סקר יבמ: מנכ"לים מאמצים סגנון ניהול חדש המבוסס על התרבות הדיגיטלית

מנכ"לים צפויים להסיט את מוקד העניין שלהם משימוש בדואר אלקטרוני ובטלפון, לשימוש רחב במדיה חברתית – כך עולה מהסקר של הענק הכחול, שממצאיו נחשפו בכנס Smarter Commerce 2012 במדריד ● בריג'יט ואן קרינגן, סגנית נשיא בכירה ב-יבמ: "במקום לחזור על הניסוחים המוכרים אודות אבדן הפן האישי של התקשורת והיחס ללקוחות, נוטה התפיסה הנוכחית של מנכ"לים לטובת העמקת הקשרים האלה"

30/05/2012 15:18

מנכ"לים בכל העולם משנים את אופן העבודה שלהם, ועל ידי שימוש מוגבר במדיה חברתית מוסיפים לשיטות העבודה מינון גבוה של פתיחות, שקיפות והעצמת עובדים – מעבר לאתוס המסורתי של שליטה ובקרה ניהולים, שאפיין את הארגונים המודרניים במאה השנים האחרונות. ממצאים אלה ואחרים עולים מסקר המנכ"לים העולמי של יבמ (IBM), שנערך בהשתתפות יותר מ-1,700 מנכ"לים  מ-64 מדינות ב-18 תחומי משק ותעשייה.

את הממצאים הציגה יבמ במסיבת עיתונאים שערכה במסגרת כנס Smarter Commerce 2012, שנערך בשבוע שעבר במדריד, שבספרד. על פי הדו"ח, חברות המתפקדות טוב יותר ממתחרותיהן בשוק, מציגות סבירות גבוהה ב-30% להפגין רמה גבוהה של פתיחות, המתבטאת במקרים רבים בשימוש נרחב יותר במדיה חברתית, כגורם מרכזי המאפשר שיתוף וחדשנות. כך, על פי הסקר, חברות המתפקדות טוב יותר ממתחרותיהן מאמצות מודלים חדשים של עבודה על מנת ליהנות מהבינה השיתופית הצבורה בארגון, ברשתות התקשורת וברשתות האנושיות-חברתיות שלו – הכול על מנת לזהות רעיונות ופתרונות חדשים שישפרו את הרווחיות ויתרמו לצמיחה מואצת.

על מנת לבסס קשרים קרובים יותר עם לקוחות, שותפים עסקיים ודור חדש של עובדים העתידים להצטרף לארגונים, יסיטו מנכ"לים את מוקד העניין שלהם משימוש בדואר אלקטרוני ובטלפון ככלי התקשורת המרכזיים – לשימוש במדיה חברתית כערוץ תקשורת ישירה. עם זאת, על פי הממצאים של סקר יבמ, רק 16% מהמנכ"לים משתמשים כיום בפלטפורמות לעסקים חברתיים על מנת לתקשר עם לקוחותיהם. אולם, השיעור הזה צפוי לזנק ולהגיע ל-57% במהלך 3-5 השנים הקרובות.

בעוד המדיה החברתית מהווה כיום את הערוץ בעל רמת הניצול הנמוכה ביותר לתקשורת עם לקוחות, היא צפויה להפוך לכלי השני בחשיבותו בהתקשרות כזאת בתוך חמש שנים, בפער זעיר בלבד לאחר תקשורת פנים-אל-פנים. לאחר עשורים ארוכים שהתאפיינו בשליטה מלמעלה למטה, מבשר השינוי הזה גם מהפכה באופן העבודה של מנהלים בדרגות נמוכות יותר, כמו גם של כלל עובדי הארגון.

הצגת תוצאות הסקר השנתי בכנס Smarter Commerce 2012 במדריד בשבוע שעבר, בהשתתפות קרייג היימן - מנהל קבוצת הפתרונות לתעשיות, וג'ורג' פאפאס - מנהל ראש צוות מחקר בקבוצת Smarter Commerce של יבמ בארצות הברית. צילום: פלי הנמר

המחקר של יבמ מעלה, כי טכנולוגיות מידע נתפסות ככלי רב עוצמה לארגון מחדש של המבנה הארגוני. כך, 53% מהמנכ"לים מתכננים להשתמש בטכנולוגיה על מנת לאפשר שיתופי פעולה נרחבים יותר ועבודה שיתופית החוצה את הגבולות הארגוניים, ו-52 מהמנכ"לים מתמקדים בקידום שיתוף פעולה פנים-ארגוני.

בריג'יט ואן קרינגן, סגנית נשיא בכירה בחטיבת השירותים העסקיים של יבמ, קבעה כי "אחד הממצאים הבולטים ביותר של הסקר נוגע למידת העניין והדריכות של מנכ"לים לגבי השלכות השימוש במדיה חברתית. במקום לחזור על הניסוחים המוכרים אודות אבדן הפן האישי של התקשורת והיחס ללקוחות, נוטה התפיסה הנוכחית של מנכ"לים באופן ברור לטובת העמקת הקשרים האלה, תוך שימוש ברשתות חברתיות דינאמיות על מנת להפיק תבונה שיתופית, בניסיון לקדם מודלים חדשים של שיתוף בעבודה".

אך הפתיחות הגדולה יותר אינה נעדרת סיכונים, מסבירים ב-יבמ: פתיחות מגדילה את הפגיעות של הארגון. האינטרנט, הסבירו בענק הכחול, מספק חשיפה כלל-עולמית לכל אינטראקציה של עובד, בין אם היא חיובית ובין אם היא שלילית. על מנת לפעול באופן יעיל בסביבה הזאת, חייבים עובדים להפנים ולממש את ערכי הארגון ומשימותיו. לפיכך, חייבים ארגונים לצייד את העובדים האלה במערכת מקיפה ושלמה של הנחיות ועקרונות אותם יממשו בתהליכי קבלת ההחלטות וההתנהלות היומיומית שלהם. חדשנות שיתופית אינה עניין שאותו מוסר המנכ"ל לידי מנהל כוח האדם שלו: על פי המחקר של יבמ, המנהלים הבכירים עצמם מעוניינים להוביל את התהליכים האלה תוך הצגת דוגמה אישית.

יבמ מכוונת היום לייעול המסחר החכם בהסתמכות על פלטפורמות מובייל ורשתות חברתיות, מסבר על הבמה קרייג היימן - מנהל קבוצת הפתרונות לתעשיות ביבמ, בתקווה שהמנכ"לים של לקוחותיה יצעדו בעקבותיה. הסקר השנתי מאשש הנחות אלה. צילום: פלי הנמר

עוד העלה סקר המנכ"לים של יבמ, כי מנכ"לים מאמינים שכישורי שיתוף בין-אישיים (75% מהמשתתפים), תקשורת (67%), יצירתיות (61%) וגמישות (61%) – הם הגורמים המרכזיים בהצלחת עובדיהם לפעול בסביבה מורכבת ומקושרת.

על מנת לבנות את הדור הבא של כוח העבודה, נדרשים ארגונים לגייס ולשכור עובדים המצטיינים בעבודה בסביבה פתוחה ובצוותים. בו בזמן, המנהלים חייבים לבנות את שיטות התמיכה הנדרשות על מנת לסייע להצלחת העובדים, דוגמת עידוד הפיתוח וההפעלה של צוותים בהרכבים בלתי-שגרתיים, קידום למידה מבוססת ניסוי, והעצמת השימוש ברשתות עובדים.

מגמת הרחבת השיתוף מתפרסת מעבר לגבולות הארגון ואל שותפים חיצוניים, קובע הסקר של יבמ. שותפות חיצונית בין-ארגונית כזאת נמצאת כיום בשיא של כל הזמנים. ב-2008 מעט יותר ממחצית המנכ"לים שהשתתפו בסקר יבמ דיווחו, כי הם מתכננים שותפויות חיצוניות בהיקף נרחב. כיום, יותר משני שלישים מתכננים לעשות זאת.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לספרד

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים