סיכום שנה: 10 המאפיינים של 2010

צוות האנליסטים של STKI – פיני כהן, גלית פיין ושחר מאור-גייגר, מסכמים את שנת ה-IT שלהם

תחילת העשור של המילניום השני היא ציון דרך בהיסטוריית ה-IT. ישנם ניצנים ראשונים להבשלה של טכנולוגיות ותפיסות ניהול אשר ישנו את פני ארגוני מערכות המידע בצורה דרמטית. השנה של פיני כהן, גלית פיין ושחר מאור-גייגר – צוות האנליסטים של STKI, והמאפיינים הבולטים שבה.

1. התרחבות הפער בין "בונקר ה- IT הארגוני" לבין עולם המיחשוב הכללי

משתמשי מיחשוב פרטיים משתמשים באופן נרחב ברשתות חברתיות ובכלי ווב מתקדמים, כגון טוויטר (Twitter) . כלים אלו מחליפים כלים מסורתיים כגון דואר אלקטרוני או SMS. רובם המכריע של ארגוני ה-IT עדיין לא עיכל תופעות אלו, ופרויקטים רבים מטופלים על ידי אגפי השיווק ולא על ידי ה-IT. כך, ישנה סכנה ממשית לאיבוד לקוחות ובעיקר המשתמשים הצעירים מביניהם.

2. מובייל

המובייל הוא תחום שבו ישנה השקעה גדולה של ארגוני IT, למרות אי הוודאות השוררת מבחינה טכנולוגית. בתחום זה הצליחו ארגוני ה-IT לצמצם במידת מה את הפער למול דרישות הלקוחות הסופיים. עם זאת, התחום מעלה סוגיות לא פשוטות בהקשר של אבטחת מידע.

3. רב-ערוציות

גלית פיין, אנליסטית בכירה, STKI. צילום: קובי קנטוררב-ערוציות הוא נושא נוסף שאותו ארגוני IT רק מתחילים לעכל. לא מדובר רק על ביצוע טרנזאקציה במספר ערוצים, אלא גם במודעות עסקית של הערוצים השונים. לדוגמה, לקוח בודק באינטרנט מה שעורי הריבית על ההלוואה ואז כשמתקשר לקול-סנטר, נציג השירות מציע לו דרכים נוספות למימון.

4. פרשת ויקיליקס

האתר ויקיליקס (Wikileaks) הביא בגדול את תחום זליגת המידע לכותרות הראשיות. זו עליה עצומה בהתעניינות בתחום ואולי מנוף לפרויקטים בשנה הבאה.

5. ענן ציבורי

תופעת הענן הציבורי מתחילה לצבור תאוצה, בעיקר בקרב ארגונים גלובליים – אך גם בקרב ארגונים מקומיים. שימוש בתוכנות במודל SaaS, בייחוד בתחומים כמו CRM או Sales Automation ומשאבי אנוש, תופסת תאוצה ובעתיד הקרוב גם בדיקות ופיתוח תוכנה. ארגונים מתחילים להכין את עצמם למימוש של ענן ציבורי בתחומים סטנדרטיים שאינם בליבה העסקית של הארגון.

6. ענן פנימי

ארגונים ממשיכים לנסות ולממש עקרונות של ענן פנימי. ישנה כניסה איטית של מכונות "Industry in a Box", המכילות אחסון שרתים ותקשורת ולעיתים גם שכבות תוכנה – מאותו יצרן. במקביל, מתבצעים פרויקטים ראשונים של מוצרים בתחום ה-IT Automation.

7. רכישות ומיזוגים

כרמז על מה שיתרחש בשנים הבאות, התבצעו השנה רכישות ומיזוגים רבים. לדוגמה, אינטל (Intel) רכשה את מק'אפי (McAfee) – רכישה שעד היום קשה לנחש את כל השיקולים מאחוריה. האם מדובר בצעד גאוני שהתעשייה עדיין לא מצליחה להבין או רכישה תמוהה ללא מחשבה קדימה?

שחר גייגר-מאור, אנליסט לתחום אבטחת המידע ב-STKI. צילום: קובי קנטורHP קנתה את ARCSIGHT – חברה מובילה בתחום המערכות לניהול אירועי אבטחת מידע. זו, כך מקווים ב-HP, ביצת זהב שתוכל לחבר – סוף-סוף – את שו"ב האבטחה למערכות שו"ב אחרות בארגון. בתחום האחסון התבצעו רכישות רבות: EMC רכשה את אייסילון, דל (Dell) את אוקרינה, HP את 3Par, יבמ (IBM) את סטורווייז (Storwize) הישראלית ועוד.

רכישות נוספות מעניינות היו יבמ את נטצה (Netezza) ובאותו התחום – EMC את Greenplum. גם אורקל (Oracle) המשיכה לרכוש חברות רבות, ביניהן Amberpoint ו-Covergin. בשנה זו הסתיימה גם עסקת סאן (Sun), שנרכשה כזכור גם היא על ידי אורקל. גם סאפ (SAP) פתחה את הארנק השנה ורכשה את סייבייס (Sybase).

נראה שהרכישות הרבות הללו מצביעות על "אדמה רותחת" בתחום.

8. VDI

לקוחות מתחילים לשקול את ה-VDI – הטכנולוגיה למשימות ארגוניות כבדות ("כגון סניף ללא PC "). הכוונה העיקרית בפרויקטים אלו היא לשפר את השירות למשתמש הסופי וכמו גם לשפר את רמת אבטחת המידע.

9. מסדי נתונים מתפתחים

התפתחות טכנולוגיות חדשות בתחום מסדי הנתונים – טכנולוגיות שעדיין לא נמצאות בשימוש בסביבת ה-IT, אפיינו גם הם את השנה החולפת. המדובר בטכנולוגיות ממשפחת ה-NOSQL (קיצור של Not Only SQL). טכנולוגיות אלו חדשניות במובן שדרכן להגיע ליכולות גידול מדהימות וזמינות יוצאת מן הכללי היא על ידי פגיעה בקונסיסטנטיות של מסד הנתונים, דבר שעד עתה לא העזו לעשות.

10. Agile ב-IT

היתה זו השנה הראשונה שבה ארגוני IT מסורתיים החלו לבחון ברצינות את הקונספט של Agile Software Development, עד עתה חוות הדעת הן טובות, אך לא מדובר על פרויקטים גדולים במיוחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים