הכירו את עננון – מחשוב ערפל שצה"ל יטמיע השנה

במלאות 60 שנים להקמת ממר''ם, אל"מ ע', מפקד יחידת המחשוב הוותיקה, מספר על מגמה חדשה שתחל להיות מיושמת השנה בצבא: מחשוב ערפל

"עננון" בצה"ל. צילום אילוסטרציה: דו"צ

"ממר"ם עברה תהליך אסטרטגי שכלל השתנות ארגונית, הגדלת הדיוק במשימות ומיקוד ב-'לקוחות'. הדיגיטל הוא לא 'מעל' ולא 'ליד' – יש הבנה עמוקה בצה"ל שהדיגיטל הוא חלק מרכזי מתפיסת הניצחון", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אל"מ ע', מפקד ממר"ם באגף התקשוב וההגנה בסייבר. בראיון הוא סיפר על ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות ביחידה, ובמרכזן עננון – מחשוב ערפל שצה"ל יטמיע בשנה הקרובה.

אבל קודם לכן, חזרה קלה בזמן: בנובמבר 2018 פורסם שממר"ם העלתה לאוויר ענן פרטי, מבוסס תשתיות רד-האט. הפרויקט, שהשלב הראשון שלו עלה לאוויר ב-2017, צפוי להסתיים בתחילת העשור הנוכחי. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים. מדובר בפלטפורמה עננית מודרנית בקוד פתוח, מבוססת מערכות IT חדשות או מחודשות. זו מערכת מבצעית, רב זרועית, עם מרחב אחד, מבצעי ודיגיטלי. הפלטפורמה מאפשרת הנגשת שירותים בקצב מהיר, עם יכולות למיצוי מידע, אפליקציות מודרניות ורמת הגנה חדשנית בסייבר.

"הטמענו כמה יכולות ונמשיך בכך", אמר אל"מ ע'. "ב-2019, הענן הגיע לבגרות, עם יכולות רציפות, וגידול בהיקף השירותים והמשאבים. העלינו לענן מערכות מבצעיות רבות ויש לנו משתמשים רבים. אם זרוע בצבא רוצה להעלות שירות או מערכת IT, אנחנו מאפשרים לה לעשות זאת בתוך שעות עד ימים, עם חוויית משתמש מעולה".

לדבריו, "אנחנו מביאים ערך מבצעי במהירות דרך הדיגיטל, כי הענן מונגש לכולם וקל לעלות עליו עם שירותים נוספים. לצד המפתחים, קהילה נוספת שמשתמשת בפלטפורמה העננית כוללת עשרות רבות של מדעני נתונים, שאנחנו מספקים להם ערך מבצעי במחקרי מידע שבקצה. אנחנו לא דואגים לתת למפתחים שרת, אלא שהשירות שפיתחו יעלה מהר. זה שינוי תפיסה: צה"ל הוא לא רק ספק ענן, אלא גם ספק שירותי ענן".

ה-"עננון" של צה"ל

מחשוב ערפל (Fog computing) הוא תפיסה המרחיבה את שירותי מחשוב הענן לקצה הרשת המקומית. המינוח נובע מכך שהערפל הוא הענן הקרוב יותר לקרקע, כמו שערפל "אמיתי" קרוב לפני האדמה. מחשוב ערפל מתייחס לעיבוד מידע בקצה הרשת הארגונית, כשהמרכיב המרכזי בו הוא האינטרנט של הדברים. הוא עונה לצורך בפתרון לאפליקציות הדורשות זמינות גבוהה ביותר בזמן אמת, כשמיקום הענן לא מאפשר להגיע לביצועים הרצויים – ואז המידע מעובד מקומית על רכיבים חכמים, במקום שיישלח לעיבוד בענן.

"החיילים הצעירים ביחידה מימשו את התפיסה", אמר אל"מ ע'. "עשינו פריצת דרך עם עננון, ענן קטן, שמאפשר לעבוד בנתק ולהוריד יכולות למיני דטה סנטר שבשטח – עד רמת החטיבה, או הסטי"ל. אנחנו מייצרים ריבוד של הדטה סנטר. זה פתרון לא רע למי שרוצה יכולות IT עצמאיות, מסוימות – אבל בלי כל העושר של דטה סנטר".

ממר''ם

ממר"ם

לדברי מפקד ממר"ם, "העננון פותר בעיות של סוגיות מבצעיות. העולם הולך לשם. כיום, 80% מהתעבורה ברשת העולמית היא בווידיאו. כדי שהרשת לא תקרוס מכמות הסרטונים שרצים עליה, הבנו שלא צריך שהכל יגיע לדטה סנטר. כמו כן, הערפל מסייע בקבלת החלטות בזמן אמת, עם יכולות עיבוד ברשת מקומית מהירות יותר".

עוד הוא אמר כי "המטרה היא לעבד חלק מהנתונים בצפון ובדרום – ולא בתל אביב. זאת, בשל הכובד המחשובי של העננון, רוחב פס והרצון למהירות תגובה בצורה שקופה למשתמש, עם אוטומציה".

הפרויקט, שהחל בשנה שעברה, צפוי להגיע לסיום השלב הראשון שלו בסוף השנה הנוכחית.

ממר"ם על קצה המזלג

ממר"ם היא יחידת המחשב הראשונה שקמה בצה"ל וככזו, נותנת שירותי מחשוב לחילות השונים ולאגפי המטה הכללי. היחידה נוסדה ב-15 ביולי 1959, לקראת רכישת המחשב הראשון של הצבא. פירוש ראשי התיבות ממר"ם היה "מרכז מחשבים ורישום ממוכן", אולם במשך השנים חדלו המילים "רישום ממוכן" לשקף את פעילות היחידה, ופירוש האותיות השונות בשם של ממר"ם שונה מדי זמן. נכון להיום, ראשי התיבות הם "מרכז מחשבים ומערכות מידע".

אחת הפעילויות של ממר"ם היא לוודא, בעת שהכוחות בשטח עושים שימוש במערכות השליטה והבקרה הרב זרועיות של אגף התקשוב, שכל הפעילות המבצעית בזירת הלחימה מסונכרנת עם המטה ועם שאר הכוחות. בה בעת, מאחור, חיילי היחידה ושאר גופי האגף פועלים לשמור על התפקוד הרציף של אותן מערכות IT קריטיות.

היום (ה') חוגגת ממר"ם 60 שנים להקמתה. "לא גדלתי ביחידה, אבל מגיל צעיר רציתי להיות בה", אמר אל"מ ע', "כך שלפקד על היחידה זו סגירת מעגל עבורי. זהו ארגון מפואר, עם עשייה רבה ועתיד מבטיח לפניו. ממר"ם הובילה והייתה שותפה למהפכות רבות".

הוא ציין כי "לקראת המפגש עברתי על חומרים ופגשתי אנשים מהעבר. זה היה מדהים. פגשתי, בין השאר, את המהנדס אלכס שפייזר, ניצול אושוויץ בן 91, שקלט את המחשב הראשון בצה"ל, בתפקידו כראש מדור הפעלה. הייתי בלא מעט ארגונים ולא נתקלתי מעולם באווירה כה משפחתית כמו פה".

לסיכום, אמר אל"מ ע' כי "ממר"ם תמשיך להוביל במגוון רחב של טכנולוגיות, ביניהן ענן, מחשוב ערפל והגנת הסייבר. נדע לייצר פתרונות שיקדמו את צה"ל לאן שהוא צריך להגיע. הטכנולוגיה היא משנית. החיפוש אחר הערך המבצעי וההטמעה של הפתרון – הם ייעוד היחידה".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבאל'ה

    ל.ל אוהבים אותך וגאים בך מאוד! איתך עד הרמטכ"לות! משפחת מועדון התה

  2. גרשון מנדלסון

    אסטרטגיה מצויינת ושילוב מנצח של חלוקת עבודה ומשאבים מאפשר עצמאות בשטח והרחבת מידע רלוונטי למרכז לקבלת תמונת מצב מורחבת ומשוב חזרה לשטח

אירועים קרובים