"הטכנולוגיה היא חלק מהפדגוגיה – והמורה הוא זה שמנהל אותה"

עולם החינוך עובר מהפכה טכנולוגית, ומיקרוסופט לוקחת בה תפקיד, בין היתר באמצעות קבוצות מחקר ייעודיות ● ערן מגידו, שמנהל את הקבוצות הללו, מסביר מה הן עושות ולאן אנחנו הולכים בתחום זה

ערן מגידו, סגן נשיא לפיתוח והממונה על קבוצות המחקר של מיקרוסופט בתחום החינוך. צילום: יח"צ

"המחשב במערכת החינוך הוא כבר לא רק אמצעי למידה. כיום הולכים עם המחשב ועם הסמארטפון לכל מקום, והם משמשים גם במערכת החינוך. הטכנולוגיה היא חלק מהפדגוגיה, והמורה הוא זה שמנהל אותה", כך אמר ערן מגידו, סגן נשיא לפיתוח והממונה על קבוצות המחקר של מיקרוסופט בתחום החינוך.

הקבוצות, שמעסיקות כמה מאות אנשים, פועלות ממרכז הפיתוח של החברה ברדמונד, ומהוות חלק בלתי נפרד מהפעילות הנמרצת שלה בשוק החינוך. פעילות זו באה לידי ביטוי בכנס Bett של החברה, שננעל בסוף השבוע בלונדון.

מגידו הוא ישראלי שמתגורר ברדמונד מ-2001, לאחר שמיקרוסופט רכשה סטארט-אפ שהקים בתחום האנליטיקה. לדבריו, העבודה על פתרונות החינוך של מיקרוסופט היא רוחבית, בין קבוצות שונות, על פי התמחות. בשיחה עם אנשים ומחשבים, שנערכה במהלך הכנס, הוא פרש את החזון של החברה בתחום החינוך ונימק מדוע הוא חושב שתהליכים דיגיטליים הם חלק בלתי נפרד מהפדגוגיה.

מה מניע אתכם לפעול בעוצמה גדולה בשוק החינוך?
"זה לא עניין רק של עוצמה. הפעילות שלנו בשוק החינוך היא נגזרת של החזון שמנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, עיצב עם כניסתו לתפקיד – להעצים ולסייע לאנשים בכל מקום, באשר הם. הוא ביקש שכל אחד בחברה יטמיע את החזון הזה, וזה מה שעשינו בקבוצות המחקר. נקודת המוצא שלנו היא לא איך לגרום לאנשים לקנות יותר מוצרים של מיקרוסופט, אלא איך לעזור להם – וזה חייב להתחיל בבית הספר, בכיתה. אנחנו רוצים לסייע למורים ללמד טוב יותר ולתלמידים להגיע להישגים טובים יותר".

אתם מספקים כלים ופתרונות תוכנה, אבל הפדגוגיה היא לא התחום שלכם.
"זה לא מדויק. שוק החינוך בעולם אינו הומוגני. במקומות רבים בעולם יש בתי ספר שנמצאים 20 שנה אחורה ויש כאלה שהולכים עם הקדמה. השאלה היא איך מסתכלים על הטכנולוגיה – פעם היו מחשב אחד בבית ומספר מחשבים בבית הספר, ולמדו איך להשתמש בהם, להפעיל תוכנות כמו Word ו-Excel. במסגרת המהפכה הפדגוגית, הטכנולוגיה הולכת ונהיית חלק מתהליך הלימוד של כמעט כל מקצוע. המילה טכנולוגיה למעשה מיותרת ונמצאת יותר בראש של הדור שלנו, הוותיק יותר, שעדיין לא הפנים שאם פעם הלכת אל המחשב, כיום אתה לא הולך בלי מחשב או סמארטפון".

תן דוגמאות?
"אחד המוצרים שפותחו בקבוצות שלנו שיכולים להמחיש את מה שאמרתי הוא כלי שפיתחנו לטובת ילדים שסובלים מדיסקלציה. חקרנו יחד עם אנשי חינוך ומורים מה יכול לסייע להם. בסופו של דבר פיתחנו כלי לימודי (Learning tool), שיודע לתת פתרונות שמותאמים לבעיות הספציפיות של הילד הדיסלקטי ומוטמעים במוצרים שמוכרים לכולם. למשל, ב-Word יש כלים שיודעים להתאים את הפונטים, את פקודות הקול ואת יתר הממשקים לילד הדיסלקטי. עם זאת, בכוונה לא תייגנו אותם רק לדיסלקטים, מאחר שאנחנו יודעים שבכל כיתה יש ילדים שיודעים לקרוא טוב יותר וכאלה שיודעים לקרוא טוב פחות.

דוגמה אחרת היא כלי שמסייע ללמד ניתוח מידע. אם אבוא לכיתה ואציע לתלמידים ללמוד אנליטיקה או תכנות, סביר להניח שרובם לא ירצו. זה טבעי. אבל אם אראה להם פרויקט שבאמצעותו הם יכולים לבנות מודל של קרקעית הים ולחוש איך היא נראית, התמונה תשתנה לחלוטין. במסגרת זו, המורים והתלמידים עושים BI ומשתמשים ב-Excel, אבל הם לא קוראים לזה כך. הם לא לומדים את הכלי אלא איך מיישמים את התכונות שלו. זו המהפכה האמיתית. בכלל, תפיסת העולם שלנו אומרת שצריך ללמוד לא את מקצועות המחשב אלא את היישום של הכלים השונים".

איך אתם מתמודדים עם החסמים הטכנולוגיים שיש עדיין אצל חלק מהמורים?
"נכון שהחסמים קיימים, אבל זה לא עניין טכנולוגי, אלא של שינוי תפיסה – על המורים להבין את השינוי שחל בתפקידם ואיך הם מתמודדים עם זה. ברגע שזה יקרה, החסמים ייעלמו. התפקיד שלנו הוא לעזור להם להשתמש בכלים שלנו טוב יותר, ובצורה הכי פשוטה ואינטואיטיבית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים