תקציב המדען הראשי צפוי לעבור קיצוץ נוסף ב-2010; יעמוד על כ-1.35 מיליארד שקלים

זאת, למרות שכבר ב-2009 הסתכם התקציב ב-1.68 מיליארד שקלים בלבד ● הסכום הנוכחי עשוי לקטון עוד יותר כתוצאה מהקיצוץ הרוחבי הצפוי בתקציב המדינה ● ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר ועדת המשנה לקידום ולסיוע לתעשיות עתירות ידע: "ההיי-טק הוא הקטר שמושך את הכלכלה הישראלית. יש להגדיל את תקציב המדען ל-2.5 מיליארד שקלים"

ועדת המשנה לקידום ולסיוע לתעשיות עתירות ידע, הפועלת בכנסת מטעם ועדת הכלכלה, קיימה היום (ב') דיון חירום בתקציב המדען הראשי. זאת, בעקבות הקיצוץ המשמעותי בתקציב המדען, שיעמוד ב-2010 על 1.356 מיליארד שקלים בלבד. יצוין, כי גם סכום זה כולל 291 מיליון שקלים שעדיין ממתינים לאישור על ידי אגף התקציבים באוצר, במסגרת "השולחן העגול", ובנוסף הוא עשוי לקטון עוד יותר כתוצאה מהקיצוץ הרוחבי הצפוי בתקציב המדינה. גם ב-2009 המצב לא היה טוב בהרבה, ותקציב המדען הסתכם ב-1.688 מיליארד שקלים בלבד.

המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, אמר בדיון, כי הוא מוטרד מהיקף הירידה בתקציב, מה גם שכבר ב-2009 הגיע מספר הבקשות שהופנו אליו להיקף של 6.7 מיליארד שקלים, ומתוכן אושרו רק 1.68 מיליארד. ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר ועדת המשנה לקידום ולסיוע לתעשיות עתירות ידע, ציין, כי מענקי המדען הראשי מהווים מרכיב חשוב בשימור יתרונה התחרותי של ישראל בתחום ההיי-טק, ועל כן ראוי שהתקציב דווקא יגדל ב-2010. אילטוב גם קרא למשרד התמ"ת לפעול לעידוד מו"פ בפריפריה ובירושלים, ולחלוקה שוויונית יותר של תקציבי המדען באזורי הארץ. לדבריו, "דווקא אל מול דעיכת השקעות הון הסיכון, תקציבי המדען הראשי מקבלים משנה חשיבות כמנגנון עיקרי שתומך בתעשיית המו"פ הישראלית. יחד עם זאת, היות שמדובר בכספי משלם המיסים, נדרש לקחת בחשבון את האינטרס הלאומי הכולל כאשר באים לחלקם". אילטוב הוסיף, כי "קיימת הסכמה רחבה שתעשיית ההיי-טק הינה הקטר שמושך את קדימה את הכלכלה הישראלית, וראוי שהנוגעים בדבר יגבו את הצהרותיהם במעשים ויפעלו, למרות הקיצוץ הצפוי, להגדלת תקציב המדען ל-2.5 מיליארד שקלים".

במסגרת הדיון התברר, כי ההיקף הנומינלי של התמלוגים – דהיינו, של החזרי החברות למדען – ירד ב-200 מיליון שקלים בין 2006 ל-2007, בד בבד עם עליית תקציב המדען בסכום דומה. המשמעות המעשית של נתון זה היא תוספת של כ-400 מיליון שקלים מכספי משלם המיסים. ד"ר אופר ציין, כי הדבר נובע מהחלטה שהתקבלה ב-2002, אשר במסגרתה הוצע לחברות גדולות לעבור לתוכנית שמהותה מו"פ גנרי, להבדיל ממו"פ שמתמקד במוצרים. החברות שבחרו במודל זה היוונו את התמלוגים, ועל כן, כיום אינן משלמות תמלוגים כלל.

סער דיקמן, יזם ודירקטור פיתוח עיסקי בחברת ADT (קרן השקעות המתמחה בחברות בתחומי הביטחון הלאומי), ציין, כי מניסיונו כיזם וכמשקיע, תמוה בעיניו שדווקא החברות הקטנות, הזקוקות לכל שקל בשלבי השיווק והמכירות שבתחילת הדרך, נאלצות לשלם תמלוגים למדען – בעוד שהחברות הגדולות קיבלו פטור מכך.

נקודה נוספת שעלתה בדיון הוועדה היא היקף ההשקעות הנמוך של תקציבי המדען בדרום ובמחוז ירושלים. מנתונים שהוצגו על ידי מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, עלה, כי לאורך השנים מחוזות הדרום וירושלים קיבלו אחוזים בודדים בלבד מסך המענקים – כ-5% לכל אחד מהם. חיים קופנס, שותף בקרן הון סיכון JVP, הממוקמת בירושלים, התייחס לנקודה זו וטען, כי תעשיית ההיי-טק בבירה דועכת. קופנס קרא לוועדה לפעול בהקדם להפיכת ירושלים לאזור מועדף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים