זהירות: "שגיאה 53" תהרוג את ה-iPhone שלכם

אלפי משתמשי 6 iPhone טוענים שנותרו בעלים של טלפונים חסרי ערך, כי עדכון מערכת ההפעלה האחרונה של החברה משבית לצמיתות את המכשיר אם הוא מזהה בו תיקון שבוצע על ידי מי שאינו טכנאי אפל מוסמך

אפל תשלם על Error 53. אילוסטרציה: BigStock

מעטים האנשים מחוץ לעולם הטק המודעים לבעיה שמכונה "שגיאה 53" (Error 53), אבל אם זה יקרה לכם – לא תדעו על זה, אלא שלמעשה תגלו את התופעה מאוחר מדי, כי על-פי דיווחו של עיתונאי מומחה: "זה יהרוג את ה-iPhone שלכם".

ההשפעה חלה, ככל הנראה, על מכשירים שבהם בכפתור הבית מובנה מנגנון מזהה מגע וטביעת האצבע. אם ניידים אלו תוקנו על-ידי מעבדה או טכנאי שאינו מוסמך מטעם אפל (Apple) אתם עלולים להיות בבעיה גדולה. "שגיאה 53" משפיעה גם, על-פי הדיווחים, על לקוחות שהנייד שלהם נפגם אבל שהצליחו להמשיך להשתמש בו מבלי לגשת לקבל תיקון.

הבעיה מתעוררת רק כאשר מתקינים עדכון לגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה של אפל, 9 iOS. לכן ייתכן שהטלפון שלכם עובד באופן מושלם במשך שבועות או חודשים מאז שעבר תיקון במקום הלא נכון או ניזוק באופן כלשהו, ורק לאחר שתתקינו את העדכון הוא לפתע ישבוק חיים.

מכשיר חסר תועלת

לאחר התקנת עדכון מערכת ההפעלה, מספר גדל והולך של אנשים דיווחו כי צפו באימה כיצד הטלפון שלהם, אשר יכול להיות שעלה להם אפילו יותר מ-5,000 שקלים, הפך לחסר תועלת. ולא רק שהמכשיר עצמו הושבת, אלא שכל התמונות או הנתונים האחרים המוחזקים על המכשיר אבדו באופן בלתי-הפיך. מומחי טק טוענים שבאפל יודעים הכל על הבעיה אך לא פועלים כדי להזהיר משתמשים על כך שהטלפון שלהם עלול להפוך לדומם וחסר כל ערך אם יתקינו עליו את השדרוג ל-iOS, אחרי התרחישים שתוארו לעיל.

צלם עצמאי בשם אנטוניו אולמוס, המכור לאפל לפי הגדרתו, סיפר לגרדיאן (Guardian) כי התופעה קרתה לטלפון שלו לפני מספר שבועות, אחרי שהוא שדרג את התוכנה. אולמוס נאלץ קודם לכן למסור את המכשיר שלו לתיקון, בזמן שהיה בשליחות במקדוניה. "בספטמבר הייתי בארצות הבלקן, בסיור לכיסוי מצוקת הפליטים, כאשר הפלתי את הטלפון שלי", סיפר הצלם. "מכיון שאני צריך את המכשיר לעבודתי, הלכתי לתקן אותו בחנות מקומית, כי אין חנויות של אפל במקדוניה. הם תיקנו את כפתור מסך הבית וה-iPhone עבד בצורה מושלמת". הצלם שכח מהעניין, כך סיפר, עד שקיבל הודעה מאפל שהזמינה אותו להתקין את התוכנה העדכנית ביותר לנייד שלו. הוא קיבל את הצעה לשדרוג, אבל בתוך שניות על צג הטלפון הוצגה ההודעה "שגיאה 53" והנייד למעשה מת.

אולמוס הוא ממש לא היחיד שהושפע מהתופעה. חיפוש בגוגל של צירופי המושגים "6 iPhone" ו"שגיאה 53" חושף רבים שדיווחו כי נותרו עם טלפון שהפך למעין משקולת נייר מאוד יקרה.

כשל חומרה בכפתור הבית

במאמרו של עיתונאי הטק, ראובן אספרצה, שפורסם בחודש נובמבר ב-iCracked, נערך ראיון עם שירות תיקונים ל-iPhone שסיפר כי "כאשר לחצנו לקבל מידע נוסף אודות השגיאה, עובדים מעטים של אפל, אם בכלל, יכלו לספק לתופעה הסבר. לא היה שום חלק שניתן היה להחליף, תוכנה שתפתור את הבעיה, או דרך לגשת לזיכרון הטלפון. התיקון היחיד שהוצע היה לרכוש iPhone חדש. על אף שהעניין עדיין לא נגלה למרבית המשתמשים, עכשיו אנחנו יודעים כי שגיאה 53 היא תוצאה של כשל חומרה היכן-שהוא בכפתור הבית".

דוברת אפל אמרה ל-Money בתגובה לדברים כי "אנו מגנים על נתוני טביעת האצבע באמצעות אבטחה מובלעת, אשר מחוברת באופן ייחודי לחיישן מזהה המגע. כאשר iPhone מטופל באמצעות ספק שירות אפל מורשה או חנות קמעונאית של אפל ועובר שינויים המשפיעים על החיישן מזהה המגע, ההתאמה עוברת אישור מחודש. הבדיקה הזו מבטיחה שהמכשיר ותכונות ה-iOS הקשורות לחיישן המגע ולזיהוי טביעת האצבע יישארו מאובטחים. ללא השיוך הייחודי הזה, ניתן להחליף את הכפתור בחיישן מזהה מגע זדוני ובכך לקבל גישה למערכת המוגנת. כאשר iOS מזהה כי השיוך נכשל, מזהה המגע, כולל כל ערוצי השירות של אפל, מושבתים. כך המכשיר ממשיך להיות מאובטח".

הדוברת הוסיפה גם ש"כאשר ה-iPhone מקבל מספק תיקון בלתי מורשה תיקון למסך פגום או רכיבים לא חוקיים אחרים המשפיעים על החיישן מזהה המגע, הדבר עלול לגרום לכשל אם ההתאמה לא ניתנת לאימות. בעזרת עדכון עוקב או שחזור, בדיקות בטיחות נוספות מביאות להצגת ההודעה 'שגיאה 53'. אם הלקוח נתקל בשגיאה 53, שהיא בלתי הפיכה, אנו ממליצים לו ליצור קשר עם התמיכה של אפל".

שי מזרחי, מנהל תחום קורסי תחזוקת סמארטפונים, טאבלטים וניהול מעבדות סלולר במכללת ג'ון ברייס, אמר כי "מנתונים שאספתי, בחנויות Apple Store בעולם – המוסמכות, כמובן, לתקן את המכשיר – לקוח שמגיע עם תקלת כפתור בית מקבל אוטומטית הצעה להחלפת המכשיר בחדש, בכפוף למצב המכשיר ולאחריות החלה עליו, ללא עלות או בתשלום. משתמע מסיפורים שונים של צרכנים שאפל לא מתקנת את הכפתור, אלא מחליפה מכשיר. לכן, בנוגע לכל אותם מכשירים שפגה עבורם אחריות היצרן, או שבמהלך אחריות היצרן חל נזק בלתי סביר מצד הלקוח, אין ללקוח ברירה אלא להחליף את כפתור הבית במעבדה פרטית או לגשת ולשלם סכום לא קטן ברכישת מכשיר חדש בחנויות אפל. ההמלצה שלי היא להקפיד לא לעדכן גירסה אחרי החלפת כפתור הבית".

ומה בנוגע למכשירי אנדרואיד (Android)?
"כלל ידוע באלקטרוניקה וסלולר הוא שבעת עדכון גרסה או התקנת מערכת הפעלה מתבצעת סריקת רכיבי חומרה שונים במכשיר. רכיבים תקולים יגרמו לתהליך התקנת התכנה להיפסק ולהיעצר, ועלולים לגרום למכשיר להיכנס למצב בריק או חצי בריק (לבנה, בלטה, מת). גם במכשירי אנדרואיד רואים מצבים, על בסיס יומי, בהם התקנת מערכת הפעלה גורמת למכשיר להיתקע ולמות, בשל רכיב חומרה תקול".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריאל

    יש לי מכשיר שרכשתי דרך סלקום וכרגע הוא עדין באחריות ואני צריך למסור אותו לתיקון בשל תקלה של חוסר יכולת של המחשב או האיטיונס לגלות את המכשיר בעת חיבורו בכבל אל המחשב על מנת לפרוק מתוכו או להעביר אליו חומרים כגון קבצי וידאו וכו׳... (המחשב נותן טעינה למכשיר אבל לא מאפשר זיהוי לצורך העברת data) האם סלקום זאת מעבדה מורשת של אפל? האם אני צפוי להתקל בבעיה שהוזכרה בכתבה? בתודה מראש, אריאל

אירועים קרובים