מדד בלומברג: ישראל ראשונה במו"פ, 11 בעולם בחדשנות

ישראל דורגה ראשונה במדד עוצמת המחקר ופיתוח, שניתח את ההוצאות בתחום כאחוז מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה, ובקטגוריית ריכוז החוקרים, שמדדה את מספרם יחסית לאוכלוסייה

כבוד למדינה. מקום ראשון. אילוסטרציה: BigStock

כבוד כחול לבן: ישראל דורגה ראשונה בשתי קטגוריות מתוך שמונה במדד החדשנות של בלומברג (Bloomberg) ל-2016 – בקטגוריית מחקר ופיתוח ובקטגוריית ריכוז חוקרים. למרות ההישג הנאה, מדובר בירידה של שישה מקומות לעומת שנה שעברה, אז דורגה ישראל חמישית בדירוג החדשנות הכולל.

ראשונה בדירוג הכולל השנה, של כלל קטגוריות החדשנות – דורגה דרום קוריאה. שניה גרמניה, ולאחריה: שבדיה, יפן, שווייץ, סינגפור ופינלד. ארצות הברית מדורגת שמינית, ולאחריה דנמרק. במקום העשירי, לפני ישראל, מדורגת צרפת. במקום ה-12 לאחר ישראל נמצאת רוסיה. אוסטריה מדורגת במקום ה-13, בריטניה במקום ה-17, וקנדה במקום ה-19. סין מדורגת במקום ה-21, ואחרונה ברשימה – נמצאת קזחסטאן, המדורגת במקום ה-50.

ישראל דורגה ראשונה במדד עוצמת המו"פ (R&D intensity), שניתח את ההוצאות על מחקר ופיתוח כאחוז מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה. בשנה שעברה דורגה ישראל שניה במדד זה, וב-2014 – ראשונה. שניה השנה במדד עוצמת המו"פ דורגה דרום קוריאה, ולאחריה – יפן, פינלנד ושבדיה.

עוד דורגה ישראל ראשונה בקטגוריית ריכוז החוקרים, שמדדה את מספר החוקרים, כולל דוקטורנטים שעוסקים במחקר ופיתוח (Researcher Concentration), יחסית לאוכלוסייה. אחריה מדורגות: דנמרק, פינלנד, איסלנד ושבדיה.

פערים בין חצי כדור הארץ הצפוני לדרומי

קטגוריה נוספת בה זכתה ישראל בדירוג גבוה היא קטגוריית ריכוז חברות ההיי-טק הציבוריות, בה היא הגיעה למקום השביעי. במדד מספר חברות ההיי-טק במדינות דורגה, באופן לא מפתיע, ארצות הברית במקום הראשון. יצויין כי המדד הזה "לא הוגן" כלפי מדינות קטנות, שכן הנתונים לא התייחסו לגודל המדינה, או לאוכלוסיה שלה – אלא רק למספר חברות ההיי-טק. שנייה מדורגת במדד זה דרום קוריאה, ולאחריה סין, צרפת וגרמניה.

במדד הבוחן את הערך המוסף מהתעשייה דורגה דרום קוריאה במקום הראשון, ואילו ישראל דורגה במקום ה-35. במדד הבוחן תפוקה ויעילות של מדינות, דורגה נורבגיה ראשונה, ואילו ישראל – במקום ה-35. במדד הפטנטים דורגה יפן במקום הראשון ולאחריה דרום קוריאה, וגרמניה. ישראל הגיעה במדד זה במקום ה-20.

על מיקומה של סין, בעלת כלכלת הענק, המדורגת רק במקום ה-21 במדד החדשנות הכולל, נכתב כי "מדובר בדירוג הגיוני כי סין מדינה מתפתחת, בה טכנולוגיות רבות מועתקות ולא נוצרות".

עוד מציינים החוקרים כי מדד החדשנות משקף באופן מובהק את הפערים בין חצי כדור הארץ הצפוני, לזה הדרומי: בעשירייה הראשונה נמצאות, לצד ארצות הברית, שש מדינות מאירופה, ושלוש מאסיה (דרום קוריאה, יפן וסינגפור).

כך, המדינה הראשונה במדד החדשנות שבאה מאפריקה היא טוניסיה, המדורגת במקום ה-46 ולאחריה, מרוקו, במקום ה-48. המדינה הראשונה מדרום אמריקה היא ארגנטינה, המדורגת במקום ה-49.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים