משרד התקשורת יקים תשתית סלולרית בכמה צירים כפרויקט ביטחוני

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה אתמול (ב') בנושא מצבן הגרוע של תשתיות התקשורת הסלולריות בארץ

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת

עקב האירועים הביטחוניים הנחה ראש הממשלה, ביבי נתניהו, את משרד התקשורת להקים תשתית סלולרית בכמה צירים, כפרויקט ביטחוני. לדברי שלמה פילבר, מנכ"ל המשרד, "אנו מחפשים מקור תקציבי לכך. על פי התוכנית, הצבא יקים את התורן, והחברות יניחו עליו אנטנות. ביקשנו מהחברות להיערך מבחינת תכנון הנדסי". לדבריו, תוך חודשים ספורים יוקמו 13 תרנים שיכסו צירים מסוימים. הדברים נאמרו בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שדנה אתמול במצבן של תשתיות התקשורת הסלולריות בארץ.

"לאחרונה קיימת ירידה דרמטית באיכות הקליטה ואנו שומעים יותר ויותר על ניתוקים ושיבושי שיחות והצרכנים הם שנפגעים מכך", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב. "קיימת תחושה שחברות הסלולר, משיקולים כלכליים, מפקירים את הקליטה באזורים שלמים רק משיקולים כלכליים".

מקלב, ציין, כי "אנו מרוצים מהמהפך בענף הסלולר – ואולם, לצד ההוזלה, ניכרת פגיעה בשירות, בפחות נציגי שירות וביותר זמן המתנה לאחד". לדבריו, "יש אזורים רבים שבהם אין קליטה. ויש אזורים שאין בהם קליטה בשעות הלילה. קיימת תחושה, שחברות הסלולר, משיקולים כלכליים, מפקירות את הקליטה באזורים שלמים רק משיקולים כלכליים. יש הפקרה בהתנהגות של גולן תקשורת, הם שברו את השוק, ברחו ואף לא הגיעו לדיון". מקלב מסביר כי "אם תשתיות הקליטה לא ישתפרו, נבקש ממשרד התקשורת לפרסם את מפת הכיסוי הסלולרי של החברות השונות – כדי שהתחרות בשוק הסלולר תהיה גם על איכות הקליטה והשיחות, והציבור יוכל לבחור את החברה המתאימה לו".

מדיניות של עיר נקייה מאנטנות

פילבר השיב ואמר את מה שידוע לכל: "בשנים האחרונות השוק התכנס למחירי הכל כלול, ומאותו רגע אין לחברות אינטרס להוסיף תשתיות אלא רק להוסיף לקוחות". עוד ציין פילבר את הקושי שעליו גם מצביעות מפעילות הסלולר, כאחת הסיבות החשובות לאי הקמת אנטנות חדשות, להקים בארץ תשתית סלולרית, התלויה באישורים עירוניים, וסיפר, כי "יש ערים שקבעו מדיניות של עיר נקייה מאנטנות", וכי אורך הזמן הממוצע להקמת אנטנה עומד היום על כ-30 חודשים.

"יזמנו רפורמה של שיתוף רשתות", אמר פילבר והוסיף, כי "החברות פרטנר ו-HOT כבר משלימות את המהלך. הענקנו רשיונות לדור רביעי למהירויות גבוהות. ברשת הרביעית יש לחברות עניין להשקיע, אבל הן מזניחות את הדור השלישי. במענה למקלב, השיב פילבר כי השר (ראש הממשלה) מאוד מעורב וכי המדיניות שלו היא חיזוק תשתיות ומחירי תחרות הוגנים.

פילבר אף התבטא בנושא גולן טלקום ואמר, כי החברה הגיעה ל-43% מהמחויבות הפריסה שלה, ובהמשך הם פירקו את האנטנות. "אני רואה בכך הפרה מהותית של תנאי הרישיון. בכוונתי להוציא להם התראה. אני מטפל בכך בצורה אינטנסיבית. אני מעריך שהנושאים הללו ייחתכו בשבועות הקרובים. אף שהלקוחות לא נפגעו, כיוון שהם רוכבים על תשתית של סלקום. בימים אלו אנחנו מחזקים את הפיקוח והאכיפה על חברות הסלולר עד כדי ירידה לפרטים כדי לפקח בזמן אמת ולא לגלות כשלים בשלב מאוחר".

נציג פלאפון, עו"ד עידו רוזנברג, אמר בוועדה, כי "בשנה האחרונה הקמנו פחות מ-50 אתרים חדשים. לדבריו, מעל 800 אנטנות שודרגו לדור 4. כמו כן, כ-50% מהמכשירים כבר תומכים בדור 4. רוזנברג סבור כי  חשוב יותר לכסות אזורי אוכלוסייה ביחס לכבישים כיוון שצריכת הדטה פחותה בכבישים מבאזורי אוכלוסייה.

לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה, כי נכון לדצמבר 2015 יש כ-8,844 מוקדי שידור ברחבי הארץ, לעומת 9,723 שפעלו בינואר 2014. חלוקת המוקדים בין המפעילים היא 2,709 של פרטנר, 2,466 של פלאפון, 2,376 של סלקום ו-1,222 של HOT. לגולן יש 71 אנטנות בלבד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים