"2015 – אחת השנים הבולטות של ההיי-טק הישראלי"

התעשייה ראתה השנה גיוסים רבים, ביקושים גדלים ועלייה בשכר - כך עולה מנתונים של חברת ההשמה אתוסיה ● אילו מקצועות היו המבוקשים ביותר?

2015 - שנה בעלייה בהיי-טק הישראלי. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

2015 הייתה אחת השנים הבולטות בגיוסים, באקזיטים ובעליות השכר בהיי-טק הישראלי – כך עולה מנתונים של חברת ההשמה אתוסיה, שאספה אותם מכ-120 אלף עובדים בכ-1,200 חברות.

על פי החברה, השנה התאפיינה בביקוש מוגבר לידיים עובדות ותחלופה גבוהה יותר של עובדים – המשך ישיר לעליות שנצפו ב-2014. עם זאת, לצד תחושת האופטימיות, באתוסיה מצאו התנהלות זהירה של השוק והמשקיעים בכל הקשור לרכישות, השקעות והערכות שווי של חברות סטארט-אפ.

מהנתונים שפרסמה אתוסיה עולה כי החברה הבולטת בתחום האקזיטים והגיוסים השנה הייתה איזיצ'יפ, שנרכשה על ידי מלאנוקס תמורת 811 מיליון דולר. אחריה נמצאות שתי חברות ביו-טק – cCam, שנרכשה תמורת 650 מיליון, ולומניס, שנקנתה ב-510 מיליון. אקס ליבריס, שנמכרה למתחרה, פרוקווסט, תמורת חצי מיליארד דולר נמצאת במקום הרביעי, כשאחריה אדאלום, אותה רכשה השנה מיקרוסופט (Microsoft) תמורת 320 מיליון.

שתי החברות שביצעו את הגיוסים הגדולים ביותר הן Secure Islands ו-Infinidat, עם 150 מיליון דולר כל אחת.

הנתונים של אתוסיה מראים כי השכר בהיי-טק עלה השנה בממוצע ב-6.1%. מדובר בגידול לעומת השנה שעברה, שבה הוא עלה ב-5.4%. לעלייה הגדולה ביותר בשכר זכו מפתחי התוכנה, עם 10%, כשבמקום השני אנשי ה-IT עם גידול של 7.5% ובשלישי – מפתחי האינטרנט, ששכרם עלה ב-2015 ב-7%. מפתחי המובייל "הסתפקו" בעלייה של 6% בממוצע.

עוד מראים הנתונים על תחלופה רבה בענף: השנה עזבו את ההיי-טק מרצון 13.5% ומצד שני הצטרפו 18.5% מסך כל העובדים. המקצוע המבוקש ביותר הוא פיתוח תוכנה, כשאחריו פיתוח לאינטרנט ולמובייל. ענף ה-IT ניצב במקום הרביעי, קצת מעל בדיקות התוכנה. באתוסיה מציינים כי עובדי המו"פ מהווים 40% מכלל התעשייה.

תעשיות התוכנה והאינטרנט מככבות השנה גם בביקושים לעובדים, עם עליות של 21% ו-20%, בהתאמה. לעומת זאת, בענף התקשורת חלה ירידה של 1%.

התחזית: הצמיחה תימשך ב-2016

אייל סלומון, מנכ"ל אתוסיה, אמר כי "על אף העלייה בביקושים והצורך של החברות למשוך אליהן עובדים בעלי ניסיון במקצועות נדרשים, לא נצפית בימים אלה התנהגות שהייתה אופיינית לתקופות שלפני התפוצצויות הבועה ב-2008 וב-2001, כמו איוש עובדים ללא הכשרה או פעולות רווחה מנקרות עיניים וחסרות פרופורציה. לא קיימת כיום תרבות ניפוח, אלא פעילות מדויקת, זריזה יותר ויעילה בתחום הגיוס".

בחברה צופים כי מגמת הצמיחה תימשך ב-2016. "לצד המשך גיוסי כספים בהיקפים של מעל מיליארד דולר לרבעון, אנחנו צופים שהשוק יעבור 'תיקון טכני', כאשר שחקנים רבים בתחומים רוויי תחרות, כגון אבטחה, אחסון, האינטרנט של הדברים ופינטק ייסגרו או יתמזגו עם אחרים", ציין סלומון. "גם ב-2016 ייסגרו חברות שמתומחרות גבוה מדי או תתי תחומים בעולם הטכנולוגיה, שהסבו הפסדים למשקיעים במהלך השנה הנוכחית".

הוא הוסיף ש-"כולנו ערים לדיון על המגמות הטכנולוגיות וכמות הכסף שזורמת לתוך השוק, הגורמים לתהיות בדבר בועה המתנפחת לנגד עינינו. אלא שקיימות סיבות רבות המוכיחות כי מצב שוק ההיי-טק כיום בריא ואיתן, ביניהן מצבן של חלק ניכר מהחברות בתחומים החמים, שמצאו לעצמן מודלים עסקיים רווחים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים