"בקרוב יוכל כל אזרח להיכנס לפורטל שבו יוכל לצפות בנתוני הנסיעות שלו"

כך אמרה אביבה שניצקי, יועצת בכירה בעדליא, שעומדת בראש פרויקט המסלקה לתחבורה הציבורית, במסגרת מסלול תחבורה בכנס From eGov to dGov

אביבה שניצקי, יועצת בכירה בעדליא. צילום: קובי קנטור

"הקמת פורטל לנוסע בתחבורה הציבורית בו יהיה מידע אישי על הפעולות שביצע והנסיעות בהן חויב, היא אחת מהתוכניות הנמצאות על סדר היום של המסלקה של התחבורה הציבורית", כך סיפרה אתמול אביבה שניצקי, יועצת בכירה בעדליא, שעומדת בראש פרויקט המסלקה לתחבורה הציבורית במסגרת מסלול תחבורה בכנס From eGov to dGov.

"עשר שנים דיברו על המסלקה, ב-2010 התחילו לתכנן אותה והתנופה הגדולה לפיתוחה החלה בסוף 2014, מאז נכנס לתפקידו ראש הרשות לתחבורה ציבורית, מאיר חן. מאותו רגע המסלקה התחילה לעבוד מול כל המפעילים באופן מלא וכך בעצם עלתה לאוויר".

המסלקה הוקמה בעקבות הרפורמה של התחבורה הציבורית ששיתפה את כל המפעילים עבור הנוסע, והיא משמשת כצומת מרכזית אינטגרטיבית לניהול המידע על פעילות הנוסעים בתחבורה הציבורית על בסיס נתוני הכרטוס.

"כרטיסי הרב-קו מאפשרים לנוסעים לקבל שירות אחוד ושקוף בענף מרובה מפעילים מבלי לעשות חשבון בכמה אוטובוסים הוא נוסע וכמה מפעילים הוא מחליף כאשר כל ההתחשבנויות הללו נעשות במסלקה מאחורי הקלעים", אמרה שניצקי. "המסלקה גם מספקת מידע למשרד התחבורה לצורך בקרה ניהולית, תפעולית ופיננסית (סובסידיות לתחבורה הציבורית לדוגמה). היא גם משמשת מענה לרגולציה כדי לדעת אם חברות התחבורה הציבורית עומדות בתנאי הרשיון שלהם".

שניצקי הסבירה כי "המסלקה הוקמה בשני שלבים מרכזיים. בשלב ראשון בנינו את התשתית שנועדה לקלוט את הנתונים מהמפעילים – הקמת מאגר המידע. השלב השני היה ההפעלה והתחלנו בהדרגה – תחילה ברושלים, לאחר מכן גוש דן, ובשלבים את כל שאר הארץ – עכשיו נכנסנו למתן השירותים, כאשר הספק המרכזי שמחובר למערכת ומחבר בין כל הגורמים הוא בנק הדואר, שיבמ (IBM) היא הספק  הטכנולוגי שלו".

כרטיסים מושחרים

"הנתונים במסלקה כוללים הנפקות של כרטיסי רב-קו, טעינות אמצעי כרטוס, פדיון, תיקוף כרטיסים בנסיעה, כרטיסים 'מושחרים' (כלומר אבודים, גנובים, תקולים או כאלה שתם תוקפם). בנקודה זו ראוי לציין כי הכוונה היתה שבכל מכשיר כרטוס תהיה אפשרות לזהות כרטיסים כאלה ולמנוע את הנסיעה – בתחילה חשבו לספק לכל מכשיר את כל הנתונים על הכרטיסים אך הזיכרון שלהם לא מספיק לשם כך ולכן הסתפקו במידע על כרטיסים מושחרים שנעשה בהם שימוש. שניצקי אמרה כי "עוד מכילה המסלקה מחירונים והסכמים לצורך ניהול המידע על מחירי הנסיעות ועל שיתוף בהסכמי נסיעה".

"למסלקה מדווחים מדי יום כל מפעילי התחבורה הציבורית למעט רכבת ישראל שמצטרפת לקראת סוף דצמבר. מופקים ומנוהלים נתוני ההתחשבנות של הרכבת הקלה עם המדינה על בסיס הסכם התעריף האחיד. מדי יום נקלטות במסלקה שלושה מיליון תנועות".

"2015 הייתה שנה מאוד אינטנסיבית במסלקה", אמרה שניצקי. "טיפלנו בהפצת הרשימות השחורות הארציות, והתחלנו לתת תמריצים למפעילים על פי נתוני המסלקה. ביוני הקמנו 100 עמדות שחזור של המסלקה ברחבי הארץ בתחנות השירות של המעפילים, כדי לשחזור חוזי נסיעה מכרטיסים שאבדו או לשנות פרופילים (עד כה סטודנט שסיים את לימודיו לא היה יכול להשתמש בכסף שנשאר בכרטיס במעמדו החדש, כעת ישוחרר הכסף ויהפוך לכסף צבור מבלי קשר למפעילים כמו שהיה עד היום). בנוסף טיפלנו בהפרדת המאגרים והצפנת הנתונים האישיים בהתאם להנחיות הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע".

"בחודשים אוקטובר-נובמבר הקמנו 30 עמדות שחזור במכללות ובאוניברסיטאות, שדרגנו את מערכת השחזורים וביצענו הפרדה בין נתונים לידע לנתונים לשחזור. הרחבנו את הנתונים המדווחים ושיפרנו את הבקרה על הדיווחים, הוספנו גרסת נוהל העברת תנועות המאפשרת למפעיל דיווח ממספר ספקי תוכנה, ומיועדת רק למפעילים שנמצאים במצב כזה ולטעינה באינטרנט", הסבירה.

לשפר את שרשרת הערך של הנוסע

"בדצמבר אנו עובדים על שילוב רכבת ישראל, וכן על הקמת מערכת דיווחים רב-מימדית על בסיס תוכנת קוגנוס למתן מידע לבקרת ותכנון התחבורה הציבורית", הסבירה שניצקי. "הדבר יאפשר לקבל אונליין נתונים על נסיעות, על פדיון, ביטולים וכמעט כל מה שיש ברב-קו. אנחנו אוספים את הנתונים כל יום. במרכז התכנונים לשנתיים הקרובות 2016-2017 נמצא המעבר לדיגיטציה של הקיים ואוטומציה של התהליכים המפעילים. צריכים לחפש את ההזדמנויות לחבר ולשפר את שרשרת הערך של הנוסע", מסבירה שניצקי.

"לשם כך נדרשות ארבע יכולות: אוטומציה של תהליכים, פרואקטיביות והתאמה אישית. למשל אם הנוסע שילם תשלום מיותר למרות שלא עברה שעה וחצי מרכישת הכרטיס, המערכת בעצמה תשלח ללקוח הודעה ותתקן את הדרוש לפני שהלקוח מתלונן – לשם כך הוקמה יכולת לשחרר יתרות כלואות ולהחזיר חיובים שגויים בשקיפות לנוסע ובלי קשר למפעיל שהנפיק את הכרטיס. למעשה כל ההנפקות עוברות כעת לידי משרד התחבורה".

שניצקי מספרה על שיפור נוסף שנעשה: "ברגע שיש את הנתונים ברמה הספציפית של הלקוח אפשר לעשות חשבון בדיעבד כמה היה צריך היה לשלם  בצורה האופטימלית וכן האם הוא נוסע במסלול הנכון או שמא יש חלופות טובות יותר. בקרוב גם לא יצטרכו הנוסעים להביא אישור מהאוניברסיטה על לימודים או מהביטוח הלאומי על זכאות, אנו קשורים למאגרי משרד הפנים, הביטוח הלאומי, אוניברסיטאות ומכללות ומשחררים את הנוסע מהצורך להציג אישורים".

לסיכום אומרת שניצקי כי "אנו מקימים תשתית מידע לטעינות מרחוק ולשימוש באמצעים מתקדמים, לדוגמה מכשירים סלולאריים לצורך כרטוס. עוד נרחיב ונשדרג את התשתיות שהותאמו בתחילה רק לירושלים, ונוסיף את נסיעות צה"ל בכרטיסי רב-קו למערכת. ולבסוף, תשודרג המערכת לניטור המידע למניעת השימוש לרעה באמצעות מערכת לגילוי הונאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים