אריה עמית, נס: "חוסר הגמישות של מערכות Legacy חושף את הארגונים לסכנות"

"ככל שהמערכות הללו ותיקות יותר, כך הן פחות גמישות לשינויים והעלות הכרוכה בכך גבוהה יותר", אמר עמית, סמנכ"ל בכיר לייעוץ אסטרטגי בחברה

אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר - I-amIT. צילום: פלי הנמר

"המרוץ אחר הפתרון הטוב, המהיר והזול יותר חושף את הארגונים המבוססים על מערכות Legacy לסכנות ממשיות. ככל שהמערכות הללו ותיקות יותר, כך הן פחות גמישות לשינויים והעלות הכרוכה בכך גבוהה יותר", כך אמר אריה עמית, סמנכ"ל בכיר לייעוץ אסטרטגי בנס טכנולוגיות.

עמית, המשמש גם כחבר ועדת ההיגוי לתכני פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, דיבר במפגש של הפורום שנערך אתמול (ב') ב-yes Planet בראשון לציון. נושא המפגש היה "מפת דרכים למסע הארוך של מודרניזציה במערכות הליבה הארגוניות" והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי עמית, קרוב ל-60% ממערכות המידע בעולם התומכות בעסקים הן מערכות Legacy. "זו התוצאה של יותר מ-40 שנות פיתוח יישומים בסביבות טכנולוגיות המשתנות במהירות. המנהלים נדרשים בימינו לעמוד במבחנים של יעילות ואפקטיביות יחד עם אבטחה והבטחת ההמשכיות העסקית", אמר. "אף על פי שמערכות אלה בדרך כלל תומכות בפונקציות הקריטיות ביותר של העסק, הן מייצגות ערך נכסים בשווי של שני טריליון דולר בלתי גמישים וברמות סיכון גבוהות לכישלון".

הוא הוסיף כי "התחזוקה המצטברת במשך השנים גורמת לשינויים במערכות להיות יקרים יותר ויותר, מה שמביא לאובדן ידע מקצועי בשפות תכנות שנעלמות ולאובדן ההון האנושי שמתמחה בכך, מסיבות של גיל ופרישה".

"כדי להבטיח את המשכיות העסקים, רבים מהארגונים הגדולים בארץ ובעולם חייבים לצאת למסע שבסופו יהפכו לארגונים גמישים (Agile Enterprise)", אמר עמית. הוא מנה את היתרונות שיש במעבר למודרניזציה: "שיפור בניהול החזר ההשקעה ב-IT, שימור הערך העסקי של נכסי ה-Legacy של הארגון, הורדת הסיכונים העסקיים בהדרגה, הגברת הקשר בין היישומים מקצה לקצה ושיפור המיצוב התחרותי בשוק על ידי יישום שירותים ומוצרים מבוססי טכנולוגיית IT מתקדמת".

לדבריו, "ארגונים המאמצים את המודל הגמיש מדווחים על הורדה בעלויות וברמת הסיכון של תפעול מערכות המידע הקריטיות להם, ובמקביל על הסטת תקציבי תחזוקת המערכות לפיתוח מוצרים ושירותים חדשניים, שמשפרים את יכולת התחרות שלהם בשוק".

ערן אלראי, מנכ"ל Software AG. צילום: פלי הנמר

ערן אלראי, מנכ"ל Software AG. צילום: פלי הנמר

בחלק האחרון של הרצאתו שרטט עמית מפת דרכים ליישום מודרניזציה: "מומלץ לבצע ניתוח מעמיק של תיק נכסי היישומים הקיימים על בסיס ראיונות יסודיים, ניתוח האסטרטגיה העסקית, הערכת הערך העסקי של המערכת וניתוח טכני-כמותי של תוכניות המחשב. כמו כן, יש לבצע ניתוח מעמיק של היישומים תוך שימוש בכלי תוכנה אוטומטיים לבניית תוכניות קוד המקור. זאת, בנוסף ליישום מתודולוגיות שמכילות אוסף של טקטיקות למעבר נכון של כל היישומים. שימוש חוזר ברכיבים הוא אלמנט חשוב מאוד, כי זהו אחד ההישגים העיקריים של תהליך המודרניזציה".

שם המשחק: טרנספורמציה

ערן אלראי, מנכ"ל Software AG, הציג בפני המשתתפים את תפיסת החברה בכל מה שקשור למודרניזציה. "מדובר בטרנספורמציה שהיא הדרך ליצירת מובילות עסקית", אמר. "אנחנו רואים את תפקידנו כמי שיכולים לסייע לארגונים לגשר בין המערכות הוותיקות שלהם (Legacy) למערכות הפועלות כיום, כדי לייצר להם ערך עסקי".

"בארגונים רבים מאוד, המציאות הנוכחית תואמת את הגדרת הספגטי. עדיין רואים ארגונים עם בליל של מערכות שיש להן שרטוטים מסובכים", המשיך אלראי. "זו הסיבה שלמרבה הצער, ארגונים חוששים מלהיכנס לתהליך ומקבלי ההחלטות, ובמיוחד המנמ"רים, דוחים את הכניסה לבאים במקומם".

"תפיסת העולם שלנו מדברת על Digitazion, שבעזרתה יוצרים את הגשר בין המערכות", הוסיף אלראי. בהמשך הוא נתן דוגמאות ליישומים מלקוחות גדולים בעולם, למשל חברת אוטובוסים גלובלית, המבוססת על מערכות ישנות מאוד. "החברה הציבה לעצמה מטרות עסקיות על ידי שדרוג מערך המידע והצליחה לשרוד", אמר. דוגמאות נוספות עליהן עמד מגיעות ממותגים ידועים במגזרים שונים, כמו קוקה קולה (Coca Cola), דויטשה בנק (Deutsche Bank) ועוד ארגונים שמבוססות על מערכות Legacy אבל הצליחו לגשר ולחבר את המערכות החדשות הנחוצות.

אלראי הדגיש כי אחד התנאים לכניסה לפרויקטים הוא מחויבות ההנהלה. "היא צריכה לדעת לאן היא הולכת, מה הסיכונים, איך להרגיע את האנשים החוששים משינויים וכמובן בשום אופן לא לפגוע בליבה העסקית של הארגון, שהיא השכבה העליונה והחשובה ביותר", אמר.

לדבריו, "תפיסת העולם שלנו אומרת שאסור להתחיל הכול מחדש – וזה גם לא ריאלי. אפשר למצות את התהליכים העסקיים על ידי כלים קיימים כמו אנליטיות וקישוריות".

דוברים נוספים שהשתתפו בכנס הם ג'ין טורג'יאן, סמנכ"ל ו-CTO באווייה (Avaya), שהגיע לצורך כך במיוחד לישראל; רוני מיכאל, שותפה וראש מערך ייעוץ ה-IT בסומך חייקין KMPG; ואייל בירן, סגן וממלא מקום ראש החטיבה הבנקאית וכן ראש אגף דיגיטל ו-Big Data בבנק לאומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים