מחקר: משתמשי רשתות חברתיות חשופים יותר לפריצות לבתיהם

כמעט 40% מהגולשים ברשתות החברתיות נוהגים למסור מידע אודות תכניות החופשה שלהם, וכשליש מהם עושים זאת לגבי תוכניות הבילוי שלהם בסופי השבוע ● בקרב המשתמשים הצעירים יותר, בגילאי 16-24, אחוז הגולשים שחושפים מידע בעל ערך פוטנציאלי לפורצים עומד על כ-66% ● גרהם קלולי, מומחה לאבטחת מידע ברשת: "אני נדהם ומזועזע מכמות המידע האישי שאנשים משתפים באופן מקוון"

מיליוני המשתמשים ברשתות החברתיות חשופים יותר לאפשרות של פריצה לבתיהם, בשל המידע האישי אותו הם חושפים; כך עולה ממחקר חדש שערכה חברת הביטוח הבריטית ליגל אנד ג'נרל (Legal & General).

מהמחקר, שנערך בקרב כ-2,000 גולשי רשתות חברתיות ופורסם בסוף השבוע בבריטניה, עולה, כי כמעט 40% מגולשי הרשתות הללו נוהגים למסור מידע אודות תכניות החופשה שלהם, וכשליש מהם עושים כך לגבי תוכניות הבילוי שלהם בסופי השבוע; לעיתים – בהיסח הדעת – הם חושפים גם מידע על מקום מגוריהם ומידת האבטחה בו. מידע זה, קובע המחקר, נאסף על ידי פורצים בפוטנציה, אשר מתכננים את הפריצות לאותם בתים על בסיס הנתונים המופיעים בו.

עוד הראה המחקר, כי בקרב המשתמשים הצעירים יותר, בגילאי 16-24, אחוז הגולשים שחושפים מידע בעל ערך פוטנציאלי לפורצים עמד כיום על כ-66%. לצד הדיווחים של הגולשים על אופני הבילוי שלהם בחופשות שערכו מחוץ לביתם, הם גם מספרים על הרכישות האחרונות בבית, ועל מתנות שקיבלו או רכשו.

לצורך ביצוע המחקר נעזרו עורכיו במייקל פרייזר, פורץ לשעבר שהשתקם, המככב בימים אלה בתכנית הטלוויזיה "הכה את הפורץ", המשודרת ב-BBC. פרייזר אמר, כי נתונים כגון אלו הנחשפים על ידי משתמשי הרשתות החברתיות הם בעלי ערך רב, ומסייעים לפורצים לבנות תוכנית פריצות מסודרת, עם סיכויי הצלחה רבים יותר. "אני מכנה זאת 'קניות ברשת של הפורצים'. זה מדהים כמה קל להיעזר במידע זה לצורך הגדלת הסיכוי שלא להיתפס. זאת, לצד הידיעה איזה שלל ממתין בבית שייפרץ", אמר פרייזר. לדבריו, את המידע על הבתים, הפורצים משלימים מכלים אחרים המופיעים ברשת, דוגמת גוגל סטריט ויו (Google Street View). "כל כך קל לתכנן פשע מהכורסה, ולהיעזר באותן רשתות כדי להקל על התכנון", הוסיף.

עוד עלה מהמחקר, כי גולשים מוכנים לקבל חברים מקוונים, וזאת למרות שאינם מכירים אותם כלל; עורכי המחקר שלחו 100 בקשות חברות לזרים שנבחרו באופן אקראי. יותר מ-90 מהבקשות התקבלו בהסכמה על ידי משתמשי טוויטר (Twitter), ויותר מעשר מהבקשות התקבלו בחיוב בפייסבוק (Facebook) – ללא כל בדיקה מקדימה. "פעולות אלה מביאות לסיכון משמעותי לביטחון הבית והרכוש של המשתמשים ברשתות החברתיות", נמסר מחברת הביטוח.

גרהם קלולי, מומחה לאבטחת מידע ברשת, סופוס (Sophos) אמר, כי "אני נדהם ומזועזע מכמות המידע האישי שאנשים משתפים באופן מקוון". הוא סיפר, כי מחקר נוסף שבו השתתף העלה ש-41% מהגולשים חושפים מידע אישי פרטי לאנשים הזרים להם לחלוטין. "מעבר לנתונים אישיים כמו תאריך לידה ומקום עבודה, אנשים נוהגים לספר בזמן אמת כמה כיף להם בחופשה בחוף הים במקסיקו – וזאת בדף הווב בו רשומה כתובתם. הם עושים זאת מבלי להבין את המשמעות של מידע זה עבור הפורצים", אמר קלולי. "הדבר שווה להשארת הבית עם דלת או חלון פתוחים".

למרות זאת, נשמעה ביקורת מצד הדוגלים בזכות לפרטיות. הם אמרו לעיתונות הבריטית, כי כל מטרת המחקר נועדה לצורך העלאת הפרמיות של הפוליסות לרכוש בכלל ולבתים בפרט, של המשתמשים ברשתות חברתיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים