הסאגה נמשכת: HP תבעה את סמנכ"ל הכספים של אוטונומי, אותה רכשה במיליארדים

בתגובה לדרישת שושובן חוסיין לבטל את ההסדר בין HP לבעלי המניות שלה - תבעה אותו ענקית ה-IT ● סיבוב נוסף במערכה המשפטית שלא נגמרת

פייסבוק תצטרך להוציא מהכיס הרבה כסף. אילוסטרציה: אימג'בנק

סאגת התביעות והתביעות שכנגד, כולן בשל רכישת HP את אוטונומי (Autonomy) – נמשכת. הפעם זו HP שתובעת את שושובן חוסיין, לשעבר סמנכ"ל הכספים של אוטונומי, בתגובה להתנגדותו להסדר שנרקם בין בעלי המניות שלה להנהלתה. כל זאת על רקע התביעה בגין אי סדרים כספיים שנעשו טרם הרכישה.

התביעה מגיעה לאחר שעורכי דינו של חוסיין הגישו באחרונה לבית המשפט מסמכים בהם נטען כי ההסדר "מתואם ולא הוגן" ואם הוא יאושר על ידי שופט פדרלי, הרי שבכך "תינתן ל-HP היכולת לקבור לנצח את הסיבה האמיתית שבגינה פחת הערך הכספי של אוטונומי: HP היא זו שהחריבה במו ידיה את ההצלחה של אוטונומי, לאחר שרכשה אותה".

שלשום (ב') הגישה HP כתב תביעה חריף נגד סמנכ"ל הכספים לשעבר של אוטונומי, בו נכתב כי "הרעיון לפיו לחוסיין יהיה מותר להתערב ולקרוא תיגר על מהותו של הסדר, שנועד להגן על האינטרסים של החברה שאותה הוא הונה הוא רעיון מגוחך". על פי ענקית ה-IT, "בעלי המניות של HP, שתבעו את החברה ובכיריה, מסכימים כי חוסיין, יחד עם מייקל לינץ', מנכ"ל ומייסד אוטונומי, הם אלה שצריכים לתת דין וחשבון על הונאה זו". לטענת החברה, "חוסיין מנסה לחסום את ההסדר בין HP לבעלי המניות שלה שלא בצדק, כשהוא אחד מהאחראים לרכישה הכושלת של אוטונומי".

בחודש יוני האחרון יישבו HP ובעלי המניות שלה את הסכסוך ביניהם, שנתגלע לאחר פרשת רכישת המיליארדים של אוטונומי. במסגרת ההסדר הסכימו עורכי הדין של בעלי המניות לבטל את כל התביעות נגד בכירי HP, בעבר ובהווה, לרבות מג ויטמן, המנכ"לית הנוכחית, חברי מועצת המנהלים ויועצים של החברה. אלה שלא נכללו תחת ההסדר החדש הם הבכירים לשעבר של אוטונומי, ובראשם מייקל לינץ', שהיה המייסד והמנכ"ל. כחלק מההסכם, עורכי הדין של בעלי המניות סייעו ל-HP לבסס את התביעה נגד לינץ', חוסיין ובכירים לשעבר נוספים של הנרכשת.

בעלי המניות תבעו את החברה ואת בכיריה לאחר שנתגלה כי רכישת אוטונומי בוצעה תוך הונאה בת מיליארדי דולרים, שגרמה לירידת ערכה הבורסאי של ענקית ה-IT – גם כן במיליארדי דולרים.

HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011, תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית ומסרה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – מצד אוטונומי. ב-HP טענו כי יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת. אנליסטים ציינו כי גודל ההפסד והמהירות שבה התרחש מסמנים את העסקה כאחת ההרסניות ביותר שנעשו על ידי חברת IT גדולה בשנים האחרונות. חודש לאחר מכן פתח הממשל האמריקני בחקירת הרכישה בעקבות הידיעות על הונאה חשבונאית ומצג שווא לגבי הביצועים הפיננסיים של החברה הנרכשת.

בעלי המניות של ענקית ה-IT הגישו תביעה במאי האחרון, מאחר שלדבריהם, חברי מועצת המנהלים של HP לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית" והמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". על פי התביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

לינץ' מנהל זה שנים מאבקים נגד HP וטוען שהכול היה כשורה לפני הרכישה. לטענת חוסיין, בעלי המניות לא יקבלו דבר לעת עתה, ואילו משרדי עורכי הדין שטיפלו בסכסוכים יחלקו ביניהם סכום גבוה מ-18 מיליון דולר בגין עמלות. לטענת חוסיין, עורכי דינם של בעלי המניות נסוגו מטענותיהם המקוריות במהלך הדיונים להסדר: בעבר הם טענו כי הבעיה נעוצה בהנהלת HP, בעוד שחלקם של מנהלי אוטונומי אינו מהותי, ואילו כעת, בעקבות ההסדר, כוונו כל החצים לעבר מנהלי הנרכשת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים