HP ובעלי המניות הגיעו לפשרה בפרשת אוטונומי, אולם התביעה נגד המנכ"ל לשעבר תישאר על כנה

מג וויטמן ובכירים נוספים בענקית ה-IT לא צריכים יותר לחשוש מהתביעות של בעלי המניות עקב פרשת ההונאה בת מיליארדי הדולרים

בקרוב תתפצל גם היא. מג ויטמן, יו"ר ומנכ"לית HP

HP ובעלי המניות שלה צפויים ליישב את הסכסוך ביניהם, שנתגלע לאחר פרשת רכישת המיליארדים של ענקית התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy). במסגרת ההסדר הסכימו עורכי הדין של בעלי המניות לבטל את כל התביעות נגד בכירי HP, בעבר ובהווה, לרבות מג וויטמן, המנכ"לית הנוכחית של ענקית ה-IT, חברי מועצת המנהלים ויועצים של החברה. על פי העיתונות האמריקנית, ההסדר אמור להיחתם בסוף השבוע ולהיות מוגש לאישור בית המשפט מחר (ב').

לעומת זאת, אלה שלא נכללו תחת ההסדר החדש הם בכירי אוטונומי לשעבר ובראשם מייקל לינץ', המייסד והמנכ"ל לשעבר. כחלק מההסכם, עורכי הדין של בעלי המניות יסייעו ל-HP לבסס את התביעה נגד לינץ', שושובן חוסיין, סמנכ"ל הכספים, ובכירים לשעבר נוספים של הנרכשת.

הידיעות הראשונות אודות המגעים לקראת הסדר פשרה אפשרי התפרסמו בפברואר. בעלי המניות תבעו את החברה ואת בכיריה בעקבות רכישת אוטונומי, שנתגלה שבוצעה תוך הונאה בת מיליארדי דולרים, שגרמה לירידת ערכה הבורסאי של ענקית ה-IT, גם כן במיליארדי דולרים.

HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011, תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

פצצה פיננסית של מיליארדים
בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. ב-HP טענו כי יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת. אנליסטים ציינו כי גודל ההפסד והמהירות שבה התרחש מסמנים את העסקה כאחת ההרסניות ביותר שנעשו על ידי חברת IT גדולה בשנים האחרונות.

חודש לאחר מכן פתח הממשל האמריקני בחקירת הרכישה, בעקבות הידיעות על הונאה חשבונאית ומצג שווא לגבי הביצועים הפיננסיים של החברה הנרכשת.

באוגוסט 2013 שכרה HP את ראלף פררה, לשעבר בכיר ברשות האמריקנית לניירות ערך (SEC), כדי שיחקור מטעמה את החשדות. הוא התפרסם בעשור הקודם כשהגן על חברות רבות שה-SEC חשדה או האשימה אותן בביצוע תיארוך לאחור (בקדייטינג) – עבירה פלילית שנועדה להניב למבצעיה רווח בדיעבד ממניות. במסגרת הבדיקה, שנערכה על ידי ועדה בת שלושה דירקטורים בלתי תלויים, נבחנו טענות בעלי המניות של HP לפיהן החברה התעלמה מאזהרות על אי סדרים חשבונאיים ולא הצליחה לוודא את מצבה הכספי האמיתי של אוטונומי לפני הרכישה. הוועדה קבעה כי ליאו אפותקר, בהיותו אז מנכ"ל HP, וכמה אנשי מקצוע שנשכרו על ידי החברה התרשלו בעת ולפני הרכישה וכי עובדיה הונו את החברה.

בעלי המניות של ענקית ה-IT העלו את הטענות הללו בתביעה שהגישו במאי 2013. הם הוסיפו שחברי מועצת המנהלים של HP לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית" ושהמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". על פי התביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

לינץ' מנהל זה שנים מאבקים נגד HP וטוען שהכול היה כשורה לפני הרכישה. דוברו אמר בסוף השבוע כי "אנחנו ממשיכים לדחות את טענותיה של HP". החברה הגיבה באמרה כי "יש לנו ראיות המצביעות על כך שאוטונומי יצרה אשליה שמדובר בחברה הנמצאת בתהליך צמיחה גבוה, שמטרתו היא הטעיית המשקיעים ו-HP"

לא ברור מה יעלה כעת בגורל שלוש חקירות נפרדות שנערכות בפרשה: של ה-SEC, ה-FBI ורשויות האכיפה בבריטניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים