רשמים מכנס הערים החכמות השנתי בברצלונה

למרות המצב, כמה חברות ישראליות השתתפו בכנס ובתערוכה שלצידו ● וגם: מיהי העיר החכמה ביותר בעולם השנה? ומה מתסכל ראשי ערים ברחבי תבל - ובפרט באירופה?

הכניסה לכנס ולתערוכת הערים החכמות Smart Cities בברצלונה, בשבוע שעבר.

כנס ותערוכת הערים החכמות Smart City מתקיימים מדי שנה במרכז הירידים פירה בברצלונה. השנה, האירועים התקיימו בשבוע שעבר ואירחו 25,300 מבקרים, בהם נציגים מכ-800 ערים ממדינות שונות. מעל 1,100 מציגים נטלו בהם חלק.

מטבע הדברים, עקב המלחמה, המשלחת הישראלית לכנס ולתערוכה השנה, שבדרך כלל מונה משתתפים רבים, לרבות ראשי ערים ולעתים אף השר הרלוונטי בממשלה, וכוללת ביתן לאומי, הייתה מצומצמת מאוד. עם זאת, למרות המצב, כמה חברות ישראליות השתתפו כמציגות בתערוכה: Think Z, סיינפס, Carteav, רובי, ITC, רידר דום וקוגנטה. כמו כן, בכנס המקצועי השתתפה ד"ר הילה אורן, מנכ"לית קרן תל אביב. יש לציין כי לא הורגשה כל תכונה שלילית כלפי הישראלים – לא בשטחי התערוכה ולא במקומות אחרים בברצלונה.

העיר הכי חכמה בעולם

כבכל שנה, גם הפעם נערכה במסגרת האירועים תחרות העיר החכמה ביותר. השנה זכתה בתואר העיר קורטיבה מברזיל. מדובר בפרס יוקרתי, שתל אביב זכתה בו ב-2014. בנימוקי הזכייה הודגשה הגישה של עיריית קוריטיבה לתכנון עירוני, תוך התחשבות בשיפור איכות חיי האזרחים.

פרסים נוספים הוענקו לערים קוניה בטורקיה, על פרויקט לשיקום אופניים חשמליים ישנים; בורדו בצרפת, על עיצוב מערכת כלים לבקרת טמפרטורה; ובאיה מארה ברומניה, על פרויקט שיקום קרקע עירונית מזוהמת.

התסכול של ראשי ערים

ראשי ערים נוטים להיות הראשונים להתמודד עם בעיות של אזרחים רבים. לפעמים הם גם מהווים את הממשק האחרון עם הרחוב לפתרון אותן בעיות, מה שמוביל לתסכול אוניברסלי שנשמע מבעלי תפקידים רבים, כבעבר כן כיום. התסכול הזה הוליד מפגש שנערך במקביל לכנס, בהשתתפות 50 ראשי ערים וחברי מועצות מ-22 ערים אירופיות, בהן כמה ערים מרשת Eurocities.

הנוכחים בפסגה חתמו על הצהרה שבה הם קוראים להשתתפות גדולה יותר של הממשלים המקומיים בהתפתחות מדיניות האיחוד האירופי, ובכלל זה בתהליך קבלת ההחלטות. החותמים הדגישו את הצורך להגביר את הנראות, ההכרה והשותפות של הרשויות המקומיות, תוך הבטחה שלערים יהיה תפקיד משמעותי בתצורה וביישום של מדיניות האיחוד. הם אף קראו לקידום הביזור הפיסקאלי, תוך הגדלת הממד העירוני במדיניות האיחוד בנושא הסביבה העירונית.

המשתתפים בפסגה דרשו בניית כלים חדשים של ממשל קהילתי עבור הערים, כאלה שיחזקו את הקשר בין העיריות למוסדות האיחוד, לרבות לפרלמנט האירופי. "האיחוד האירופי מוכרח להתקרב לתושבים דרך העיריות, על מנת שהניהול יהיה שוטף ויעיל יותר, ובעיקר ישיר יותר", אמר ג'אום קולבוני, ראש העירייה החדש של ברצלונה, שהוביל את הפסגה, שהתקיימה בעירו.

המסמך שנחתם נותר פתוח להצטרפות ערים מרכזיות נוספות כמו פריז, שכבר הביעה את הסכמתה להצטרף אליו. הוא אף מציין באופן גנרי את המילה דמוקרטיה – מונח לא ברור מאליו בימים אלה. מעבר לעובדה שנוצלה ההזדמנות למפגש במקביל לתערוכת הערים החכמות בברצלונה, הרי שהעיר משמשת כבירת הדמוקרטיה של האיחוד האירופי, וספרד היא הנשיאה התורנית של האיחוד.

החותמים על המסמך הבהירו כי בכוונתם להצהיר עליו באסיפת האיחוד האירופי הקרובה, שתיערך בדצמבר.

תערוכת הערים החכמות הבאה תתקיים בין 5-7.11.24, וצפויה להיות גדולה יותר מהתערוכה השנה.

הכותב הוא נציג תערוכת Smart Cities בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים