"התקשוב הצבאי מסייע לנו להרוג יותר מחבלים"

"בזכות מערכות התקשוב יש לנו יותר הריגות מאומתות של האויב; התקשוב מסייע לנו בממד האפקטיביות המבצעית", אמר לאנשים ומחשבים סגן (מיל') עידו, קצין קשר בחטיבת מילואים

סגן (מיל') עידו, קצין קשר בחטיבת מילואים.

"אני גר בדרום, אבל בשבת שעברה הייתי בצפון, אצל חברה שלי ביוקנעם. כמו כל המדינה, הופתעתי כששמעתי בחדשות שמחבלים פלשו ליישובי עוטף עזה. לקחתי את עצמי ונסעתי להתייצב למילואים. במקור, החטיבה שלי ואני מתוכננים לפעול בצפון, אבל לא ידענו להיכן נוקפץ. בתוך 48 שעות הקמנו את כל הנדרש לחטיבה בהיבטי ה-IT והתקשורת. היום, בחלוף יותר משבוע של לחימה, לא רק אני יכול לקבוע, אלא זה המשוב מהמפקדים בשטח – התקשוב הצבאי מסייע לנו להרוג יותר מחבלים", כך אמר סגן (מיל') עידו, קצין קשר בחטיבת מילואים.

סגן (מיל') עידו, בן 23, סיפר לאנשים ומחשבים כי "הגענו לאחד הקיבוצים בדרום הארץ, באזור עוטף עזה. בתוך פחות מ-48 שעות גייסנו את כל הלוחמים. זה נחשב פרק זמן מהיר מאוד לחטיבות מילואים. התמקמנו באחד הקיבוצים, ומשם אנחנו מנהלים את הלחימה שלנו".

לדבריו, "העובדה שאנחנו ממוקמים בסביבה אזרחית מהווה חסרון וגם יתרון: היא דורשת מאתנו להשתמש בכלל האמצעים הטכנולוגיים בצורה מעט שונה. כך, אנחנו יכולים להסתייע במרחבים המוגנים ובמקלטים. שדרגתי את החמ"ל מחמ"ל ממוגן – לחמ"ל תת קרקעי".

"אנחנו משרתים לא מעט את הקצה המבצעי של החטיבה"

עידו סיפר כי "יש בחטיבה עשרות חיילי תקשוב, שמספקים את כל המערכות והתמיכה הטכנית למאות הלוחמים. אנחנו משרתים לא מעט את הקצה המבצעי של החטיבה".

"בהיבט הטכנולוגי", ציין, "ה-'לקוחות' משתמשים במערכות השליטה והבקרה (שו"ב) הידועות – משואה בגרסאות 700 ו-750. אין לנו תשתית צבאית צלולה – אנחנו נעזרים במערכות קשר טקטיות ניידות, או ברשת תקשורת פנים גדודית, סגורה, המתבססת על אתרי קשר צבאיים. אנחנו מבוססי RoIP, או רשתות רדיו רגיל עם ממסרים. השימוש הוא בעיקר ביכולות רדיו קלאסיות, כי בגזרת העוטף הטופוגרפיה היא שטוחה, 'פלאטו', וכך מתקבלת תקשורת איכותית".

עוד הוא אמר כי "הלוחמים משתמשים ברשת הסלולר הצבאית המוצפנת, שושן אדום. זו מבוססת אתרים צבאיים, כמו גם אזרחיים. ראיתי שיש בקיבוץ אנטנה של פרטנר. בחרתי למקם את החמ"לים במקלט גדול. כך, כל המכשירים מוגנים כי הם נמצאים תחת האדמה – ורק האנטנות מעל, עם חיבור בין כל הנקודות, מעל ומתחת".

"בימים הראשונים הבחנתי שאין קליטת סלולר תחת האדמה", סיפר עידו. "ראיתי את אחד הקיבוצניקים מביא מגבר להגדלת הקליטה. גם אנחנו ניסינו לעשות זאת, אבל זה לא עבד היטב. הבנתי שאני נדרש לשדרג את רשת התקשורת מדור 3 ל-4. פניתי למנכ"ל פרטנר ומצאתי יחד איתו את הדרך לעשות זאת. מהנדסי החברה סייעו לי בכך, עם ציוד ותמיכה".

יו-טיוב? זד-טיוב!

"מערכת נוספת שהלוחמים משתמשים בה היא זד-טיוב (ZTube) – רשת שיתוף הסרטונים המבצעית של צה"ל. זו רשת וידיאו לשימוש פנימי של הצבא. מטרתה היא להנגיש את תכני הווידיאו ואת והתרחישים המבצעיים בצורה טובה ורחבה יותר ממה שהיה נהוג בעבר. כך המפקדים יכולים לקבל גישה מהירה ופשוטה לתכנים המבצעיים לצורכיהם, ולצפות בשידורים חיים", ציין עידו.

לדבריו, "המערכת משמשת אותנו לצרכים מבצעיים. היא מאפשרת לבדוק את החיישנים הרלוונטיים או את סרטוני הווידיאו הקשורים לגזרה שבה אנחנו מבצעים פעילות, ולעשות זאת בכל רגע נתון. ככה, האפליקציה מוסיפה למפקדים עוד ממד, של וידיאו. הם משתמשים בו לטובת דיוק הפגיעה במטרות. זה מצמצם את זמן ה-Sensor2Shooter. אם כוח בשטח מזהה תנועת אויב, הוא יכול לאמת את זה על ידי כך שהוא מבקש מקצין התצפיות לשים מצלמה ומקבל את התוכן של השידור בלייב. או אז, המפקד מחליט האם לקרוא למטוס או למסוק, או לשלוח לשם כוח לוחם. המפקדים רואים יותר וטוב יותר את שדה הקרב, וכך גם בחמ"ל".

"בזכות המערכות הללו", ציין סגן (מיל') עידו, "יש לנו יותר הריגות מאומתות של האויב. התקשוב מסייע לנו בממד האפקטיביות המבצעית".

מה תעשה כשתהיה גדול?
"אני מאוד אוהב טכנולוגיה. בסדיר שירתתי כ-מ"פ תקשוב. אבל החלטתי שאני הולך 'לסטות' מהקו וללמוד רפואה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים