"האתגר הבא של מערכת הבריאות: רפואה מנבאת מבוססת AI"

"רפואה זו יודעת להתריע לחולה על סכנות ומחלות - באמצעות טכנולוגיה וחדשנות", אמר פרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית באירוע שבו הוצגו הפיתוחים החדשניים של קופת החולים הגדולה בישראל

פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית.

"חיזוק הרפואה המנבאת, המבוססת על AI, שיודעת להתריע לחולה ולרופאו על סכנות ומחלות, היא אחד האתגרים הבאים של מערכת הבריאות, והיא מתאפשרת באמצעות הטכנולוגיה, המחקר והחדשנות", כך אמר היום (א') פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית. פרופ' בליצר דיבר במפגש שנועד על מנת לחשוף חדשנות ברפואה.

"אנחנו אמונים על היכולת לסמן את העתיד ולסייע לעבודת הרופאים, ולייצר תהליכי חדשנות בשורה של תחומים, בדגש על רפואת העתיד, שהיא מנבאת ויוזמת", הוסיף פרופ' בליצר. "תארו לעצמכם שבמקום שתפנו לרופאה או לרופא בשל כאב וקושי תפקודי, היא תתקשר אליכם מיוזמתה ותעדכן שלפי הנתונים שבידיה צפוי לכם בחודש הקרוב אירוע משמעותי – לבבי, מוחי או אחר, ולכן, עליכם לסור למרפאה כדי לקבל מענה, שבסבירות גבוהה ימנע את האירוע מלקרות. זה לא מדע בדיוני – כך אנחנו נותנים כבר כיום מענה רפואי ללקוחות כללית, בריאים וחולים כאחד, והגענו לכך בעשור וחצי של פריצות דרך מדעיות וקליניות".

פרופ' בליצר התייחס לאתגרים נוספים שעומדים בפני מערכת הבריאות ושלדבריו, מערך החדשנות של הכללית נותן להם מענה: "אחד מהאתגרים הללו הוא המחסור בכוח אדם בכל תחומי הבריאות, כולל רופאים. מנגד, האוכלוסייה מזדקנת, והולך ונעשה קשה יותר לתת להם מענה הולם. כאן נכנסת לתמונה החדשנות, שמייצרת אוטומציה של תהליכים, שמאפשרת לעובדים להתמקד בדברים העיקריים ולשחרר אותם מביצוע תהליכים שעד כה נעשו בצורה ידנית".

"הכללית שינתה תפיסה – ורואה את החדשנות כחלק מהליבה שלה"

מערך החדשנות של שירותי בריאות כללית עבר גלגולים שונים. הוא החל את דרכו לפני 13 שנים, כשהכללית הקימה מכון מחקר. במרץ השנה הפעילות הפכה להיות חלק מחטיבות המטה בקופה, שכפופות למנכ"ל. "המשמעות היא שהכללית שינתה את תפיסתה לגבי נושא החדשנות, והיא רואה בזה כיום חלק מליבת הפעילות שלה", אמר בליצר.

ד"ר נועה דגן, מנהלת המחלקה לרפואה מבוססת בינה מלאכותית בשירותי בריאות כללית.

ד"ר נועה דגן, מנהלת המחלקה לרפואה מבוססת בינה מלאכותית בשירותי בריאות כללית. צילום: יח"צ

ד"ר נועה דגן, מנהלת המחלקה לרפואה מבוססת בינה מלאכותית, וד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית, הציגו פתרונות של שילוב AI ברפואה. אחת מגולות הכותרת של פעילות המחקר והפיתוח במערך החדשנות של הקופה, שהוצגו במפגש, היא מערכת מבוססת AI וביג דאטה שמאפשרת לרופאי משפחה לתת למטופלים שלהם רפואה יוזמת ומותאמת אישית. המערכת היא פרי מאמץ משולב של שלוש חטיבות בשירותי בריאות כללית – חטיבת מערכות מידע ודיגיטל, בראשות ליאורה שכטר, מערך החדשנות וחטיבת הקהילה. היא מאפשרת לצוותי הרפואה לזהות לקוחות שרפואה יוזמת ומונעת חיוניות להם במיוחד, כדי למנוע התפתחות של מחלות בקרבם ולמנוע הידרדרות של מחלות שכבר יש להם. המערכת מציגה המלצות מותאמות אישית לכל מטופל ומטופלת, שמתבססות על ההיסטוריה הרפואית שלהם, כולל מצבם הרפואי העדכני ביותר.

"הפיתוח של פלטפורמת C-Pi הוא ייחודי לכללית – לא רק בארץ, אלא בעולם כולו", אמרו דגן ונצר. בימים אלה עמלים במערך החדשנות להוסיף לפלטפורמה כלי ניטור מרחוק. עם כלי הניטור הללו, הפלטפורמה תדע לנתח תוצאות של בדיקות דם וסוכר שנעשות על ידי המטופל בבית, ובאמצעות מערכת שתהיה בבית הלקוח לשדר את הנתונים ישירות לתיק המטופל הדיגיטלי, ולהעביר לרופא המלצות מדויקות לגביו.ה, כולל הכוונה לסוגי תרופות עדכניות.

רעות אוחנה, סגנית ראש מערך החדשנות בכללית, אמרה כי "מערכת בריאות לומדת היא התפיסה המובילה בארגוני הבריאות המובילים בעולם". "בראייה קדימה", ציינה, "השאיפה שלנו היא לוודא שכל בדיקה או הליך רפואי יהיו דיגיטליים, ומערכות בינה מלאכותית ימצו מהם את כלל התובנות הגלומות בהם". לדבריה, "הדאטה הקיימת מאפשרת לנו כבר כיום לבצע מחקרים מעמיקים, להענקת טיפול רפואי איכותי ללקוחותינו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    מזכיר רפואה במדינה חשוכה בשנות ה-40 של המאה הקודמת. אין תחליף למגע האישי של הרופא עם המטופל. הבינה המלאכותית היא אמצעי לוגיסטי בלבד. החלטה להישען על הבינה מלאכותית בקבלת החלטות רפואיות פסולה גם מבחינה משפטית, רופאים יטענו שהחלופות שהונחו לפיהן מקורן בבינה המלאכותית.

אירועים קרובים