למה עדיין אין לנו רובוטים בבית?

מלבד כמה גדג'טים - רמקולים מבוססי בינה מלאכותית ובעיקר שואב אבק רובוטי - בבתים שלנו עדיין לא פועלים רובוטים כעוזרים בחיי היומיום המפרכים שלנו - מדוע? ● "אנחנו צריכים רובוטים שיוכלו לאלתר, אבל לא קל יהיה ללמד אותם להבחין בין טוב לרע" מסבירים החוקרים

רובוט לעזרה בבית. צילום אילוסטרציה: בליש, BigStock

"אנחנו צריכים רובוטים שיוכלו לאלתר, אבל לא קל ללמד אותם להבחין בין טוב לרע". כך אומרים החוקרים פראס דאיוד, עמית מחקר במרכז הראייה הרובוטית באוניברסיטה הטכנולוגית של קווינסלנד, באוסטרליה. ג'ונתן רוברטס, פרופסור לרובוטיקה ופרופסור מייקל מילפורד, גם הם מהאוניברסיטה הטכנולוגית של קווינסלנד, במאמר שפרסמו.

"רובוטים תעשייתיים היו קיימים מאז שנות השישים, כאשר הזרוע הרובוטית הראשונה – יונימייט הותקנה במפעל ג'נרל מוטורס (General Motors) בארצות הברית. אחרי כמעט שישה עשורים, למה אין לנו יכולת רובוטים בבתים שלנו, מעבר לכמה גאדג'טים ביתיים פשוטים?"

"אחת הסיבות היא שהכללים והמוסכמות המפקחים על היומיום שלנו אינם מושלמים. כמו הכללים המפקחים, לדוגמה, על תהליך הרכבת המכוניות. החוקים הרגילים שלנו אינם מכסים את כל התרחישים האפשריים. עובדה זו הופכת אותם מלאים בחוסר עקביות, שתהפוך את הרובוטים המנסים ליישם אותם לחסרי תועלת", כתבו החוקרים.

בכדי שרובוטים ישחקו תפקידים מעורבים בחיינו, כגון מטפלים אישיים, או טבחים ושפים, הם יהיו חייבים להתרחק מביצוע פשוט, המבוסס על כללים ונהלים כפי שעושים הרובוטים הנוכחיים. פתרון אפשרי אחד הוא לבנות רובוטים שכאשר הם נציבים בפני מצב לא צפוי יוכלו לאלתר. הם יעשו זאת בזכות הכשרה שיעברו, בשילוב עם קצת רקע על המצב הנוכחי שלהם. גישה זו תוביל אותם קרוב לוודאי לקבל החלטות מאוד מורכבות. ואולם, אין שום ערובה שהרובוט יבחר בפעולה המקובלת לפי הנורמות החברתיות. פעולות אלה יכולות להיראות לנו, בני האדם, כרמאות, ולעיתים כחוצפה או אפילו כלא הוגנות.

כשמכונת הכביסה מחליטה בעצמה מה לכבס ואיך

אז איך אנחנו הולכים ללמד רובוט לפעול באופן מוסרי ואדיב ובדרך מכובדת. האם זו ציפייה סבירה? קחו לדוגמה את מכונת הכביסה – בוקר אחד אתם ממהרים, מכניסים את הבגדים למכונה ובוחרים את תכנית הכביסה הלא נכונה. מכונה פשוטה פשוט מצייתת לחוקים אליהם תוכנתה, והיא עלולה להרוס את הבגדים החגיגיים שלכם. מעצבן. מכונת כביסה מבוססת בינה מלאכותית (AI) תימנע ממצב זה. היא תצטרך לעבור תהליך החלטה מורכבת לאלתר. המכונה עשויה להשתמש במצלמות שלה בכדי לזהות את המותגים של הבגדים שבמכונה, ואז לחפש אותם באינטרנט כדי למצוא את תכנית השטיפה הטובה ביותר עבורם. אבל מה אם מערבבים סוגים שונים של בגדים יחד? משמעות הדבר היא כי תכנית כביסה אחת תהיה בסדר בעבור בגדים מסוימים אבל תהרוס לגמרי בגדים לאחרים. ייתכן שתבונה מלאכותית פשוטה פשוט תשלח למשתמש הודעה שתבקש את החלטתו. אה, אבל מכיוון שאתם ממהרים ואולי השארתם את הטלפון שלכם בבית, המכונה לא יכולה ליצור איתכם קשר. התבונה המלאכותית יודעת שצריך לכבס את הכביסה היום? אז שוב, חייבים לאלתר.

הרמה הבאה של החלטה היא להחליט מהם הבגדים החשובים לכם ולשמור עליהם במיוחד. התבונה המלאכותית חייבת להכיר את כל שנות ההיסטוריה המתועדת שלכם, לזהות רגעים משמעותיים בחיים שלכם ולבדוק מה אתם לובשים מכל הבגדים שהכנסתם למכונה.

אבל מהו רגע משמעותי – איך יכולה AI לזהות את זה? מכונת הכביסה המופעלת באמצעות תבונה מלאכותית תחליט להפעיל את תכנית הכביסה בעבור החולצה הלבנה המלוכלכת שלבשתם בשנה הראשונה בקולג'. היא תשתמש בשטיפה ארוכה ובמים חמים, כדי שזו תהיה מוכנה למפגש איחוד עם חברים ותיקים (ה-AI בדקה את זה ביומן המשתמש), אבל היא הרסה את הבגדים האחרים.

אלתור מוזיקלי אינו אלתור חורץ גורלות

חוקרי רובוטיקה ובינה מלאכותית חוקרים ברחבי העולם כבר לימדו רובוטים לאלתר. נגן המרימבה – הרובוט שמעון מנגן בלהקת ג'אז משנת 2015. הוא מאזין למוזיקה של חברי הלהקה האנושיים, בעת שהם מאלתרים, ומצטרף.

ואולם רובוטים מאלתרים מוזיקליים הם דבר אחד, אבל רובוטים רמאים או מקדמי רמאות הם רעיון מפחיד לגמרי.

בשנת 2010 הראו חוקרים מהמכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה כיצד רובוט אחד יכול לרמות רובוט אחר על ידי ניצול פגיעויות שלו. במסגרת הניסויים שיחקו הרובוטים מחבואים ורובוט אחד הטעה את חברו בכך שיחשוב שהוא במקום אחד בעוד הוא נמצא בחשאי במקום אחר. היתרונות של לימוד רובוטים מבוססי תבונה מלאכותית לרמות, נלמדים כחלק ממחקר אינטראקציית אדם-רובוט (HRI). חלק מהתוצאות שדווחו עד כה חושף כי רובוטים רמאים משתמשים בתכונות אנושיות בכדי להוביל אינטראקציה טבעית יותר בינו לבין האנשים שאותם הוא מרמה.

הדיון הוא פילוסופי. נושא זה של הקניית מוסר עמוק ומורכב למכונה אינו פשוט, אבל יש לקיים עליו דיון לפי עקרונות הפילוסופיה של המוסר. הדיון החל בספרות המדע הבדיוני באמצע המאה העשרים. עסקו בו במיוחד שלושה חוקי-הרובוטיקה של אייזק אסימוב, שהופיעו בסיפור קצר שלו שהתפרסם בשנת 1942. כאשר רובוטים ותבונה מלאכותית צוברים יותר ויותר יכולות, הדיון הזה הופך להיות מרכזי בחיינו.

הוגי דעות פילוסופיות כבר שואלים שאלות על האתגר של מוסריות מכונות, מוסר השכל ועוד. עלינו לחשוב מה אנו מבקשים מהרובוטים כי הדבר עלול להתגשם. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים לגבי היכולות שאנו מתכנתים לתוך מחשבים, ולשקול מה האחריות שלנו לגביהן. בסופו של דבר גם בעידן המכונות, מי שייתן את הדין אלו בני האדם שבנו אותן. יש לנו דרך ארוכה לעבור לפני שנוכל לבנות רובוטים מתוחכמים עם מצפן מוסרי.

הדיון המתמשך על הנושא יוכל לעזור לנו לבנות רובוטים טובים יותר, אבל גם יגרום לנו לחשוב על השיטות האתיות שלנו, בתקווה שיוביל את האנושות לכיוון טוב יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים