תל אביב – במקום ה-24 במדד הערים לנשים יזמיות

המדד, של חברת דל, בוחן את ההשפעה של מאפיינים מקומיים ולאומיים על נשים יזמיות בעלות פוטנציאל גבוה ● תל אביב קיבלה את הציון 39.6 מתוך 100 ● במקום הראשון: ניו-יורק

בתקווה שבשנה הבאה, תל אביב תהיה במקום גבוה יותר ברשימה. צילום אילוסטרציה: Masta4650, BigStock

תל אביב נמצאת במקום ה-24 מתוך 50 במדד הערים לנשים יזמיות, WE Cities, שפרסמה דל (Dell) בוועידה השנתית השמינית שלה בתחום, שנפתחת היום (ג') בסן פרנסיסקו.

המדד, המתבסס על מחקר We Cities 2016, מדרג 50 ערים בעולם, כדי להמחיש את ההשפעה של מדיניות, תוכנית ומאפיינים מקומיים, בנוסף לחוקים ולמנהגים לאומיים, על נשים יזמיות בעלות פוטנציאל גבוה.

המחקר נערך במהלך חמש השנים האחרונות. החוקרים זיהו חמש קטגוריות עיקריות של מאפייני הערים: הון, טכנולוגיה, טאלנטים, תרבות ושווקים. קטגוריות אלה קובצו בשתי קבוצות: סביבת הפעילות והסביבה המאפשרת. בדירוג הכללי נכללו 72 גורמים ו-45 מתוכם, כמעט שני שלישים, קשורים למינם של היזמים. אינדיקטורים אישיים שוקללו בהתבסס על ארבעה קריטריונים: רלוונטיות, איכות הנתונים שנאספו ומידת הייחודיות שלהם במדד, בהיבט של מין היזמים.

מבין 10 הערים המובילות בדירוג הכללי, שש נמצאות בארצות הברית – ניו-יורק במקום הראשון, אזור המפרץ בקליפורניה בשני, בוסטון ברביעי, לוס אנג'לס בשישי, וושינגטון בשביעי וסיאטל בעשירי, שתיים באירופה – לונדון במקום השלישי ושטוקהולם בחמישי, אחת בקנדה – טורונטו בתשיעי, ואחת באסיה – סינגפור, שמדורגת שמינית. תל אביב הגיעה, כאמור, למקום ה-24, כשהיא עוקפת ערים כמו קופנהגן, שמיד אחריה, ברצלונה וסיאול. הציון הכולל של תל אביב היה 39.6 מתוך 100.

תל אביב ויזמות נשית – היתרונות והנקודות לשיפור

בפרק המתייחס לתל אביב צוין כי "העיר הפכה בשנים האחרונות לאשכול יזמות, שהביא אותה למקום השישי בגובהו בדו"ח העולמי של סביבת הסטארט-אפים ל-2017". על פי WE Cities, "על אף שסביבת הסטארט-אפים התל-אביבית עדיין נשלטת בידי רוב גברי מכריע, יש בה נוכחות לא מעטה של יזמות נשית".

עוד צוינו במדד הנקודות הבאות בהתייחס לתל אביב: העיר נמצאת בדירוג גבוה במיוחד (מקום שביעי) במדד שווקים, בפרט בקטגוריות מדיניות (מקום שביעי) ועלות (17).

תל אביב נחשבת למובילה עולמית בקריטריונים כמו קיום אתר ופורטל עירוני להקמת עסקים ויעדים ממשלתיים לעידוד עסקים בבעלות נשית. השיעורים הנמוכים של מס הכנסה תאגידי (מקום תשיעי) והדירוג הגבוה בקלות פתיחת עסק (מקום עשירי) הופכים אותה, על פי עורכי המדד, לאתר סטארט-אפים נחשק.

כמו כן, הם ציינו כי על אף שהאזור כולו נמצא במקום ה-27 בלבד בקריטריון הגישה, עולות הזדמנויות חדשות הקשורות בהקמת אשכולות ואינקובטורים מוכווני נשים, כמו Start Tel Aviv, Launchpad Tel Aviv ו-WMN.

נקודה נוספת, על פי דל, היא שתל אביב נמצא במקום טוב מבחינת מספר קרנות ההון-סיכון שבהן יותר מ-20% שותפות (מקום שביעי) ומספר הנשים שייסדו קרנות כאלה (חמישי), מה שמביא את העיר למקום ה-11 בקריטריון ההון.

העיר מדורגת במקום התשיעי במדד היקף ותדירות המימון. כמו כן, היא מדורגת במקום ה-11 במדד כמות קרנות ההון-סיכון הפעילות שבהן יש לפחות 25% נשים מנהלות (מקום 15), ובמספר הנשים המייסדות והבכירות בסבב גיוס שני ויותר (מקום תשיעי).

הנקודה האחרונה היא שתל אביב מצטיינת במיוחד בשיעור הנשים בתחום המימון, בפרט במספר חברות ההשקעות שבהן לפחות מנהלת אחת (מקום שלישי).

לבד מהיתרונות, המדד מציין גם נקודות לשיפור, בהן:

על אף המוניטין שלה כאשכול לסטארט-אפים, תל אביב יכולה לשפר את הנגישות לטכנולוגיה עבור נשים (מקום 43 בדירוג הכללי). כצעד ראשון ממליצים ב-דל לאסוף נתונים על השימוש בטכנולוגיה לפי מין, כדי להבין עד כמה הגישה היא שווה.

קריטריון הטאלנטים הוא נקודת תורפה נוספת של תל אביב – היא מדורגת בו במקום ה-34. על בסיס כישורים וניסיון שיש לנשים בעיר (מקום 32), היא עדיין נמצאת בדירוג נמוך מבחינת שיעור הנשים עם תארים ניהוליים, MBA (מקום 34), מחסור בקורסים למנהל עסקים המיועדים לנשים (30) ושיעור הנשים בתפקידי מפתח בבתי הספר המובילים למנהל עסקים (33).

 ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא ב-Dell-EMC ומנכ"לית מרכז המצוינות של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא ב-Dell-EMC ומנכ"לית מרכז המצוינות של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

עוד צוין בדו"ח כי גם שיפור הכישורים והניסיון של נשים הוא נושא תרבותי שבו תל אביב יכולה להשתפר, על מנת שיותר נשים יעמדו בראשות עסקים בעיר.

"ליזמות נשית יש תרומה רבה להצלחה"

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המצוינות של Dell-EMC ישראל, אמרה כי "ליזמות נשית, ובכלל לנוכחות נשית בעסקים ובארגונים, יש ערך מוסף חשוב ותרומה רבה להצלחה, שכבר הוכחו אינספור פעמים. למערכת החינוך בישראל יש עוד דרך לעשות בהנחלת התרבות והכלים הנחוצים לבנות המין הנשי כבר מגיל צעיר, כדי להעז ולשאוף גבוה למשרות ניהוליות בכל תחום. מובן שגם לערכי המשפחה וסביבת הגידול יש חלק חשוב בכך".

היא הוסיפה כי "אנחנו רואים יותר ויותר נשים במשרות בכירות בתעשיית ההיי-טק ועדיין, אין מספיק נשים שמובילות ארגוני היי-טק כמנכ"ליות. זה מצב שיש לשנות. הכללתה של תל אביב בדירוג הגלובלי של ערים התומכות יזמות נשית היא בהחלט נקודת אור ופתח לתקווה. אולם, היא לא משקפת את מצבנו בתחום זה כמדינה. זהו קול קורא לממשלה ולתעשייה לקדם כל מגזר שכיום אינו נוכח מספיק, מסיבות שונות, בתרומתו לתשתית של כלכלת המשק".

"זה אינטרס ראשון במעלה של העולם שנשים יזמיות ישגשגו בכל מקום", אמרה אליזבת גור, יזמית הבית של דל. "כל הערים ברשימה יכולות ללמוד זו מזו ולעודד את בואו של שינוי פוליטי, שימשוך ויתמוך בנשים יזמיות. השינוי שיתחולל כתוצאה מכך יורגש לא רק ברמת העיר, אלא ברמה האנושית בכללה, המתבטאת בפיתוח אקו-סיסטם שבו כל היזמים יכולים לשגשג, ללא קשר למינם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים