יבמ מחזירה עובדים למשרדים

אחרי ניסיון לאפשר לאלפי עובדים לעבוד מהבית, משנה הענקית את החלטתה ומחזירה את המועסקים למשרדי החברה ● לפי מומחים, הסיבה לשינוי היא חידוש וחדשנות ● העובדים מצידם טוענים כי הסיבה האמיתית היא קיצוצים

מתפצלת. יבמ. אילוסטרציה: BigStock

ליבמ (IBM) יש היסטוריה ארוכה של מתן אפשרות לעובדיה לעבוד מהבית – או בכל מקום שבו הם מעוניינים – והיא פועלת כך כבר החל משנות ה-80. בשנת 2009 נהגו 40% מתוך 386 אלף מועסקי החברה לעבוד מהבית, מה שחסך לענקית הטכנולוגיה כ-100 מיליון דולר בשנה על שטחי משרדים בארצות הברית.

אבל הזמנים משתנים והימים האלו מסתיימים.

בהודעה בפברואר שכותרתה "הגיע הזמן לפעולה שנייה: זכייה!" הודיעה מישל פלוסו – מנהלת השיווק החדשה של יבמ, שהתמנתה לתפקידה רק לפני כשנה – ל-5,500 עובדי מחלקת השיווק, שעליהם לשוב לעבוד באחד מששת משרדי יבמ ברחבי ארצות הברית: אטלנטה, ראלי, אוסטין, בוסטון, סן פרנסיסקו וניו יורק.

הרפורמה תתבצע כך שעובדים שעבדו בעיקר מהבית יידרשו לנסוע לעבודה, ולעובדים שעבדו מרחוק או ממשרד שלא היה ברשימה (או משרד שהיה ברשימה, אבל שונה מזה של הצוותים שאליהם הם הוקצו) יצטרכו לעבור דירה או לחפש עבודה אחרת.

עובדים נסערים החושדים בכוונה נסתרת

"כל מי שאני מכיר מאוד נסער מההחלטה", אומר אחד העובדים שביקש, כמו כל המרואיינים, להישאר אנונימי, ואילו עובד אחר התייחס למהלך כאל "טבח".

משיחות עם עובדים מסתמן כי חלק מהם יקבלו את רוע הגזירה, אך יהיו גם אחרים שלא יכלו לשנות את חייהם ואף אולי לעבור להתגורר במקום אחר, ולכן יאלצו כנראה להתפטר. חלק מהעובדים אמרו כבר כעת כי הפסיקו לתרום לפרויקטים ארוכי טווח מכיוון שאינם בטוחים אם יישארו בחברה בעתיד. למעשה, יש מקרב העובדים הטוענים שדילול מצבת העובדים היא למעשה הסיבה הנסתרת מאחורי הקריאה לעובדים לשוב לפעול ממקומות העבודה.

לפי דיווח של אתר Quartz, מחלקת השיווק לא הייתה הראשונה לחסל את אפשרות העבודה מרחוק בחברה. קדמו לה מחלקות התכנון, האבטחה והרכש; נתחים גדולים של מחלקת ה-IT; וכן כמה צוותים העובדים על ה-Watson projects של החברה. תכנוניה של יבמ כוללים החלת השינוי גם על מחלקות אחרות בעתיד, כך על פי Quartz.

צריכה חדשנות ורעיונות טובים יותר

בעוד שמחקרים הראו כי עבודה מהבית יכולה למעשה להפוך עובדים לפרודוקטיביים יותר, יש הטוענים כי יבמ צריכה יותר מפרודוקטיביות בתקופה הזו שבה היא כבר לא מושלת בזירה. בזמנים אלו זקוקה החברה לחדשנות, וחדשנות, על פי החשיבה הרווחת כיום, מתרחשת כאשר אנשים עובדים יחד במקום אחד.

"מה שיבמ צריכה להעריך ביותר", אומר ג'ון סאליבן, פרופסור לניהול באוניברסיטת סן פרנסיסקו, המתמחה באסטרטגיית משאבי אנוש, "הם רעיונות טובים יותר".

"מתברר שערך החדשנות הוא כה גדול עד שהוא מתעלה על כל רווח פרודוקטיבי", הסביר סאליבן, תוך שהוא מצביע על חברות כמו אפל (Apple) ופייסבוק (Facebook) שמייצרות כשני מיליון דולר לעובד, בעוד שיבמ עושה רק כ-200 אלף דולר בעבור כל עובד שלה.

"עבודה מרחוק הייתה אסטרטגיה מצוינת בשנות ה-90 וה-80, אבל לא ב-2015", הוא מבהיר. סאליבן מאמין שעבודה משותפת אישית היא המפתח לחדשנות. העבודה בצוות, לטענתו, עוזרת לטפח רעיונות חדשים טובים יותר. מחקר מהרווארד (Harvard) מצא אפילו שחוקרים שעבדו בקרבה פיזית אלו לאלו הפיקו מחקרים רבי השפעה יותר.

רבע מכלל העובדים בארצות הברית – מהבית

למרות דברים אלו, עבודה מרחוק הפכה למיינסטרים כיום. כ-25% מכלל העובדים בארצות הברית עובדים מרחוק מרבית או כל הזמן, כך מצא סקר של גאלופ (Gallup).

אימייל, צ'אט אפליקציות כמו סלאק (Slack) ושיחות ועידה בווידיאו עברו כולם לענן, מה שמקל על עובדים מרוחקים לשמור על קשר. מחקרים מראים גם כי בעבור חברות רבות העסקה של עובדים מרחוק מאפשרת לגייס מנעד רחב יותר של עובדים, כמו למשל כאלו המתגוררים במקום שבהם אין לחברה משרדים.

אך החלטה של יבמ אינה חריגה בזירת ההיי-טק. כיום, וגם כאשר העבודה מרחוק הפכה לנורמטיבית, יבמ אינה לבד בהחלטתה לשים דגש על עבודה יחד ובאופן אישי.

יאהו (Yahoo) למשל הגיעה לכותרות בשנת 2013, כאשר המנכ"לית שלה, מריסה מאייר, קיבלה החלטה פתאומית לסיים את מדיניות העבודה מרחוק של החברה, וגם חברות כמו Reddit ובסט ביי (Best Buy) השיבו, כמו יאהו, באופן רשמי את צוותיהן למשרדים בשנים האחרונות.

וזה לא שלעבודה מרחוק אין יתרונות – בסט ביי, למשל, דיווחה ב-2006 כי הפריון שלה גדל בממוצע ב-35% במחלקות שעובדיהן עברו לעבודה מכל מקום שרצו, מתי שרצו. אלא שלעבודה יחד, באופן אישי, יש יתרונות מסוג אחר לגמרי. כמו בסט ביי ויאהו, בזמנים שבהם הן החליטו להשיב את העובדים למשרד, גם יבמ היא עסק שצריך לעשות עם עצמו משהו חדש.

חידוש אמור לעשות טוב בכל מצב ובמקרה של יבמ, אם החידוש יביא איתו רוח של חדשנות לשורות החברה – יתגלה כי ההחלטה הייתה בכל זאת מבורכת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים