מחקר: אפל – במקום הראשון בקרב על מודעות המפתחים; גוגל דורכת במקום

91% מהמפתחים השיבו שהם "מעוניינים מאוד" בפיתוח ל-iPhone ו-86% - בפיתוח ל-iPad ● העניין בפיתוח לטלפוני אנדרואיד נותר ללא שינוי, ועומד על 85% למכשירי טלפון ו-71% לטאבלטים ● אחריהן ברשימה נמצאות חלונות פון של מיקרוסופט ומערכת ההפעלה של RIM

אשמה. אפל

דו"ח חדש חושף את הזעזועים החלים בשווקים בתחום הפלטפורמות העיקריות. הדו"ח, המשותף לחברת המחקר IDC ולחברת Appcelerator, שמספקת פלטפורמת ענן לפיתוח יישומים למחשבים, למכשירי סלולר ולטאבלטים, מראה שתנופת הפיתוח עוברת בחזרה לכיוון אפל (Apple). הסיבה העיקרית לכך היא שהעניין באנדרואיד (Android) ונושאים הקשורים בפיצול בו פושר. עוד חושף הדו"ח את ההתעוררות של "הענן הנייד" – מגמה עיקרית לעבר חיבוריות ניידת, שתאפשר לפתור את נושא הפיצול ותשנה מיסודם את היחסים בין עסקים ללקוחות.

התוצאות העיקריות של המחקר, שנערך באמצע החודש שעבר בקרב 2,700 מפתחים המשתמשים בשירותי Appcelerator ברחבי העולם, מראות שהעניין במערכת ההפעלה iOS של אפל נשאר גבוה מאוד: 91% מן המפתחים השיבו שהם "מעוניינים מאוד" בפיתוח ל-iPhone ו-86% – שהם מעוניינים מאוד בפיתוח ל-iPad. העניין בפיתוח לטלפוני אנדרואיד, מערכת ההפעלה מבית גוגל (Google), נותר ללא שינוי, ועומד על 85% למכשירי טלפון (ירידה של 2%) ו-71% לטאבלטים (ירידה של 3%, לאחר שברבעון הראשון של השנה הוא עלה ב-12%). אף על פי שירידה זו עומדת בסתירה לעניין הגובר של מפתחים באנדרואיד במהלך השנה האחרונה, היא עקבית, לפי IDC, ונובעת מתסכול המפתחים בקשר אליה. כמעט שני שלישים מהמשיבים אמרו שריבוי ופיצול מכשירי אנדרואיד מציב את הסכנה הגדולה ביותר למערכת ההפעלה. לאחר מכן הם ציינו את כוח המשיכה החלש של מחשבי הלוח מבוססי האנדרואיד (30%) ואת ריבוי חנויות יישומי האנדרואיד (28%).

נושא הפיצול חורג ממסגרת סוגי המכשירים, ועל פי IDC כולל פיצול בשש שכבות, בהן מיומנויות (אובג'קטיב-C מול ג'אווה), יכולות מערכת ההפעלה (iOS מול אנדרואיד מול חלונות פון 7) ומכשירים. נושא זה בתחום האנדרואיד אף שופך אור על המורכבות בכללותה, מה שיהיה, לדברי חברת המחקר, אתגר שתצטרך גוגל לפתור וגם הזדמנות מבחינת HP, מיקרוסופט (Microsoft), נוקיה (Nokia) ו-RIM לקדם את עצמן.

בעוד 71% מהמפתחים מעוניינים מאוד באנדרואיד כמערכת הפעלה לטאבלטים, 52% מעוניינים מאוד רק בטאבלט מוביל אחד – הגלאקסי טאב (Galaxy Tab) של סמסונג (Samsung). אחריו נמצא ה-Xoom של מוטורולה (Motorola), ש-44% מהמשיבים מעוניינים בו מאוד, ו-31% מעוניינים מאוד ב-Flyer ש-HTC צפויה לשחרר בקרוב. שחקניות נוספות (אייסר, Archos ועוד) זוכות להתעניינות מזערית.

מיקרוסופט עוקפת אמנם את RIM והופכת ל-"סוס" השלישי במרוץ, אחרי iOS ואנדרואיד, אולם IDC קובעת כי, אין לחברים מרדמונד סיבה לחגיגה, שכן התעניינות המפתחים במיקרוסופט וב-RIM אפילו פחתה באופן ניכר יחסית לרבעון האחרון. מיקרוסופט צנחה ב-7% במספר המתעניינים בחלונות פון 7 (Windows Phone 7) ל-29%, ואילו RIM צנחה ב-11%, ל-27%. נראה שהצניחה של מיקרוסופט קטנה יותר מזו של RIM בשל עסקת נוקיה-מיקרוסופט שהוכרזה בינואר.

עם זאת, עורכי המחקר חוזים שלמרות הדריכה במקום של אנדרואיד, הדרך למקום השני תהיה ארוכה מאוד עבור מיקרוסופט ו-RIM. כמעט שני שלישים מהמשיבים אמרו שבלתי אפשרי יהיה להשיג את מובילי השוק, אפל וגוגל, כשהסיבה העיקרית לכך היא זמן פנוי – כמחצית מהם השיבו שהם עמוסים בעבודה על iOS ואנדרואיד. אחד האתגרים הגדולים, שיהיה קריטי מאוד מבחינת מיקרוסופט, הוא לגרום לכך שהגירה של יישומים מ-iOS ואנדרואיד לחלונות פון 7 תהיה קלה ורווחית.

"אנדרואיד היא עדיין מערכת הפעלה חזקה, אבל ההשפעה המצטברת של בעיות בלתי פתוחות והאקו-סיסטם של האנדרואיד גובים את מחיריהם אצל המפתחים", אמר סקוט אליסון, סגן נשיא ב-IDC ואחד ממחברי המחקר. לדבריו, "האתגר מבחינת גוגל יהיה להיערך טוב יותר ולתאם בין גל התנופה של המפתחים לתנופה הצפויה של השקות ומכירות של מכשירי אנדרואיד, ובכך גם טמונה ההזדמנות לתחרות עבור מיקרוסופט, נוקיה ו-RIM".

ענן סלולרי

נושא נוסף שעלה והובלט במחקר הוא הענן הסלולרי, המסתמן כמגמת מפתח וכהזדמנות עבור עסקים. נראה שהמודל שהיה בשימוש ב-15 השנים האחרונות הולך ומפנה את דרכו למודל המבוסס על ענן ושירותי ענן, שהגישה העיקרית אליהם היא ממכשירים ניידים. ההזדמנויות לחדשנות בתחום הענן הסלולרי הן עצומות, אומרים מחברי המחקר, שכן הן מייצגות את הדרך העתידית שבה תוכנות שונות, נתונים ומקורות מידע יתחברו ויסייעו בינתיים גם לפתור את בעיות הפיצול, ריבוי המכשירים וריבוי מערכות ההפעלה שמגדירות כעת את עולם התכנות החדש.

84% מהמפתחים השיבו שהם משתמשים לפחות בשירות אחד מבוסס או מאופשר ענן ביישומים שלהם.

במסגרת המחקר נבדקו 44 שירותים הכוללים רכיבי ענן בשמונה קטגוריות עיקריות. המפתחים דירגו את החשיבות של כל תחום לפי השירותים שהם מתכוונים להשתמש בהם ב-12-18 החודשים הקרובים. כך, 78% מתכוונים להשתמש בפייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ושירותי ענן חברתיים נוספים; 70% משתמשים במסחר; 70% מתחברים לשירותי הארגון שלהם, כמו אורקל (Oracle), סאפ (SAP) או בסיס נתונים אחורי; 65% מעבירים בזמן אמת מדיה, למשל ביו-טיוב (YouTube) ובפליקר (Flickr); ו-65% משתמשים בהודעות בזמן אמת.

הגישה לשירותים מבוססי ענן אלה הולכת וגוברת באמצעות יישומים ניידים או אתרים ניידים: יותר מ-80% מהמפתחים לעולם הסלולרי אמרו שהם כבר בונים או מתכננים לבנות אתרים סלולריים במהלך השנה. מכל מקום, רוב המשיבים ציינו שההזדמנות להכנסות, לביקוש מצד לקוחות ולחוויית משתמש עדיין נוטה לכיוון יישומים סלולריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים