אופיסופט תטמיע את כלי ה-BI של מיקרוסופט בצה"ל בפרויקט ענק שהיקפו עשרות מיליוני שקלים

בסופם של תהליכי ההטמעה ישתמשו במערכת ה-BI הצה"לית עשרות אלפי משתמשים ● ההטמעות הראשונות בפרויקט צפויות להסתיים ב-2011, ואילו הפרויקט הכולל צפוי להסתיים עד מחצית העשור ● במסגרת הפרויקט, תותאם המערכת לרמות השונות של דרגי הפיקוד, כאשר כל מפקד יוכל לקבל בשולחן העבודה הייעודי שלו נתונים לוגיסטיים שונים, ביצועים של הגורמים עליהם הוא אחראי, לצד יכולות תחקור עד רמת הפרט

אופיסופט תטמיע את כלי ה-BI של מיקרוסופט (Microsoft) ביחידות ובזרועות הצבא, במסגרת פרויקט-העל לניהול הידע הצה"לי, "בינה ודעת". היקפו הכספי של הפרויקט הענק לא נמסר לפרסום, אולם גורמים המעורים בתחום העריכו, כי מדובר בעשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט יצא לדרך לאחר שבשנה שעברה ערכו צה"ל ומשרד הביטחון מכרז, שבסופו הוחלט, כי כלי הבינה העסקית העיקרי שיוטמע בפרויקט ה-BI לצבא היבשה יהיה זה של מיקרוסופט, ולצידו יוטמעו כלי אינפורמטיקה (Informatica) לטיוב ולשילוב נתונים. השנה נערך המכרז לבחירת האינטגרטור ליישום כלי ה-BI, בו על פי הערכות גורמים בשוק, התמודדו כל האינטגרטוריות הגדולות בתחום, ואשר בו זכתה אופיסופט.

בימים אלה פועלים אנשי יחידת לשם של אגף התיקשוב בצה"ל, שהם הקבלן הראשי של הפרויקט, בשיתוף עם אנשי אופיסופט, שהם האינטגרטור האזרחי שלו, כדי למפות את מפקדות וזרועות הצבא השונים בהן תבוצענה ההטמעות הראשונות ולתחם את הפרויקטים שיבוצעו בהם.

בשלב הראשון של הפרויקט תבוצענה כעשר הטמעות של כלי ה-BI, בין השאר ביחידות לשם ושוהם אשר בלוט"ם שבאגף התיקשוב, במפקדת קצין רפואה ראשי, במפקדת זרוע היבשה ובמטה אגף כוח אדם. לאחר המיפוי תבוצענה ההטמעות השונות, תוך התאמה לצרכים הייעודיים של כל מפקדת זרוע או חיל, כאשר כל גוף או יחידה מגדירים את צרכי המידע שלהם, את היעדים והמדדים להם הוא נדרש ואת שיטות התחקור שלהם.

מטרת פרויקט "בינה ודעת" – יישום ה-BI הצבאי, היא לקחת את כל המידע – המובנה והבלתי מובנה – שנוצר בצבא, ולרכז אותו כך שעשרות אלפי המשתמשים יוכלו לצרוך אותו על בסיס מערכת הרשאות. בצה"ל צופים, כי הפרויקט יביא ערך מוסף ותרומה מבצעית בשל ניצול של המידע הקיים, על ידי שינוע המידע למשתמשים, תוך כדי תהליכי העבודה. הרציונל שבבסיס הפרויקט הוא ההבנה, כי עולם ה-ווב 2.0 – הקורם עור וגידים באזרחות – יכול להיות מיושם גם בצבא, ולכן ניתן לשתף את המשתמשים במידע, על בסיס התפיסות האזרחיות של שיתופיות, מבלי שיהיה שינוי באופן העבודה שלהם.

בסופם של תהליכי ההטמעה ישתמשו במערכת ה-BI הצה"לית עשרות אלפי משתמשים. כל הטמעה תארך בין כמה חודשים לשנה, והן תבוצענה במקביל ובטור. ההטמעות הראשונות צפויות להסתיים ב-2011, ואילו הפרויקט הכולל צפוי להסתיים עד מחצית העשור, כאשר הוא תלוי בתקציבים שיוקצו לאגף התיקשוב במסגרת תוכניות התקציב הצה"ליות.

המערכת תותאם לרמות השונות של דרגי הפיקוד, כאשר כל מפקד יוכל לקבל בשולחן העבודה הייעודי שלו נתונים לוגיסטיים שונים, ביצועים של הגורמים עליהם הוא אחראי, לצד יכולות תחקור עד רמת הפרט. המערכת מטפלת בעיקרה בנתונים לוגיסטיים ונתונים תומכי לחימה.

ארז פלג, מנכ"ל משותף באופיסופט, אמר כי "הזכייה שלנו במכרז מעידה על האמון וההכרה ביכולות המקצועיות של החברה מצד צה"ל ומשרד הביטחון". הוא הוסיף, כי "הזכייה בפרויקט זה מצטרפת לזכיות נוספות של אופיסופט בחודשים האחרונים, מה שהוביל אצלנו לפעילות גיוס עובדים נרחבת. נביא לפרויקט ערכים מוספים שיאפשרו ליחידות צה"ל ליישם פרויקטים במהירות ויעילות, תוך התאמה מירבית לצרכים ולדרישות המבצעיות".

בשל זכייתה בפרויקט הענק, אופיסופט צפויה להגדיל את מצבת כוח האדם שלה בעשרות עובדים במהלך השנה הקרובה.

BI מציל חיים

תכנון הפרויקט בצבא החל ב-2007, והתהליכים של אפיונו נמשכו בשנים 2008-2009. "כמו שחברה עסקית לא יכולה לפעול בלי מערכות BI – כך גם צה"ל. ההבדל הוא שאצלנו מדובר בחיים ומוות – ולא רק בכסף", אמר בעבר לאנשים ומחשבים סגן אלוף ליאור גרוס, ראש ענף מערכות מידע, ידע ושו"ב במחלקת אמצעי לחימה שבמטה אגף התיקשוב, והאחראי על פרויקט ה-BI הצה"לי.

לדבריו, "בצבא הבינו שככל ארגון, נצבר בו ידע רב הדורש ארגון וניהול, תוך טיפול בנושא מתודולוגיות, וכי צריך להיות שימוש בכלי ניהול משימות וכלי ניהול ידע ומנועי חיפוש. כלי ניהול הידע והתוכן הם תומכי פעילות מבצעית ולוגיסטית, ובמקרים מסוימים יכולים אפילו להציל חיים".

במסגרת תוכנית ניהול הידע, הסביר סא"ל גרוס, נקבעו סטנדרטים לבניית אתרים, פותחה קהיליית מנהלנים, מנהלי ידע ומפתחי ידע. סוכם על מיכון התהליכים, כאשר לכולם מטרת-על אחת: ייעול התהליכים ושיתוף המידע והידע הנצברים ברמות השונות לכמה שיותר משתמשים. זאת, תוך התייחסות מחמירה להיבטי אבטחת מידע. מעבר למטרה של שיתוף הידע וניהולו, הוסיף גרוס, חשוב שצה"ל כארגון יאמץ אמת אחת ולא יסתבך בכמה גרסאות, שחלקן אינן עובדתיות.

"סיבה נוספת ליציאה לתוכנית ה-BI הצה"לית היא לעצב את תודעת מקבלי ההחלטות בעזרת מערכות ה-BI, בשילוב המידע המתקבל ממערכות השו"ב", מסביר הקצין. "בתוך תוכנית הבינה העסקית הכוללת, יוקדש חלק ממשאבי ה-IT לניהול תוכן. בצה"ל, כמו בארגונים אזרחיים, 80% מהמידע אינו נמצא בבסיסי נתונים, אלא במקומות אחרים בארגון – דבר המקשה על ניהולו. אחד הנושאים הבעייתיים לניהול הוא האי-מייל וניהול הכמויות האדירות של מיילים בצבא, שהפך לאחד הנושאים ה-'חמים' ביותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים