מנמ"רי הממשלה מודאגים ממכרז החשכ"ל: "לא נצליח להתמודד עם תעריפי השוק הפרטי"

חוששים: "העובדים יעשו סטאז' בממשלה ויעברו לשוק הפרטי ברגע שיוכלו" ● דברים אלה ואחרים אמרו מנמ"רי הממשלה שהשתתפו בדיון שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי, אמר בתשובה, כי לא יהסס לעדכן תעריפים אם יתגלו פערים גדולים מדי מול השוק הפרטי

מנמ"רים במשרדי הממשלה מודאגים מאוד מתוצאות מכרז שירותי המיחשוב של החשב הכללי – בעיקר בשל רמת התעריפים הנמוכה שנקבעה בו. אותם מנמ"רים סבורים, כי רמת התעריפים תגרום לירידה משמעותית באיכות כוח האדם שיכולו להעסיק ותהפוך את הממשלה ל-"בית ספר" להכשרה מקצועית עבור בעלי תארים אקדמיים שיעשו אצלה סטאז' ויעברו לשוק הפרטי ברגע שיוכלו.

דברים אלו ואחרים נאמרו היום (ג') בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שדנה בתוצאות מכרז הענק לאספקת שירותי מיחשוב למשרדי הממשלה. בישיבה השתתפו טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר – שהוביל את המכרז, בכירים ממשרד האוצר ומנמ"רים ממשרדי ממשלה שונים.

יהודה סרוסי, מנמ"ר הביטוח הלאומי, אמר בדיון, כי בעקבות תוצאות המכרז הוא ערך חישוב מתמטי לגבי השפעתו בפועל על שכר עובדי המיחשוב. לדבריו, "מפתח תוכנה בכיר יוכל להשתכר בממשלה כ-7,500 שקלים ברוטו. אין חיה כזו בשוק הפרטי. אם חברות יספקו לנו עובדים שמוכנים לעבוד בשכר כזה, חוששתני שהממשלה תהפוך להיות סניף של המכון להכשרה מקצועית, שבו נלמד את המתכנתים את העבודה, רק כדי שיוכלו לעבור לשוק הפרטי בהזדמנות הראשונה. ההשלכות לכך לגבי פרויקטים בטווח ארוך חמורות ביותר". הוא סיכם ואמר, כי הכוונות במכרז היו נהדרות, אבל התוצאה מדאיגה.

סנ"צ שי קופרמן, סגן ראש מנ"ט במשטרת ישראל, הביע גם הוא דאגה עמוקה מהשלכות המכרז על יכולתה של המשטרה להעסיק כוח אדם טכנולוגי."אופי כוח האדם במשטרה שונה מיתר המשרדים, בעיקר בגלל המחויבות לעבודה מסביב לשעון. למשטרה, כמו למשרדי ממשלה רבים, קשה להתחרות בשוק הפרטי פעמיים: פעם אחת בגלל הפרשי התעריפים, ופעם שניה בגלל העובדה שמרבית המשרדים פועלים מירושלים – וכוח האדם העיקרי בענף מגיע מאזור המרכז. בתעריפים החדשים הללו לא אוכל להשיג לעולם אנשים טובים, ובגלל שמדובר במערכות מבצעיות – אנו לא ערוכים לתחלופת כוח אדם בתדירות גבוהה".

איתן מלמד, מנמ"ר משרד הבריאות, אמר בדיון, כי מעבר לנושא התעריפים, מטריד אותו הסרבול של תהליך קליטת כוח אדם. "בעבר היה לי ספק אחד עיקרי של כוח אדם – האגודה לבריאות הציבור, דרכה יכולתי בתוך שבוע לגייס כוח אדם חלופי", אמר מלמד. "כעת, יש צורך לפנות לכל עשר החברות שבכל אשכול, למנות ועדת איתור, לראיין את המועמדים וכו'. תהליך הגיוס יארך שבועות אם לא חודשים – וזה בהחלט יפגע בעבודה", הזהיר מלמד.

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד התמ"ס, אמר, כי הוא מקווה שהוראות השעה שמינהל הרכש יוציא בנושא המכרז, תהינה ברורות, קצרות ויאפשרו גיוס מהיר ואיכותי של עובדים.

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי, השיב למנמ"רים ואמר, כי הוא לא שותף להערכות הפסימיות שלהם. אני הייתי נזהר יותר בקביעת תחזיות", אמר הרמתי. עם זאת, חזר והצהיר, כי "אנחנו עוקבים אחר הנעשה בשוק הפרטי. במידה ונגלה שיש פערי תעריפים גדולים, לא נהסס לבצע עדכונים. אנחנו עובדים עם היד על הדופק".

דברים דומים אמר בדיון ליאור אגאי ממינהל הרכש. לדבריו, מדובר באחד המכרזים המורכבים ביותר שנערכו עד כה, אולם הוא שינה את המציאות הקודמת, במסגרתה חברות הרוויחו עשרות אחוזים על גבם של העובדים ולא היתה מערכת בקרה לנושא.

אגאי והרמתי אמרו למנמ"רים לסיכום, כי המכרז מחייב את כל החברות בכל אשכול לספק להם עובדים ברמה גבוהה בתוך שבוע. חברות שלא יעמדו בלו"ז – יקנסו, הדגישו השניים.

ח"כ מאיר שטרית, יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון ואמר, כי הוא מברך על המכרז וציין שיקיים דיונים נוספים כדי לעקוב אחר הנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים