מערכות מידע רפואיות מצילות חיים (3/3)

חלק שלישי ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בחלקים הקודמים ראינו, שלמרות שבפרויקטי תשתית לאומיים וציבוריים במערכת הבריאות לא חלה התקדמות מספיקה שתשרת את הרפואה המתקדמת בישראל, הרי שבקופות החולים פותחו מערכות מועילות מאוד, שמאפשרות הצלת חיים פשוטו כמשמעו.

גם לבית החולים רמב"ם יש מה להציג בנושא. שם עשו צעד גדול קדימה בהגשמת החזון "אדם בשירות הרפואה", עת פיתחו את מערכת "תיק רפואי ממוחשב". ברמב"ם יש 4,500 עובדים, מהם 1,000 רופאים ו-1,500 אחיות שעבור חלקם המשמעות של ישום הפרויקט היא טשטוש מלא של הגבולות בין העבודה לבית. "המערכת מאפשרת להם להיות מקושרים בכל מקום", אומרת שרה צפריר, מנמ"ר בית החולים. לדבריה, התיק הממוחשב הינו חלק מתוכנית האב "מרגיעה לחירום" של בית החולים. במסגרת אותה תוכנית, נבנה בית החולים הגדול בעולם מתחת לאדמה, שכולל שלוש קומות ואמור לקלוט בעת חירום כ-2,000 מיטות. כדי לסבר את האוזן, יש כיום ברמב"ם 900 מיטות.

הטמעת התיק הרפואי מבוצעת בארבעה שלבים: בשלב הראשון, שכבר יצא לדרך, הוקמה התשתית ומבוצע פיילוט שבודק את נוחות השימוש. לאחר מכן יורחב היקף המידע שיועבר למטפל בזמן אמת ויטופל נושא הצגתו. בשלב בהרביעי יוקם פורטל שיציג לרופאים את כל הנתונים. במסגרת הפרויקט, ציינה צפריר, חולקו טאבלטים לרופאים, שמטרתם לאפשר להם לייעץ גם כשהם לא נמצאים במחלקה ומחוץ לעבודה.

בנוסף לשימוש בטאבלטים וב-PC, אמרה צפריר, ניתן לעבוד עם התיק הרפואי הממוחשב על גבי כל רשתות התקשורת, ה-LAN וה-Wi-Fi. "כבר כיום חלק מהרופאים עובדים מהבית. מדובר ב-10 שנים שבהן יבוצע תהליך הדרגתי של מעבר מנייר למחשב, והוא יכלול הכול: התראות, העברת ידע ואפילו מרשמים, מה שיפתור את סוגיית כתב היד הלא ברור". היא הוסיפה ואמרה שהמטרה שלהם היא לאפשר לעבוד בצורה ניידת. אוכלוסיית היעד כרגע היא הרופאים המומחים, אולם בהמשך, כל עובדי בית החולים יעברו למערכת זו.

לסיכום, היא אומרת, כי "המטרות שלנו בפתרון הממוחשב הן למנוע טעויות, למלא את הצורך להיות מקושר ולדעת כל הזמן מה אתה נותן לחולה, להציג נתוני זמן אמת, לשפר את השירות ולצמצם את זמני המתנה. בנוסף, הרופא יכול לגשת לטלפון החכם או לטאבלט, לראות את הבקשה ולתת ייעוץ גם אם הוא לא בבית החולים".

בועז חן, מנכ"ל חברת NetWise – שסיפקה את המערכת והפתרון, אומר כי "רמב"ם הוא בית החולים הראשון שנכנס לפרויקט כזה. האתגר הגדול הוא להבין מי הלקוחות ולאפשר שימוש נרחב בידע של הרופאים, כולל העברת נתונים על גבי טאבלטים ומכשירים ניידים, במקום שיחת טלפון או ניירת".

לא מעט דילמות ליוו את הפרויקט, ביניהן הדילמה האם להשתמש בטלפונים חכמים או במחשבי לוח. לדברי חן, אלה כללו את יכולת התצוגה בטאבלטים, שכוללת צילומים ו-וידיאו, לעומת התצוגה המינימלית בטלפונים חכמים וקצב חדירת הטאבלטים לשוק. "יש להניח שבית החולים ישלים ברכש ציוד עבור רופא שלא יהיה לו טאבלט או טלפון חכם", אמר. שיקול נוסף שהוא ציין נוגע למערכת ההפעלה שנבחרה: אנדרואיד (Android), שמאפשרת יכולת מגוונת של רכש, קלות עדכון וגם את סביבת הפיתוח ג'אווה (Java), שנמצאת בשימוש בתי החולים.

חן ציין, כי נבחרו במסגרת הפרויקט סביבות ה-Web וה-Native עקב שיקולי אבטחת מידע. "גם הארכיטקטורה הדורשת מורכבות סכמתית, והיא אף מנצלת את משאבי הארגון, מה שהיווה חלק מהאתגר", אמר חן והוסיף, שאתגר אבטחת המידע דורש בין היתר תהליך של הזדהות כפולה והגנה על השרתים ב-Firewall.

מערכת נוספת שפותחה ברמב"ם היא מערכת מידע ושליטה מתקדמת, שתסייע לבית החולים להתנהל ולקבל החלטות נכונות בזמן חירום. הפיתוח חדשני של רמב"ם יעקוב אחרי התנהלות בית החולים בעיתות חירום, יתריע על עומסים במחלקות וחוסרים במנות דם, באמצעות מסרונים ואי-מיילים ויפעיל מערכות כריזה ומצלמות בהתאם לתרחישים שונים.

הקריה הרפואית רמב"ם סיימה לאחרונה את פיתוחה של Emergency – מערכת מידע ושליטה מהמתקדמות בעולם, המשמשת לניהול בית החולים בשעת חירום. "טבילת האש" של המערכת נערכה לאחרונה במסגרת תרגיל "ענן שחור 1", שהתקיים בראשות משרד הבריאות ופיקוד עורף ובהשתתפות שלושת בתי החולים הכלליים בחיפה, מד"א, משטרת ישראל והרשות המקומית. המערכת פותחה במשך מספר חודשים על ידי אגף המחשוב ברמב"ם, בראשותה של שרה צפריר. מטרתה של המערכת היא לאפשר להנהלת בית החולים לקבל החלטות מושכלות, המבוססות על מידע אינטגרטיבי, הזורם בזמן אמת מכל מערכות בית החולים.

עד כה הפעיל מטה החירום של בית החולים רמב"ם מערכת ייחודית לו, אשר הציגה מידע עדכני אודות הנפגעים. המערכת החדשה מהווה עליית מדרגה בהתמודדות עם מצבי חירום, והיא מוסיפה נדבך חשוב בסיוע לניהול מטה החירום. במצב חירום פועלים בתי החולים על פי תרחישים שונים, הנגזרים מאפיון האירוע. המערכת החדשנית מובילה את מקבלי ההחלטות דרך תהליכים המובנים מראש לכל מתאר אפשרי. כמו כן,  המערכת מסייעת במימוש הפעולות השונות.

ניהול האירוע מתבצע באמצעות הצגת זרימת הנפגעים ומצב בית החולים בזמן אמת, תוך הצבעה על עומסים וצווארי בקבוק. בנוסף, המערכת מפיקה באופן אוטומטי דיווחים על מצב האתרים השונים בבית החולים לרמות הממונות, התרעות על חריגות מגבולות מוגדרים של אלמנטים חיוניים, כגון מספר מנות דם, מספר חדרי ניתוח פנויים, תפוסה בטיפול נמרץ ועוד. המערכת מסוגלת להפעיל מצלמות אבטחה, לשלוח הודעות דואר אלקטרוני ומסרונים לבעלי תפקידים כשהיא מתריעה על עומסים בנקודות שונות, ולהפעיל את מערכות הכריזה בהתאם לתרחישים שונים.

המערכת מתעדת באופן אוטומטי את כל ההתרחשויות, התהליכים וההחלטות ביומן אירועים ממוחשב, באופן שיאפשר לבצע תחקיר והפקת לקחים בסיום האירוע. בשלב זה היא מיושמת רק בתחום ניהול מטה החירום של רמב"ם, אולם לדברי צפריר, במהלך השנה הקרובה יורחב פיתוח התוכנה לניהול מטות נוספים בבית החולים, כגון המטה הלוגיסטי, מטה הסיעוד ומטה כוח אדם, כמו גם מיחשוב האתרים השונים והתקשורת ביניהם.

"הכוונה בסופו של דבר לייעל את עבודת מטה החירום בזמן אירוע אמיתי, ולאפשר קבלת החלטות על בסיס נתונים משתנים, בתנאים אופטימאליים", מסבירה צפריר. "מהלך שכזה יכול בוודאי לסייע לצוות בית החולים להתמודד עם תרחישים קשים בצורה טובה יותר ולאפשר טיפול טוב יותר בנסיבות אלו, ואולי אף להציל חיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים