התיקשוב עולה למעלה

על שולחנו של ראש האגף הנכנס מונחות כמה משימות לא פשוטות כלל ● למזלו, יש לו רמטכ"ל שמודע לחשיבות התיקשוב בצה"ל ומכיר את האגף היטב ● נראה שלאגף התיקשוב צפויים ימים טובים, והמרוויח העיקרי מכך הוא צה"ל

אחד הדברים שכל מנמ"ר יכול לאחל לעצמו, הוא שהבוס שלו יהיה או מנמ"ר לשעבר או אדם שמבין את התחום ויש לו זיקה אליו. נראה שזה בדיוק מה שקיבל ראש אגף התיקשוב החדש, האלוף עוזי מוסקוביץ', בדמות הבוס שלו – הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ.

בטקס חילופי המפקדים שנערך הבוקר (ג'), התברר כי רא"ל גנץ חתום בין היתר על מסמך האפיון שבעקבותיו הקים הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל בוגי יעלון, את אגף התיקשוב על יסודות חיל הקשר והאלקטרוניקה. עובדה זו מבטיחה ללא ספק שיפור ניכר במעמדו של אגף התיקשוב בתוך המטה הכללי, בנוסף לשיפור התדמית לה זכה בשנים האחרונות.

אגף התיקשוב, כידוע, עבר לא מעט תהפוכות מאז שהוקם. בין היתר בוצעו בו שינויים רבים, שסימלו את רמת החשיבות שייחסו ראשי צה"ל והמדינה לנושא התיקשוב והטכנולוגיה. במשך שנים רבות יוחסה לאגף תדמית של "חיל קשר משופר", שכבודו אמנם במקומו מונח, אבל לא מעבר לזה. זאת, למרות שכבר עם הקמתו סיפק אגף התיקשוב את הפיתוחים החדשניים ביותר לצה"ל – פיתוחים שכיום אף מפקד לא זז בלעדיהם.

עובדה זו, כמובן, לא מנעה זעזועים שונים שעברו על האגף. כך, כשנתיים לאחר הקמתו, ב-2005, החליט הרמטכ"ל דאז, רא"ל דן חלוץ, להוציא מתוך אגף התיקשוב את חיל התיקשוב, ולהשאיר בתוכו רק את חיל הקשר והאלקטרוניקה. כך, עבר התיקשוב לאחריות זרועות היבשה, כאשר הנימוק היה רה-ארגון בצה"ל.

לאחר מלחמת לבנון השנייה, שינה הרמטכ"ל הבא, רא"ל גבי אשכנזי, את החלטתו של חלוץ והחזיר את חיל התיקשוב למקומו הטבעי. ב-2006 קיבל לידיו האלוף עמי שפרן את האגף ואת מרבית הקדנציה העביר תחת פיקודו של אשכנזי, שנחשב לרמטכ"ל שהבין את חשיבות התיקשוב, ונתן לשפרן חופש פעולה נרחב ביותר. אשכנזי סיים את תפקידו תוך שהוא מבטל את תוכנית יישום ה-ERP הצה"לי, למרות שכבר הושקעו בהקמתה מיליוני שקלים. בתום הקדנציה של שפרן, באישור הרמטכ"ל בני גנץ, החלו דיבורים על חזרה לתוכנית המקורית. זה, כך נראה, יהיה אחד הנושאים איתם יצטרך להתמודד ראש האגף החדש, האלוף מוסקוביץ'.

המשימה המרכזית של שפרן הייתה ליישם את לקחי מלחמת לבנון השנייה, הן בעקבות דוחות מבקר המדינה והן בעקבות לקחים פנימיים. למרות שאגף התיקשוב ספג מעט מאוד ביקורת בתפקודו במלחמה, מפקדיו עדיין היו צריכים להיאבק בסטיגמות שנוצרו כלפיו, ובעיקר בכל מה שקשור למסכי הפלזמה ששימשו את המפקדים בזמן המלחמה. כזכור, קצינים בכירים בסדיר ובמילואים מיהרו להאשים את הטכנולוגיה כאחת הסיבות לכישלונות במלחמה. הבוקר, בטקס חילופי המפקדים, היו כולם תמימי דעים, כי שפרן עמד במשימה המרכזית שלו: שילוב האגף בשיקום צה"ל בעקבות אותה מלחמה.

על שולחנו של ראש האגף הנכנס מונחות כמה משימות חדשות. האחת, היא כמובן ללמוד במהירות את מבנה האגף ו תפקודו. הרמטכ"ל גנץ אמר בטקס החילופים, כי העובדה שמוסקוביץ' הגיע מהשטח מהווה יתרון, כי הוא יודע בדיוק אילו צרכים יש לצה"ל ומה יכול האגף לתרום. כיום ברור לכולם שאגף התיקשוב אינו רק אגף טכנולוגי אלא גם אגף מבצעי, הנוטל חלק בכל הפעילות המבצעית של צה"ל.

האלוף מוסקוביץ' יצטרך גם להתמודד עם אתגר שעומד בפתחו של אגף התיקשוב: איום הסייבר. זאת, למרות שמדובר באתגר כלל צה"לי ולאומי. האלוף שפרן אמנם החל לטפל בנושא בשנים האחרונות, אבל לאור ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון, נראה שתחום הסייבר יהפוך להיות נושא מרכזי יותר בשנים הבאות.

לרשותו של האלוף החדש עומדות תשתיות אנושיות וטכנולוגיות מעולות הציפיות ממנו בהתאם. כדי להתמודד עם חלק מהן, הוא יצטרך לשתף פעולה עם כל זרועות צה"ל. הרמטכ"ל גנץ אמר בטקס חילופי המפקדים שצבא נבנה על פיקוד, שו"ב, תקשורת ומנהיגות – ואגף התיקשוב עוסק בכל אלו. מבחינה זו, צפויה למוסקוביץ' תקופה טובה, מכיוון שיש לו רמטכ"ל שמודע היטב לחשיבות האגף.

השורה התחתונה: צה"ל ומדינת ישראל זכו ברמטכ"ל ובראש אגף תיקשוב שנותנים משקל רב לטכנולוגיה ומתכוונים להפוך את התיקשוב לחלק בלתי נפרד מצה"ל. שיהיה בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים