שלום 2011, להתראות 2010

אז מה היה לנו השנה? שינויים צפויים בתפקידו של המנמ"ר הארגוני, מכרז בתי התוכנה, העדר גידול בהיקפי פרויקטי IT ממשלתיים, פרויקט מזו"ר תקוע, ועוד הבטחות לתעודות זהות חכמות - שטרם הגיעו ● לתשומת לב הקורא בנימין נתניהו: ההיי-טק כבר אינו הקטר של המדינה

שנת 2010 הייתה שנה עמוסה בהיבט סדר היום של המנמ"רים בארגונים. מעבר לעבודה השוטפת שלהם, צצו מעל לראשם כמה "באזזים" חדשים, לצד אלה שהחלו להופיע בשנת 2009. אלה גם אלה יהיו איתנו ב-2011. הכוונה היא למיחשוב ענן לסוגיו, כמו גם לווירטואליזצייה, שחוזרת שוב למרכז הבמה בגלל היכולות שלה לאפשר ניצול טוב יותר של מערכי המיחשוב.

היתה זו שנה בה המנמ"רים יכלו לחייך אל הבוסים שלהם, ולהראות להם ש-ROI זה לא רק מנטרה כדי לקבל עוד תקציב, אלא משהו שקורה באמת. בכלל, המנמ"רים שמעו השנה, יותר מפעם אחת, כי הם זכו לעבוד ולנהל ארגוני IT בתקופה מעניינת למדי של ענף ה-ICT, תקופה שבה הכל עומד להשתנות.

האנליסטים מאוחדים בדעתם, כי שנת 2011 תהיה ראשיתו של עשור, בו תפקידו של המנמ"ר, המשימות שיוטלו עליו והאתגרים שהוא יעסוק בהם – יהיו שונים. יהיה זה עולם שבו הוא יצטרך להתרגל לעובדה שחלק מהמידע כבר אינו בשליטתו, וכך גם יהיה בעתיד. רבים מהמנמ"רים לא יודו בכך, אבל המציאות הזו חזקה מהם. בתוך כל המהפכה הזו תשתלבנה הרשתות החברתיות, שנתפסות כיום כשטח מחוץ לתחום הארגוני. וכמובן, אי אפשר בלי שיגעון הטלפונים החכמים.

ענף ה-ICT משרת בהיקף לא מבוטל את המגזר הציבורי והממשלה. שנת 2010 הייתה השנה שבה סוף סוף הסתיים המכרז הגדול של בתי התוכנה. למען הדיוק, הוא הסתיים על הנייר, כי עדיין יש כמה חסמים שמעכבים את הוצאתו לפועל. אבל ההיערכות בקרב המשרדים היא בעיצומה. הטענה העיקרית שטענו נגד המכרז, הייתה העובדה שהוא יגרום להורדת הרמה של כוח האדם שעובד בתחום המיחשוב בממשלה. זאת, בעקבות פתיחת השוק לשחקנים חדשים והורדה דרסטית של תעריפים. בבתי המשפט עדיין תלויים ועומדים כמה תביעות נגד המכרז, שאיש אינו יודע מהן יהיה בסופן של ההתדיינויות המשפטיות.

במידה רבה, הממשלה הימרה פה, ומי שראוי להערכה הוא טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי, בשל הסיכון הרב שלקח על עצמו. שכן אם המכרז ייכשל בסופו של דבר, וכל התחזיות השחורות תתגשמנה, אין ספק מי ישלם את המחיר. אבל אם הדברים יתנהלו אחרת, אני מכיר יותר משני אנשים שיצטרכו לאכול את הכובע.

הממשלה לא הצליחה השנה לעמוד ביעד של הגדלת היקף המכרזים שהיא מוציאה לשוק, ואשר מהווה מקור פעילות חשוב לענף. הסיבה היא התארכות ההחלטה לגבי מכרז בתי התוכנה, העיכובים בבתי המשפט וגם סכסוך העבודה ב-11 משרדי ממשלה, שעצר את המשך פרויקט המרכב"ה. התקווה היא שהודעתו של הרמתי, כי 2011 ו-2012 יהיו השנים בהן תושלם המלאכה. כך, הדבר יביא גם לגידול בהיקף המכרזים הנוספים שהממשלה תוציא לשוק, לצד הגעתה, סוף סוף, של המרכב"ה אל תחנתה הסופית.

גם ב-2010 הממשלה לא הצליחה לסיים את פרויקט תעודת הזהות החכמה. זהו אחד המכרזים הכושלים ביותר שהיו בתולדות המיחשוב הממשלתי. שני ראשי ממשלות, שלושה שרי פנים וכמה וכמה מנכ"לים הפריחו לחלל האוויר תאריכי יעד להנפקת התעודה הראשונה. כרגע מדברים על 2011, אבל גם זה לא סופי. אמנם קווי הייצור בקיסריה כבר עובדים, יש תקציב להקמת גורם מאשר ממשלתי, אבל אף אחד לא יכול להבטיח שכאשר התעודות תהיינה מוכנות – עם ישראל יסתער עליהן. הויכוח הנוקב שהיה סביב פרשת החוק הביומטרי, אותו הוביל ח"כ מאיר שטרית, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה – השאיר הרבה מאוד דיסאינפורמציה בקרב רבים בציבור. גם ההודעות, כי המאגר הביומטרי שיוקם במשרד הפנים לצורך הנפקת התעודות, לא קשור כלל לחוק הביומטרי – לא הצליחו לשכנע. בתוכנית העבודה של הממשלה יש תקציב לקמפיין ענק, שיעשה לנו קצת סדר בראש.

אין מזור למזו"ר

ובמערכת הבריאות? שם הכל כרגיל. כלומר, פרויקט המיחשוב המרכזי מזו"ר תקוע, יש לו תקציב "צבוע" מראש בהיקף של רבע מיליארד שקלים, אבל אם וכאשר יקרה נס משמיים, ומישהו במשרד יתחיל להניע את הפרויקט, הוא עלול לגלות שהתקציב עבר דיאטה רצינית. ידיים אלמוניות שיחקו בסעיפי התקציב הזה לטובת פרויקטי מיחשוב כושלים אחרים, כגון פרויקט נמ"ר שלא נגמר לעולם, או כל מיני פרויקטים ששייכים בכלל למרכב"ה, חשובים לכשעצמם.

האם מישהו שמע על החוק האוסר העברת סעיפים בין התקציבים של המשרדים? נראה שלא כך הדבר במשרד הבריאות. המשרד לא מכחיש, כמו גם האוצר, אבל טוענים שמדובר ב-"כמה מיליונים בודדים". לא צריך להאמין לאף אחד, צריך פשוט לפתוח את ספרי התקציב ולראות. הכל שקוף.

במערכת החינוך, ממתינים לתוצאות אחד המכרזים המהפכניים שהמשרד הוציא: מכרז למיחשוב מחדש של כל בתי הספר על בסיס מיחשוב ענן. מועד המכרז כבר נדחה כמה פעמים, אבל כאשר הוא ייצא לפועל, הוא יהיה אחד המכרזים היותר חשובים שהיו עד כה. בתקציב המדינה שאושר אתמול (ד'), נכללו סכומים לא מבוטלים לתיקשוב מערכת החינוך. יש הרבה תקוות, הרבה הבטחות, אבל מבחן התוצאה הוא שיוכיח האם הכספים האלו נוצלו כהלכה.

בשבוע הבא יתכנסו ראשי איגוד תעשיית האלקטרוניקה והתוכנה לכנס השנתי שלהם. לאוזני השרים בנימין (פואד) בן אליעזר, ד"ר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הם יאמרו שהסיפורים על תעשיית ההיי-טק שמהווה את הקטר של המדינה קרובים להיות אגדה יפה, שאינה תואמת את המציאות. אלא אם כן הם, השרים, ישנסו מותניים ויבצעו שורה של פעולות שמטרתן לסייע לענף היי-טק כמו גם למדינה כולה. ישראל, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף 2010 היא מאכלסת 7.7 מיליון תושבים. קריסה, חלילה, של ענף ההיי-טק, היצואן מספר אחת של ישראל, עלולה לפגוע בחלק גדול מאותה אוכלוסיה.

אז שתהיה לכולם שנה אזרחית טובה ומוצלחת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים