צעד ראשון בדרך למהפכת תיקשוב בממשלה

בעיתוי אירוני מעט חילקה אתמול (א') הממשלה הנכנסת מחשבי לוח במטרה לשפר תהליכי עבודה, לצמצם בירוקרטיה ולהגביר את שקיפות נבחרי הציבור ● האם זוהי הסנונית הראשונה בדרך למהפכת התיקשוב הממשלתית?

רצה הגורל ודווקא אתמול, ביום בו הודיעו ארגוני טרור קיברנטי שבכוונתם למחוק את ישראל מעל מפת האינטרנט, קיבלו כל שרי ממשלת ישראל טאבלטים.

עו"ד צבי האוזר, מזכיר הממשלה, הודיע לשרים כי תם עידן הניירת והממשלה עוברת לעידן הדיגיטלי. בעזרת מחשבי הלוח יוכלו השרים מעתה לקרוא חומרים בצורה נוחה יותר, להצביע בישיבות הממשלה וגם לתקשר ביניהם, אונליין. תם עידן הפתקים שנהגו להעביר ביניהם שרים ועוזריהם.

מחשבי הלוח לא יהיו מחוברים לרשת החיצונית. ניתן להניח שאחת הסיבות לכך היא למנוע מהשרים הדלפות אונליין לכלי התקשורת, אבל תסמכו על השרים שימצאו דרך לא לחרוג ממסורת חשובה זו. בראייה כוללת אכן יש לברך את חברי הממשלה, ובראשם האוזר, שהוביל את הפרויקט. זאת מאחר שמעבר לחיסכון הכספי הטמון בחיסכון בנייר, יש בכך אמירה חשובה מאוד כלפי כל משרדי הממשלה: ממשלת ישראל רואה בתיקשוב ערך עליון וחשוב ביותר, שיש להנחילו לכל יתר המשרדים, מנהליהם ועובדיהם.

יש לקוות, כי הממשלה ובכיריה מבינים שמחשב לוח הוא כלי באמצעותו אפשר לשנות תהליכי עבודה ולחסל בירוקרטיה. אותה בירוקרטיה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כה סולד ממנה. ובעיקר – זהו כלי התורם לשקיפות. למען ההגינות צריך לומר כי הממשלה מיישמת כעת מכרז רב שנתי שהסתיים לפני שנתיים, ומטרתו החלפת כל סביבת העבודה הרוחבית של משרדי הממשלה (פרויקט סע"ר). כולנו תקווה כי המהפכה שהחלה אתמול, ליד שולחן הממשלה, תחלחל לכל יתר המשרדים. כך, תסריט בו לכל פקיד יהיה מחשב לוח במשרדו אינו דמיוני כבר, ואולי אף מתבקש. השרים, המנהלים ופקידי הממשלה יצטרכו להפנים שמחשב הלוח יכלול מידע, הצעות והחלטות שיש להן השפעה על כל אזרח, ולכן הן חייבים ללמוד להיות שקופים, פתוחים וכמובן לשתף מידע.

אין כל ערך לקהילה מקוונת שמחזיקה בכלי כמו מחשב לוח, אם היא לא יודעת לנהל את המידע שלה, לחלוק אותו עם מי שצריך ובעיקר לתעל את היתרונות שלו לטובת הלקוחות הראשיים של הממשלה: האזרחים. כל שר שמחזיק במחשב לוח צריך לדעת שלמעט מידע אישי שקשור אליו, מרבית המידע שהוא מחזיק במחשב הלוח הוא רכוש הציבור – מידע שהציבור חייב לדעת היכן הוא נמצא, להיות נגיש אליו ולקרוא אותו. שולחן העבודה העכשווי של השרים מחייב אותם לכלול מחשבי לוח, כדי לתקשר עם האזרח באמצעות המייל, פייסבוק (Facebook) או כל דרך אחרת. לכן, הביקורת על יאיר לפיד, שר האוצר, שכותב פוסטים בפייסבוק, היא מוצדקת רק בחלקה.

עתה, כאשר לכל שר יש מחשב לוח עם שולחן עבודה חכם, מן הראוי שלפיד, הממונה גם על התיקשוב הממשלתי, יורה על הכנת פלטפורמה ממשלתית משותפת לכל השרים – על תשתיות הרשת החברתית – כדי שאלו יוכלו באמת לתקשר עם הציבור. בתוך כך, אסור לשכוח שמי שמעצים את הפוסטים של לפיד ונבחרים אחרים, הם כלי התקשורת שמצטטים אותו. חבל רק שכמה מהם לא טורחים אפילו לקרוא אותו, אלא להעתיק אותו כתוכי מקצוען, ועל כך הם צריכים לבוא בטענות רק לעצמם.

השורה התחתונה: מהפכת השולחן החכם, שהחלה אתמול עם מסירת מחשבי לוח לכל שרי הממשלה, צריכה להיות הצעד הראשון בדרך למהפכה תיקשובית כוללת בכל משרדי הממשלה. חלק משלבי המהפכה כבר החלו, במסגרות של מטה התיקשוב ואגפי משרד האוצר – אבל הם זקוקים לזריקת האצה דחופה, זירוז תהליכים, הסרת חסמים אנושיים ובירוקרטיים, וריצה מהירה אל עבר העידן הנוכחי. מהפכה כזו תשפיע בהכרח על תרבות העבודה בשירות הציבורי ובמגזר העסקי והפרטי, ועל החברה הישראלית בכלל. מאחורי כל מחשב לוח יש שורה ארוכה של אנשים שעמלו על פיתוחו, מפתחים וכותבי אפליקציות, שהם חלק בלתי נפרד מתעשיית ההיי-טק, הקטר האולטימטיבי של המדינה. זהו הקטר שממתין גם הוא למעט סיוע, ובעיקר לתשומת לב מהממשלה. התייחסות שכזו תצעיד את התעשייה כולה לעידן חדש וטוב יותר במדינה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אדם

    לפני שרצים להשקיע באמצאים טכנולוגיים יש קודם להשקיע בגורם האנושי - לפיד שיפ לב יש עבדי מחשוב עובדי קבלן במחשוב בשרות המדינה - שנמצאים בתביעה מול המדינה להכרה בהם והאוצר מונע קליטת העובדים הללו לפיד רק אתה יכול לסיים את המאבק הזה ועל מנת שלא נמצא את עצמנו - מופלים לרעה ומנוצלים .

אירועים קרובים