פייסבוק וטוויטר: מקרה קלאסי של השפעת הפסיכולוגיה על שוק ההון

הירידות של כ-20% בשערי המניות של שתי החברות אחרי שפרסמו את התוצאות העסקיות שלהן באו מיד לאחר עליות בולטות - מה שמעיד על תנודתיות בשוק, ועל כך שהמשקיעים חושבים לפעמים מהבטן ● ואולי זה בכלל תיקון שוק?

צניחה חופשית, אבל נראה שאין כל כך מה להתרגש. צילום: BigStock

שוק ההון מושפע, במידה רבה, מפסיכולוגיה – זה דבר שאין בו חדש, אולם הוא בא לידי ביטוי בולט בימים האחרונים, כשהמניות של פייסבוק וטוויטר ירדו בסוף השבוע ובשבוע שעבר (תלוי איזו מהן) בצורה ניכרת, אף על פי שהחברות דיווחו על עליות בולטות.

הדבר בולט במיוחד בהקשר של פייסבוק, שם נראה שהירידה הבולטת במנייה, ובמידה לא מעטה גם הדו"חות הכספיים, הם תוצאה של התערערות האמון של משתמשים רבים ברשת החברתית בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה. השימוש הנרחב במידע על משתמשים לטובת הקמפיין של טראמפ ומטרות אחרות, כמו גם השימועים שעבר מארק צוקרברג בקונגרס האמריקני, הביאו מיליוני משתמשים לנטוש את פייסבוק, מה שגרם לכך שמספר המשתמשים שלה גדל ברבעון השני בקצב קטן מהמצופה, ועמד על 1.47 מיליארד לעומת תחזית של 1.49 מיליארד. גם ההכנסות פספסו את התחזיות – ב-130 מיליון דולר. זאת, על אף שהן זינקו ביותר מ-40%.

לכאורה, התוצאות החיוביות (גם הרווח עלה – במקרה שלו ביותר מ-20%) היו אמורות להביא לעליות שערים, או לפחות לירידות מתונות. אלא שבוול-סטריט קיבלו את התוצאות בהיסטריה, מה שהביא לירידת המנייה של פייסבוק ב-18% ביום ה', היום שלאחר פרסום התוצאות. ביום ו' המשקיעים נרגעו והמנייה ירדה "רק" ב-0.78%. עובדה זו מוכיחה גם היא שמדובר בפסיכולוגיה.

גם במקרה של טוויטר נרשמה ירידה של כ-20% לאחר פרסום התוצאות, שהראו אף הן על פספוס של תחזיות האנליסטים, הפעם במספר המשתמשים. אלה חזו שהנתון יגיע ל-339 מיליון והוא עמד על 335 מיליון. אלא שבמקרה של הרשת המצייצת לא ניתן לדעת, נכון לעכשיו, האם השוק נרגע, שכן הירידה נרשמה ביום ו' (לאחר שהתוצאות פורסמו בתום המסחר ביום ה'), ובשבת ובראשון הבורסה בניו-יורק סגורה. כדי לדעת זאת נצטרך לחכות למחר.

כך או כך, הביצועים של המניות של שתי החברות הללו בתקופה האחרונה – לא רק בימים האחרונים – מעידים על עצבנות, שבאה לידי ביטוי בתנודתיות רבה. לפני ששתי החברות פרסמו את הדו"חות, המניות שלהן עלו בחדות: זו של טוויטר צמחה ב-18% לעומת שערה בסוף הרבעון הראשון של השנה וזו של פייסבוק – ב-25%.

מה אומרים האנליסטים?

בין הגורמים שתרמו לעצבנות בוול-סטריט היו האנליסטים. שורה רחבה של מומחים הורידו את דירוג המנייה של פייסבוק ואת המחיר המומלץ שלה לאחר פרסום התוצאות, כמה מהם בסכומים גבוהים של כ-30 דולר. הם נימקו זאת בסיבות שונות – החל מהשפעתה של פרשת קיימברידג' אנליטיקה ונושא הפרטיות, ועד למעבר של הגולשים מהפיד לסטוריז והעובדה שהמענה שפייסבוק נותנת על כך למפרסמים לא מספק. היו גם שטענו שהירידות האחרונות הן תיקון שהשוק עושה, לקראת עלייה צפויה בהוצאות התפעוליות של החברות, עקב הדרישות הרגולטוריות, ומאחר שהרגולטורים והציבור כבר לא קונים את המיתוס שלפיו הממשלות לא יכולות "למתן" את החברות הללו עקב הגודל שלהן.

בסיכומו של דבר ניתן לומר שטוויטר ובעיקר פייסבוק הן חברות עם קצב צמיחה גבוה ועם רווחיות גבוהה, אלא נראה שלפחות ברגעים נתונים מסוימים, המשקיעים שוכחים זאת ומגיבים מהבטן. מה גם שלפי ניסיון העבר, לא מן הנמנע שהתנודתיות בשערי המניות שלהן תימשך והן יחזרו לעלות. כך או כך, זה לא אמור לפגוע בפעילות העסקית של החברות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים