הקוד שפותח את ענקיות הטכנולוגיה

אנחנו נמצאים רק בתחילת עידן הקוד הפתוח, וחברות הענק מתחילות להבין את הפוטנציאל שבתחום ● הן יודעות שהקוד הפתוח הופך לברירת המחדל, כדי ליצור חדשנות טובה יותר מהר יותר

ג׳ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד-האט. צילום: יח"צ

במאמר הקודם עסקתי בשאלה מהו קוד פתוח, בלינוקס (Linux) ובקהילה שיוצרת את כל הטוב הזה. הסברתי שהיא מורכבת מחברים רבים ושמספרם רק הולך וגדל. ציינתי שחברות ה-IT הגדולות לא יכולות לזקוף לעצמן לבד את ההצלחה של הקוד הפתוח, משום שבלי הקהילה הגדולה של המפתחים הוא לא היה מתקיים.

בעבר ניצבו חברות קוד פתוח כמו רד-האט (RedHat) בפני מכשולים עקב כך שארגונים רבים לא הבינו באופן מלא את מהותו. הרבה פעמים הן נשאלו כיצד תוכנה שפותחה בסביבה פתוחה וחינמית לחלוטין היא בטוחה.

אני כמעט שלא שומע יותר את השאלה הזאת. בימינו, כמעט כל הבנקים, חברות התעופה, גופי הממשל והקמעונאים בארצות הברית ועוד חברות רבות במקומות שונים בעולם, כולל בישראל, משתמשים בקוד פתוח בדרך זו או אחרת. לעתים קרובות הם עושים זאת עבור הפעילויות הקריטיות ביותר שלהם. רבים מארגונים אלה מבינים כעת, בעידן הדיגיטלי, שהם צריכים להשתמש בפתרונות קוד פתוח אג'יליים יותר על מנת לשרוד מול מתחרים קטנים, מהירים ונבונים יותר. עסקים ידועים רבים נעלמו מהמפה בגלל כישלונם לענות לצרכים של הצרכן המודרני.

קוד פתוח הופך לנורמה מפני שחדשנות מתחוללת מהר יותר באמצעותו ומפני שפלטפורמות פתוחות יכולות לסייע לארגונים טוב יותר להכין את מערכות ה-IT שלהם לעתיד, כשארגונים ברחבי העולם עוברים למודלים ושירותים עסקיים דיגיטליים.

בנוסף, אפילו ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט (Microsoft) ואפל (Apple) מתחילות להציע תוכנות תואמות לינוקס. ניתן לומר שקוד פתוח בהחלט זכה בתשומת הלב והאהדה של עסקים גדולים. רד-האט היא דוגמה טובה לכך: היא חברת הקוד הפתוח הראשונה עם הכנסות שנתיות של שני מיליארד דולר.

מאיום להזדמנות

במשך שנים רבות ראו חברות טכנולוגיה עם קוד סגור את לינוקס ואת הקוד הפתוח כאיום, והרתיעו מפני השימוש בהם. תודות למפתחים מסורים, קהילות קוד פתוח וחברות בתחום, הוא משגשג ופופולרי יותר מאי פעם, ונוכח בטכנולוגיות מרכזיות בחיי היומיום של אנשים רבים. חשוב לזכור שקוד פתוח מתחיל ומסתיים עם הקהילה. זהו הרוטב הסודי שלו. לראות קהילות קוד פתוח בעבודה – משתפות פעולה כדי לפתור אתגרים משמעותיים ויוצרות שדות משחק על מנת לאפשר לרעיונות הטובים ביותר לנצח – זה דבר רב עוצמה.

מדוע צריך להיות לנו אכפת מהקוד הפתוח? אם לא היה לנו אותו, כל כך הרבה דברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם לא היו אפשריים. ללא הענן והאינטרנט, החיים היו נראים שונים מאוד לכולנו. סביר להניח שהענן והאינטרנט היו קיימים גם בלי הקוד הפתוח, אבל לא כפי שאנחנו מכירים אותם כיום.

העובדה שכולם יכולים לעבוד יחד כדי לקדם רעיון או פרויקט הזמין לשימוש כל העולם היא רעיון רדיקלי. העובדה שכלי שנוצר על ידי הציבור יכול בסופו של דבר לעזור להעצים טכנולוגיה שמקדמת טיפול בחולים או חינוך היא באמת מיוחדת. על ידי איגום ידע ועשיית נתוני מטופלים ליותר נגישים, בתי חולים ורופאים יכולים לפעול יחד כדי לקדם טיפולים ולשפר חוויות מטופלים. כך גם בתי ספר ומוסדות חינוכיים אחרים. ואלה רק דוגמאות. מדהים לראות תוכנה מבוססת על קוד פתוח שמקדמת חדשנות בתחומים הללו.

אני מאמין שהקוד הפתוח ימשיך לתת השראה לחדשנות ויצירתיות, כפי שעשה תמיד, ויתר על כן, שפתיחות בכל ההיבטים של החברה, האומנות והתרבות תהיה אופן הפעולה הבסיסי בעתיד הלא רחוק. זוהי רק ההתחלה. "פתוח" הופך לברירת המחדל, כדי ליצור חדשנות טובה יותר מהר יותר.

הכותב הוא נשיא ומנכ"ל רד-האט ומחבר הספר The Open Organization.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים