מערכות מידע, IT ומה שביניהם

IS ו-IT נחשבים לעתים קרובות כשמות נרדפים לאותו התחום ● התפיסה כי ניתן להשתמש במונחים אלה לסירוגין, יכולה לגרום לבלבול אצל אנשים המעוניינים בקריירה הקשורה בטכנולוגיה

08/03/2017 11:09
להשיג את יעדי הביצועים הפיננסיים והעסקיים. אילוסטרציה: BigStock/kenny001

מערכות מידע (IS) וטכנולוגיות המידע (IT) נחשבות לעתים קרובות כשמות נרדפים לאותו התחום. במציאות, טכנולוגיית מידע היא קבוצת משנה של מערכות מידע.

מערכות מידע מורכבות מיעדים, אנשים, תהליכים, מדדים ותשתיות וטכנולוגיית מידע. הקידום הגדול במערכות מידע נובע מפיתוח בטכנולוגיות מידע והכנסה של מחשבים ותקשורת.

התפיסה כי ניתן להשתמש במונחים אלה לסירוגין יכולה לגרום לבלבול אצל אנשים המעוניינים בקריירה הקשורה בטכנולוגיה. למרות שבשני תחומים אלה מתמודדים  עם טכנולוגיה ומחשבים, יש להם מאפיינים ברורים ונתיבי קריירה ספציפיים הדורשים השכלה והכשרה מתאימים.

הגדרות ומונחים

ויקיפדיה (Wikipedia) מגדירה טכנולוגיית מידע (IT) כ"מתייחסת לשימוש בטכנולוגיות מחשוב ותקשורת לשם ניהול ועיבוד מידע. טכנולוגיית המידע עוסקת בשימוש בחומרה, בתוכנה של מחשבים ובתקשורת מחשבים לניהול מידע. הניהול כולל: אחסון, עיבוד, הגנה והעברה של מידע. בעקבות זאת, למומחי מחשבים קוראים לפעמים בשם מומחי טכנולוגיית המידע. כל המקצועות הקשורים במערכות מחשבים ותקשורת הם למעשה חלק מענף טכנולוגיית המידע".

את מערכות המידע מגדירה ויקיפדיה כ"קבוצה של רכיבים היוצרים אינטראקציה כדי להפיק מידע. מערכות מידע הן מערכות המורכבות מאנשים ומחשבים המעבדות או מפרשות מידע".  בסופו של יום, אלו מערכות מאורגנות המאפשרות לאנשים וארגונים לאסוף, לסנן, לעבד, ליצור ולהפיץ נתונים בתקשורת.

מבחינה היסטורית, המושג מערכות מידע התפתח בהמשך ובמקביל למושג המחשוב. בשנות ה-60' וה-70' השתמשו במושג ענ"א ( עיבוד נתונים אלקטרוני) שתורגם מהמושג E.D.P (ר"ת Electronic Data Processing). בשנות ה-80' וה-90' מופיעים המונחים של IS ו-IT, ועם המעבר למאה ה-21 יחד עם הרחבת המושג מחשוב לתקשוב – גם ל-IT נוספת האות C לכדי ICT ( ר"ת Information & Communication Technology ).

מערכות מידע – Information Systems

מערכות מידע הוא מונח כללי או "מטריה" עבור מערכות, אנשים ותהליכים שנועדו ליצור, לאחסן, לתפעל, להפיק ולהפיץ מידע.

תחום מערכות המידע מגשר עסקים ומדעי המחשב. אחת הסיבות שאנשים אינם מבחינים בין IS ו-IT היא שהם מניחים שכל מערכות המידע הן מערכות מבוססות מחשב. מערכת מידע, לעומת זאת, יכולה להיות גם ידנית. כל מערכת מידע בארגון ניתן לסווג על בסיס השימוש במידע. לכן, מערכות מידע בעסקים ניתן לחלק למערכות תמיכה תפעוליות ולמערכות תמיכה ניהוליות.

מערכת מידע יכולה להיות מוגדרת כקבוצה מתואמת של רכיבים, אשר פועלים יחד לקראת יצירה, הפצה או עיבוד מידע. מאפיין חשוב של המידע במערכות מידע מבוססות מחשב – הוא הדיוק, אשר אינו חל על סוגים אחרים.

כשהם נפרדים, האובייקטים הם רק כלים. אך אם משתמשים בהם ביחד, הם יוצרים מערכת מידע שלמה לניהול נתונים ומידע. בעוד שמערכות מידע נשענות במידה רבה על מחשבים וכלים מבוססי טכנולוגיה אחרים, הרי טכנולוגיה היא לא חזות הכל.

אין גבול ליכולות הטכנולוגיות, אך פרויקט יישום של מערכות מידע הוא לא רק טכנולוגיה. נדרש ממשל ניהולי (Governance) הכולל מחויבות הנהלה, מוכנות הארגון ומעורבות הלקוח, וניהול פרויקט שיטתי לעמידה במשימה.

ולכן תואר במערכות מידע לעתים קרובות יכלול גם קורסים בתחומים כמו:
● תורת המידע.
● יסודות ניהול.
● מדעי החברה.
● טכנולוגית מידע.

קריירה במערכות מידע יכולה לכלול מגוון רחב של תחומים, כגון: ניתוח ותכנות, יישום מערכות, תקשורת, אבטחת מידע, DBA, כריית נתונים, אנליזה של נתונים, ניתוח סיכונים, ניהול תשתיות ועוד.

טכנולוגיית מידע – Information Technology

טכנולוגיית מידע נופלת תחת המטריה של מערכות המידע ועוסקת בטכנולוגיה המעורבת במערכות עצמן. טכנולוגיית המידע יכולה להיות מוגדרת כלימוד, תכנון, יישום, תמיכה או ניהול מערכות מידע מבוססות מחשב.

כולנו משתמשים בטכנולוגיית המידע. היא גדלה במהירות ומכסה תחומים רבים של היומיום שלנו כמו סרטים, טלפונים ניידים, אינטרנט, וכו'. טכנולוגיית מידע הביאה שינוי גדול בחיי היומיום שלנו בין אם זה חינוך, חיים בבית, בעבודה, בתקשורת ואפילו בתפקוד של הממשלה.

טכנולוגיית המידע משפרת באופן משמעותי את הביצועים של הכלכלה; היא מספקת יתרון בפתרון בעיות חברתיות, כמו גם ביצועים סבירים של מערכת מידע  ידידותית למשתמש. טכנולוגיית המידע מתמקדת בניהול טכנולוגיה והגדלת הניצולת שלה כדי לקדם את היעדים העסקיים הכוללים.

טכנולוגיית מידע בדרך כלל כוללת חומרה, תוכנה, מסדי נתונים ורשתות. טכנולוגיית המידע לעתים קרובות תומכת בתהליכי היצירה, עיבוד, אחסון והפצת מידע דיגיטלי, או נתונים, שנוצרו באמצעות הדיסציפלינות של המחשוב והתקשורת.

קריירה בתחום טכנולוגיית מידע דורשת תואר במערכות מידע או במדע המחשב ויכולה להציע מסלולי קריירה שונים, כגון אבטחת סייבר, ניהול מסדי נתונים, Big Data, ניהול תשתיות, בינה עסקית, תכנות מחשבים ופיתוח תוכנה.

תוכניות לימוד לתואר בטכנולוגיית המידע כוללות בדרך כלל קורסים כמו:
● מתמטיקה.
● עיצוב מסדי נתונים.
● שפות תכנות.
● מבנה תשתיות מחשוב.
● סייבר.

כאשר מחליטים באילו נתיבים הקשורים למחשב להמשיך, חשוב וקריטי שיהיה ברור מה זה בדיוק "מחפשים קריירה". על ידי הבנה מלאה של הדומה והשונה בין מערכות מידע וטכנולוגיית המידע, סטודנטים פוטנציאליים יכולים להתמודד טוב יותר בבחירת מסלול הכשרה.

לאן מכוון העתיד?

טכנולוגיית מידע צומחת בקצב אקספוננציאלי בעשור האחרון. הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות מאפשרות מערכות מידע דיגיטליות מתוחכמות יותר.

הטכנולוגיה הדיגיטלית משפרת מאוד את איכות החיים, ברפואה, בפיננסים, במסחר ובשירותים. מערכות המידע משתפרות באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית עדכנית, העושה שימוש בערוצים דיגיטליים וברשתות דיגיטליות.

השיח בהווה ובעתיד יהיה שיח על מערכות דיגיטליות ועל טכנולוגיות דיגיטליות כאשר היחס ביניהם יהיה דומה מאוד לזה הקיים בין מערכות מידע וטכנולוגיית מידע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים