אקזיט בעננים

מה יכול השוק הישראלי להבין מרכישתה של בלאט לפידות על ידי AllCloud? ● ומה החשיבות של העלאת נוהל מפת"ח לענן? ● עננים על ראשינו, הרוח איתן קפיטן!

הגל החדש של פופולריות הענן - הצתה מאוחרת של מנכ"לים מסוימים? צילום אילוסטרציה: BigStock

האקזיט הנאה שעשתה בלאט לפידות יישומים ארגוניים, המספקת שירותי ייעוץ ויישום פתרונות מבית Salesforce, ומובילה את התחום בארץ, מהווה ציון דרך חשוב מאוד עבור השוק הארגוני בישראל. בניגוד לתחזיות ולמציאות בעולם הרחב, השוק הישראלי, בחלקו, עדיין יושב על הגדר בכל הקשור לענן. המנמ"רים שנשאלים חדשות לבקרים מה עמדתם לגבי הענן נחלקים לשני מחנות: כאלה שכבר עברו או "שוקלים" לעבור, וכאלה שברור שהדבר לא יקרה בתקופתם.

בחודשים האחרונים חל שינוי מסוים בנוסח התשובות וחלק מהמנמ"רים משיבים ש-"טרם עברנו לענן – אבל אנחנו בוחנים את זה".

תחום הענן נוגע בחלקים שונים של ה-IT בארגון. ספקים, יועצים ואנליסטים זורקים לחלל האוויר מושגים שונים, כמו ענן פרטי, ציבורי, בן כלאיים (היברידי) ועוד כל מיני באזזזים שרק מגבירים את הבלבול בתחום. אבל בנושא אחד יש תמימות דעים: ההצלחה הפנומנלית של Salesforce. זו החברה שפרצה לעולם ב-1999, הביאה בראשונה את חזון פתרונות התוכנה כשירות (SaaS), יצרה מהפך בעולם  ניהול קשרי הלקוחות (CRM) ובהמשך המציאה את ה-PaaS, פלטפורמה כשירות.

ההצלחה העולמית ממשיכה ללוות את Salesforce: במרץ האחרון נאמד השווי שלה ב-44 מיליארד דולר וכעת היא עומדת למכירה. המהפכה העיקרית שהחברה עשתה היא האפשרות ליישם תוכנות ושירותים על פי דרישה, בניגוד למגמה של הרישוי המסורתי, עם חבילות יקרות. היא גרמה בעקיפין למהפכות בחברות התוכנה הגדולות – שהתבססו ממכירת רישיונות.

בשוק הישראלי, המודל של Salesforce תפס והפך להיות פופולרי, הרבה יותר מפתרונות ענן אחרים, שעוסקים בעיקר בתשתיות ובתפעול חדרי מחשב. זו גם אחת הסיבות שהחברה הצליחה לבצע בארץ יותר מ-1,000 פרויקטים, בחברות מכל הגדלים. Salesforce גם הביעה את אמונה בשוק הישראלי ורכשה כאן שתי חברות בארבע השנים האחרונות.

כל אלה מובילים לסיבות ההגיוניות לאקזיט שעשתה בלאט לפידות, שנרכשה על ידי AllCloud. נשיאה, יוסי פרנקל, מאמין כי השוק הישראלי, כמו כל העולם, עובר לענן, וזו המגמה שהשוק הארגוני יעסוק בה בשנים הבאות.

האקזיט גם עשוי לזרז את הרגולטורים, שמעכבים את המעבר לענן במגזרים בולטים במשק, כמו זה הפיננסי. חלקו כבר השקיע לא מעט בהכנות לענן, אבל ממתין לאישורים של בנק ישראל ומשרד האוצר.

מפת"ח בענן

מתודה מחשבים עשתה השבוע גם היא מהפך קטן: היא העלתה לענן גרסה מיוחדת של מהדורת נוהל מפת"ח, המתודולוגיה הישראלית הנפוצה בעולם לפיתוח תוכנה ונהלים נוספים. הגרסה שהועלתה היא חינמית, אג'ילית ונועדה לאפשר לגולשים להכיר את הנוהל ולהתנסות בו.

בגרסה העננית יש שני חידושים: כלים אקטיביים לביצוע משימות פיתוח וניהול תוכנה, ורשימת הנחיות בסיסיות להנעת משימות. לדברי אשר יובל, מייסד מתודה מחשבים, ההוגה והארכיטקט הראשי של מפת"ח, "אנחנו חיים בעולם של מידע פתוח וזורם, שמפת"ח הוא חלק ממנו. לעולם הדינמי והסוער של פיתוח התוכנה בישראל מצטרפים בכל שנה אלפי צעירים מוכשרים, שבחלקם הגדול הם מתכנתים מעולים – אבל לא מנתחי מערכות ומנהלי תוכנה. אליהם אנחנו מכוונים".

לדברי יובל, "יש פה גם חזון לאומי, שנובע מהיות מפת"ח יוזמה משותפת של ממשלת ישראל והמגזר הטכנולוגי הפרטי. על מנת לשמור על יתרונה האיכותי של מדינת ישראל בכפר הגלובלי של היום יש לגדל דור של ארכיטקטים של תוכנה. לא רק מתכנתים מוכשרים ובודקים וגם לא רק מנתחי מערכות – אלא אנשי מקצוע שיודעים 'להכיל את המערכת', לתפוס מערכת בשלמותה ולנהל פרויקט מקצה לקצה".

כל מי שמכיר את יובל משוכנע שהדברים שאמר יצאו מהלב והוא מאמין שאכן, גרסת ענן של הנוהל תתרום רבות להגברת המקצועיות בעולם פיתוחי התוכנה ובכלל, בשוק הישראלי. שווה לנסות.

ה-Big Data לטובת בריאות הציבור

אחד הכלים המשמעותיים שעומדים כיום לפיתוח חדשנות במערכות הרפואה הוא השימוש ב-Big Data. למערכות המידע של ימינו יש יכולת לעבד ולהצליב כמות אינסופית של מידע מרופאים או בתי חולים ברחבי העולם. יכולת זו מאפשרת למחשבים להגיע, לעתים, לרמות של דיוק וחיזוי גבוהות יותר מזו שניתנת על ידי הגורם האנושי. ועידה בינלאומית שעוסקת בתחום הביו-מד, שתיערך בשבוע הבא בגני התערוכה בתל אביב, תחשוף חברות שעוסקות בתחום זה. אחת מהן היא Medisafe, שמפתחת אפליקציה שמסייעת לחולים לנהל בצורה אחראית ופשוטה את לקיחת התרופות.

חברה נוספת שמשתמשת ב-Big Data לטובת החולים היא Medaware, שנוצרה מסיפור ששמע ד"ר גידי שטיין לפני מספר שנים. מדובר במוות של ילד שנבע ממרשם לא נכון שרשם לו רופא המשפחה. באמצעות מודל מתמטי, המסתמך על ניתוח Big Data, מוצאת התוכנה חריגות סטטיסטיות ומאתרת טעויות.

עוד חברה, שעושה משהו דומה, היא Zebra שהקים היזם הסדרתי איל גורה, עד לאחרונה מנהל החדשנות של eBay.

אם כך, ישראל מובילה גם בפתרונות Big Data בתחום הבריאות.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Big Data & BI של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים