תוכן פרסומי
ראשי » דעות וניתוחים » הארגון הדיגיטלי: השינוי הנדרש בתפקידי הניהול במחשוב הארגוני
גדי גילאון, יו"ר ומייסד מוביסק. צילום: קובי קנטור

הארגון הדיגיטלי: השינוי הנדרש בתפקידי הניהול במחשוב הארגוני

גדי גילאון כותב על שינוי מהות התפקידים של מנהלי המחשוב הארגוני כחלק ממגמת שינוי התפיסה העסקית של ארגונים והפיכתם ל-"ארגונים דיגיטליים"

מאת 2 באפריל 2015, 15:13 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

מנהל בעל ידע יכול להביא את החדשנות אל מרחב הדיון האסטרטגי ולהשפיע על תוצאותיו. המעמד העסקי של מנהלי המחשוב הארגוני יושג רק באם יושלם צעד נוסף של אימוץ שפה עסקית בכל פעילות המחשוב ומעבר לדיון עסקי בכל היבט טכנולוגי

עולם המחשוב הארגוני עובר, בתקופה קצרה יחסית, סדרה של שינויים שעומדים להשפיע עליו לשנים הבאות. תהליך השינוי היה יותר פשוט לו הייתה זו מהפכה המחריבה את הקיים ומייצרת חדש יש מאין, אבל המציאות המורכבת מחייבת אותנו להמשיך ולתמוך בזנב טכנולוגי ארוך מאוד, שהושקעו בו משאבים רבים ושישמש את הארגונים עוד שנים רבות, לצד המחשוב החדש. לכן אשתמש במונח "מחשוב ארגוני הברידי". הכלתם של שתי תפיסות מחשוב זו לצד זו היא העקב אכילס של ארגונים רבים.

אני מבקש להתייחס במאמרי זה לסוגיה של שינוי מהות התפקידים של מנהלי המחשוב הארגוני כחלק ממגמת שינוי התפיסה העסקית של ארגונים והפיכתם ל-"ארגונים דיגיטליים", המתבססים על ענן, מוצרים מקושרים, אנליטיקה, מוביליטי ומדיה חברתית. שינוי זה אינו מוגבל לתצורה הפיזית של פתרונות המחשוב ומחייב חשיבה אחרת, בהתאם לציפיות הארגוניות.

הצעד הראשון הנדרש הוא לימוד הטכנולוגיות ותפיסות מחשוב השונות מהותית מהעולם המוכר לנו, שמעלות סוגיות כגון: ריבוי מערכות הפעלה, מגוון רחב של ציוד קצה ותמיכה ב-BYOD, פרטיות ואבטחת מידע, הזדהות של משתמשים, וניהול ובקרה. זהו מאמץ שמנהלי המחשוב חייבים לעשות – ומיד. קצב השינויים מהיר מאוד וככל שיקדימו ללמוד, כך יש סיכוי לתפוס את הגל ולא לשקוע מתחתיו.

הצעד השני, שלא ניתן לעשותו ללא הידע שנרכש בשלב הראשון, הוא בניית אסטרטגיות ארגוניות ביחס לכל הטכנולוגיות והתפיסות החדשות ומתוכן לגזור את כללי המדיניות הארגונית. זהו אולי הצעד המכריע באם מנהלי המחשוב הארגוני ישרדו את השינוי או ייאלצו להיפרד מתפקידם. כמות המעורבים בתחומי הארגון הדיגיטלי בארגון רחבה, ודי אם נזכיר שעולם הדיגיטל המתפתח באופן מהיר מאוד כבר נמצא בלא מעט ארגונים בידי ה-CMO’s ועולם מחשוב הצללים, ה-Shadow IT – בידי המשתמשים. דיון ארגוני-אסטרטגי ביחס למהות ולמשמעות של ארגון דיגיטלי יאפשר למנהלי המחשוב לקבע את מעמדם הארגוני כמובילי התהליך.

לאחר מכן, כצעד השלישי, באה ההבנה שהובלת תהליך הארגון הדיגיטלי מחייבת את מנהלי המחשוב הארגוני לעבור טרנספורמציה בתפיסת תפקידם. הם עוברים לחזית העסקית של הארגון ובחלק מהם נוצר תפקיד חדש, CDM (ר"ת Chief Digital Manager). מנהלי הארגון (דירקטוריון, מנכ"ל וסמנכ"לים) מצפים ממנהלי המחשוב לחשוב ולדבר במונחים עסקיים. השיח של שלוש אותיות זרות לחלוטין לאוזן לא מקצועית אינו רלוונטי יותר. מונחים עסקיים חייבים להיות בבסיס השיח המחשובי הארגוני. Risk Management  או Compliance הם דוגמאות בהן השיחה מועתקת מהקונוטציה הטכנולוגית לעסקית. מרגע שלא קיים יותר פער מילולי, קל להכניס כל צורך טכנולוגי למרחב העסקי, תשומת הלב משתנה וכך גם הנכונות להשקיע וליזום.

בתרשים המצורף מיוצגים שלושת מרכיבי השינוי הנדרש. מנהלי המחשוב הארגוני (עליהם נמנים, בין השאר, המנמ"ר ומנהלי הפיתוח והתשתיות) חייבים לבנות לעצמם תוכנית עבודה סדורה של האופן בו הם מביאים את יחידת המחשוב ואת עצמם למעמד שהוא טכנולוגי עסקי. התחרות בשוק רבה והמרחב הדיגיטלי מייצג חדשנות. ככזה הוא משנה את תפיסת הלקוח ביחס לארגון. הקצב המהיר של הטכנולוגיה מכתיב לנו את המהירות שבה אנחנו צריכים לאמץ את השינוי בהתנהלותנו. המאמץ צריך ואף חייב להתחיל בכך שהמנהלים ומקצועני המחשוב יהיו בקיאים בטכנולוגיה החדשה, הבקיאות הזו חייבת לעמוד במבחני הארגון, העובדים, הספקים והלקוחות. חוסר העדכניות המקצועית יביא לפתרונות של האתמול, בשעה שהארגון מצפה לפתרונות של המחר. בניית האסטרטגיה הארגונית תאפשר למנהלי המחשוב לתפוס את מקומם לצד שאר המובילים העסקיים בארגון. אסטרטגיה הינה דיון מתכלל המאפשר להבין את מכלול הצרכים אל מול מרחב הפתרונות. מנהל בעל ידע יכול להביא את החדשנות אל מרחב הדיון הזה ולהשפיע על תוצאותיו. המעמד העסקי של מנהלי המחשוב הארגוני יושג רק באם יושלם צעד נוסף של אימוץ שפה עסקית בכל פעילות המחשוב ומעבר לדיון עסקי בכל היבט טכנולוגי.

הכותב הינו מייסד ובעלים של חברת מוביסק טכנולוגיות, חברה המתמחה בפתרונות מובייל, ענן ושירותי ייעוץ המאפשרים מעבר מובנה של ארגונים לעולם המחשוב החדש.

הארגון הדיגיטלי: השינוי הנדרש בתפקידי הניהול במחשוב הארגוני Reviewed by on . עולם המחשוב הארגוני עובר, בתקופה קצרה יחסית, סדרה של שינויים שעומדים להשפיע עליו לשנים הבאות. תהליך השינוי היה יותר פשוט לו הייתה זו מהפכה המחריבה את הקיים ומיי עולם המחשוב הארגוני עובר, בתקופה קצרה יחסית, סדרה של שינויים שעומדים להשפיע עליו לשנים הבאות. תהליך השינוי היה יותר פשוט לו הייתה זו מהפכה המחריבה את הקיים ומיי Rating: 0

תגובות (2)

  • sharon

    מסכים עם הכותב שמנמ"ר נדרש בשינוי תפיסתי בנוגע להכנסת טכנולוגיה חדשה לאירגון שתייעל ותשפר תהליכים. חולק על הכותב בבניית התפישה ושלושת מרכיביה.
    מנמ"ר היום לרוב אינו בקיא בכלכלת מערכות המידע וחסר ביכולתו לגזור את המשמעויות הכספיות שייתנו ROE לארגון מפרויקט טכנולוגי. מנמ"ר נדרש לעבור שינוי כלכלי בכדי להציג את דרישותיו לשינוי תהליכים ארגונחי באוזני אנשי ה C.

  • sharon

    מסכים עם הכותב שמנמ"ר נדרש בשינוי תפיסתי בנוגע להכנסת טכנולוגיה חדשה לאירגון שתייעל ותשפר תהליכים. חולק על הכותב בבניית התפישה ושלושת מרכיביה.
    מנמ"ר היום לרוב אינו בקיא בכלכלת מערכות המידע וחסר ביכולתו לגזור את המשמעויות הכספיות שייתנו ROE לארגון מפרויקט טכנולוגי. מנמ"ר נדרש לעבור שינוי כלכלי בכדי להציג את דרישותיו לשינוי תהליך ארגוני באוזני אנשי ה C.

הגיבו