בג"ץ דחה על הסף את עתירתו של גיא אופיר נגד גוגל בנושא אי תשלום מע"מ

למרות הדחייה, לא קבע בית המשפט מועד בו על המדינה לפרסם את הנוהל אותו היא מגבשת בנושא גביית המע"מ מחברות בינלאומיות

בג"ץ דחה על הסף את העתירה כנגד המדינה וגוגל בגין אי תשלום מע"מ בטענה כי היא מוקדמת מידי. יחד עם זאת, לא קבע בית המשפט מועד בו על המדינה לפרסם את אותו חוזר או נוהל אותו היא מגבשת בנושא גביית מע"מ מחברות בינלאומיות.

כזכור, בבג"ץ 6845/13 – עו"ד גיא אופיר נגד המדינה, גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook), הגיש עו"ד גיא אופיר הגיש עתירה כנגד המדינה במסגרתה טען כי יש לחייב את גוגל ופייסבוק בתשלום מע"מ למדינה בגין פעילותן בישראל.

עו"ד אופיר טען כי מדובר בתאגידים בינלאומיים אשר פועלים בישראל. כאשר הם מבצעים עסקאות עם ציבור ישראלי בשקלים, הן נוקטות בשיווק ישיר, ולמעשה העובדה שהן לא גובות ולא משלמות מע"מ למדינה יוצרת יתרון בלתי הוגן לחברות אלה על פני אחרים.

עו"ד לירון פרמינגר, מתמחה בדיני אינטרנט וטכנולוגיהאל מול טענות אלה טענה המדינה כי "מהפכת האינטרנט" יצרה מציאות חדשה ומתפתחת באופן תדיר, המעוררת שאלות סבוכות. בין אותן שאלות נמצאת סוגיית המיסוי הבינלאומי, בכלל זה בהתייחס לשאלה האם תקפות גם בישראל אמנות מס ממדינות אחרות.

בסופו של דבר העתירה נדחתה על הסף (ולא נפסקו הוצאות משפט למי מהצדדים), על ידי כבוד השופט פוגלמן בהסכמת השופטים דנציגר ועמית וזאת בטענה כי היא מוקדמת מדי נוכח תשובת המדינה.

בית המשפט קבע כי אכן, אופן יישומו של חוק מס ערך מוסף על תאגידים רב לאומיים – ככל שמדובר בעסקאות או בפעילות המבוצעות דרך רשת האינטרנט – עלול לעורר שאלות מורכבות, להן עשויה להיות השלכה רחבה.

מתשובת המדינה אפשר ללמוד כי הגורמים האמונים על אכיפת החוק עמלים על גיבוש חוזר מקצועי בנושא זה שיפורסם בתקופה הקרובה. חוזר זה נועד להסדיר את העניין ועשוי לתת מענה לטענות המועלות בעתירה. במצב דברים זה, יש להותיר למשיבים פרק זמן סביר לגיבוש עמדתם בסוגיה רבת פנים זו, ועל כן אין מקום להידרש לטענות המועלות בעתירה בעת הזו.

נראה כי עתירה זו לא תהיה הסבב האחרון ביחסים המשפטיים המורכבים בין עו"ד אופיר לבין גוגל, ולא מן הנמנע כי בעתיד תועלה עתירה חדשה ו/או הליך משפטי אחר/ת בין הצדדים לאחר שמשרד האוצר ורשות המיסים יגבשו את אותו חוזר מקצועי נושא זה.

כאמור, בית המשפט לא קצב למדינה מועד במסגרתו עליה לפרסם את אותו החוזר אולם לא מן הנמנע כי ככל שהמדינה תשתהה בעניין זה, תוגש עתירה חדשה בנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים