6,000 גיליונות – והרשת עוד נטויה

יותר מ-24 שנים אחרי הגיליון הראשון של "בוקר טוב", האבא של ה-DailyMaily והפורטל, המדיה המסורתית עדיין כאן ומאוד נחוצה ● עם כל הכבוד לדיווחים של הגולשים ברשתות החברתיות, המדיה עם העורכים, העיתונאים והמשכתבים היא עדיין המדיה המנצחת ● טור מיוחד לגיליון ה-6,000

מהפקס-עיתון של פעם ל-DailyMaily ולפורטל של היום

ה-DailyMaily מציין היום (ב') אבן דרך: 6,000 גיליונות שבהם אנחנו, באנשים ומחשבים, מדווחים לכם על מה שקורה בתעשיית ה-IT, בעולמות ההיי-טק, האינטרנט, הטלקום, המובייל וכל מה שקשור בזה.

הכול החל ב-28 בדצמבר 1989. באותו יום חורף יצא לאור הגיליון הראשון של הפקס-עיתון בוקר טוב מבית אנשים ומחשבים. היה זה העיתון היומי הראשון שנשלח מדי לילה לאלפי מנויים, בעלי פקס, ועדכן אותם כמעט בזמן אמת על מה שאירע בתעשייה שלהם. הוא סימל את תחילתו של עידן חדש בעיתונות הישראלית, שמדווחת חדשות רלבנטיות לקהלים מוגדרים. גם כאן, כמו בתחומים רבים אחרים, הייתה קבוצת אנשים ומחשבים חלוצה בנוף התקשורת בארץ. בחלוף השנים התקדמנו עם הטכנולוגיה ושינינו את מדיום ההפצה מהפקס לאינטרנט. מאז מופץ ה-DailyMaily לעשרות אלפי מנויים מדי ערב. עם השנים הצטרף למשפחת אנשים ומחשבים הפורטל שלנו, שמספק עדכונים שוטפים.

במשך כל התקופה לא חדלנו מלעדכן ולפרשן על מה שקורה בעולם הטכנולוגי המקומי והגלובלי. בין אם במדיה המקוונת או בעיתונות המודפסת שלנו, שתדירות הפצתה אמנם הצטמצמה, אבל גם היא עדיין קיימת. גם כיום, בעידן של טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook), שבו כל אחד יכול לדווח על מה שהוא רואה ורוצה, עדיין המדיה המסורתית, זו שמרכזת עבור הקוראים את הידיעות, מאבחנת מה נכון ומה לא, ועושה את הדברים במקצועיות, היא המדיה המנצחת. על אף החלופות החברתיות, עדיין יש צורך במי שיסנן וימקד את התכנים. התכונה הזאת אופיינית ומתאימה מאוד לעיתונות המקצועית, ובעיקר הטכנולוגית. ים המידע שמציף את כל אחד מאיתנו כבר מזמן גרם לנו להבין שלעולם לא נוכל לקרוא ולדעת הכול, ועוד בזמן אמת.

ניוזלטרים כמו ה-DailyMaily עונים בדיוק על הצורך הזה. זאת גם אחת הסיבות מדוע הטענה שמותה של העיתונות קרב מוקדמת מדי. נכון, הדרכים לקבלת המידע השתנו, ואמצעי תקשורת שלא התאימו את עצמם לטכנולוגיות החדשות מתקשים לשרוד, אולם לא כך גופים אחרים, כולל אנשים ומחשבים. למרבה השמחה, אצלנו זיהו את המגמה הזו וידעו להתמודד איתה בזמן. בשלב מוקדם החלטנו לצמצם את הדגש על הפלטפורמה המודפסת ולעבור להיות ירחון במקום שבועון, ובמקום זה להשקיע את מרב המאמצים במדיה המקוונת. כך החל לצמוח פורטל אנשים ומחשבים, שמהווה כיום מקור המידע המרכזי, הישיר והאמין לכל מה שקורה בתעשייה. הקרדיט על כך מגיע, כמובן, למו"לים ולמייסדים של קבוצת אנשים ומחשבים – פלי הנמר ורעייתו, דליה (הקוסמת) פלד.

עצם הקמת אנשים ומחשבים ב-1981 והופעתו של הפקס-עיתון של הקבוצה ב-1989 נחשבו לדברים נועזים. היה זה סטארט-אפ חדשני שלא היה מקובל בעיתונות הישראלית, שנשלטה ברובה על ידי קבוצות גדולות וטייקוני מדיה עם זרועות רבים. פלי הנמר אמר ברב שיח שערכנו ב-2009, במלאות 20 שנים ל-"בוקר טוב": "היה זה העיתון האלקטרוני הראשון בעולם. בתחילת דרכו הודפס העיתון על מדפסת קידרון, המבוססת על המצאתו של ד"ר משה קידרון, שידע לחבר מנוע של מדפסת לייזר לרשת מקומית, כדי לאפשר לשמונה משתמשים להדפיס במדפסת שעלותה הייתה 5,000 דולר. הגיליונות הראשונים היו בהיקף של 2-3 עמודים, רוחב טור אחד. התפוצה הייתה מוגבלת, ל-100 ארגונים, כי שם היו רוב הפקסים בארץ. קנינו פקס עם 100 זיכרונות, כי זה מה שהיה אז, והתחלנו לשלוח את הגיליונות מדי ערב ללקוחות. בהתחלה אני הייתי המשלח, מביתי, יחד עם הקוסמת, דליה פלד, רעייתי. אחר כך באה המצאה נפלאה, כרטיס פקס שמתחבר לקו הטלפון, ולביתי חוברו לא פחות מארבעה קווי טלפון. אף אחד לא הבין למה אני צריך כל כך הרבה קווים. בשלב הבא, מערכת ההפצה חזרה למשרדים והקמנו חווה עם 10 שרתי פקס, ששידרו במקביל כל הלילה, ליותר מ-1,200 מנויים – כדי להספיק לשלוח גיליון יומי בן 12-16 עמודים".

לאחר מכן הסביר פלי איך צץ במוחו הרעיון להקים את ה-DailyMaily: "ב-1995 ערכנו את הכנס הראשון על האינטרנט. ד"ר יעקב ריצ'מן דיבר שם על מושגים שאיש לא הבין. בעקבות אותו כנס עלה הרעיון להתחיל להפיץ את העיתון בדואר אלקטרוני. כך נולד ה-DailyMaily, העיתון הרשמי של הענף, עם תפוצה ותהודה בלתי רגילות, שממשיכות עד היום. לאחר מכן הקמנו את הפורטל שלנו, שמתעדכן ללא הרף. כמובן שעם השנים צצו בארץ עוד ניוזלטרים, אבל ללא ספק – אנשים ומחשבים היו חלוצים".

הוא אמר אז דברים לגבי העתיד. "תמיד תהיה דרישה למדיום שמוציא חומרים מערכתיים, ערוכים ומסוננים. הפורמט שלנו הוא פורמט מנצח, כי הוא מתאים לקהל המטרה וגם מקור הסמכות. תמיד ירצו לשמוע מה המומחה אומר, שיספר להם מה צפוי מחר בבוקר".

חמש שנים חלפו מאז אותו דיון, ודבריו של פלי הנמר מאז נכונים גם כיום. עובדה שגם בעידן התקשורת שממציאה את עצמה מחדש בקצב מהיר, עם "עיתונאים" בדמות גולשים בפייסבוק או צייצנים בטוויטר, התקשורת עם הכתב והעורך, הצלם והמשכתב, עדיין כאן.

אלא שכל זה לא מובן מאליו. כדי שהדברים האלה יקרו, כדי שנביא לכם את הידיעות הבלעדיות, הפרסומים הראשונים והחומרים הרבים שאנחנו מפרסמים, עמל צוות העיתונאים והעורכים שלנו מדי יום, מבוקר עד ערב. ויש לכך תוצאות: המשובים שלכם רק מחזקים את התחושה שלנו שיש סיכוי טוב שניפגש כאן שוב לרגע של נוסטלגיה בעוד 6,000 גיליונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים