היכן נמצא הפער הגדול בין ה-CFO ל-CTO ואיך מגשרים עליו?
כיצד סמנכ"ל הטכנולוגיות יכול לגרום לסמנכ"ל הכספים להבין את התועלת שהארגון יניב מהטמעת טכנולוגיה כזאת? ואיך ה-CFO יכול לגרום ל-CTO להבין שהעלות עולה עליה? סמנכ"לי כספים משיבים
פעמים רבות, כשארגון בוחן טכנולוגיה חדשה, מי שהביא אותה – סמנכ"ל הטכנולוגיות או המנמ"ר – מתלהב, וסמנכ"ל הכספים הרבה פחות. ה-CTO יודע להצביע על הערך שההתקדמות, ההתייעלות והחדשנות שהטכנולוגיה הזאת תביא לארגון, בעוד שה-CFO מסתכל על תג המחיר, היקר לפעמים. איך מגשרים על הפער הזה? כיצד גורמים ל-CTO ול-CFO להבין זה את זה, ואולי גם להסכים – בין אם סמנכ"ל הכספים יאות לשלם הרבה כסף על הטכנולוגיה, ובין אם סמנכ"ל הטכנולוגיות והמנמ"ר יסכימו (עם או בלי ברירה) לוותר עליה, כי התועלת שלה לא מצדיקה את העלות?
הנושא הזה נדון על ידי כמה סמנכ"לי כספים, שהשתתפו בפאנל שנערך במסגרת כנס ה-SaaS של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים אתמול (ד') בבורסה בתל אביב. בפאנל, שהנחתה רחלי ששון, מנהלת FP&A בג'ייפרוג, השתתפו לירון ז'אן, שותפה וסמנכ"לית הכספים של פרופיטיאן פייננס (Profitian Finance), שמסייעת לסטארט-אפים בתחומי הפיננסים והתפעול; איתי ברזילי, סמנכ"ל הכספים של חברת בניית האתרים אלמנטור; ומירי בן דוד, סמנכ"לית הפיננסים של היוניקורן היי-בוב.

לירון ז'אן, שותפה וסמנכ"לית הכספים של פרופיטיאן פייננס. צילום: אייל גזיאל
לדברי ז'אן, "כסמנכ"לית כספים, אעדיף מוצר שהעלות שלו היא פר משתמש. מדובר בעלות שיותר קל לאמוד ולמדוד אותה. יש כיום הרבה יותר מודלים של תשלום פר שימוש. בנוסף, אני מתעקשת על מוצר שיש לו החזר השקעה (ROI) מוכח".
"המטרה היא לראות איך המערכת מובילה את השינוי אבל עדיין לשמור על עלות הגיונית. אנחנו יכולים להיות מאמצים מוקדמים של כלים או להיות שותפים לחברה אחרת לעיצוב של המוצר – מה שמאפשר להשפיע גם על התמחור. יש עוד משתנה: אנחנו בעידן הבינה המלאכותית ועדיין לא יודעים מה יהיה התמחור של מודלי השפה הגדולים (ה-LLMs)", ציינה.
"בכל מקרה, בכל טכנולוגיה שמוטמעת, חשוב לדעת איך ההשקעה מחזירה את עצמה ונותנת את הערך הנדרש", אמרה ז'אן.
ברזילי אמר כי "לסמנכ"ל הכספים מגיעים לבדיקה הרבה פתרונות תוכנה כשירות (SaaS). אחד החסרונות שלו הוא שהוא לא יכול להבין בכל הטכנולוגיות. עליו להבין אילו כלים משרתים את הצמיחה והפרודוקטיביות של הארגון, ואילו מהם קריטיים למשימה – כאלה שבלעדיהם לא ניתן לבצע אותה. סמנכ"ל הטכנולוגיות והמנמ"ר צריכים להסביר לו את זה".
"כ-CFO", הוסיף, "אני הרבה יותר לוקח בחשבון את העלות האלטרנטיבית. המנמ"ר וסמנכ"ל הטכנולוגיות יודעים מהן הטכנולוגיות שהם רוצים להטמיע, אבל כסמנכ"ל כספים, הראייה שלי יותר כוללת. למשל, לפעמים עדיף לא להשקיע ביוזמה טכנולוגית, כדי לא להפסיד מאי השקעה ביוזמה לא טכנולוגית. אני מסתכל גם על העלות בעלות הכוללת (ה-TCO). כשמטמיעים כלים, יש צורך במנהל פרוגרם, ביועצים ובעוד בעלויות שלא נלקחות בחשבון, בהתאמת מערכות אחרות ועוד. יכול להיות שניתן לקבל תוצאה טובה מפעולה אחרת, שאינה הטמעת המערכת. בכל הדברים האלה באים לידי ביטוי הפערים ביני, כסמנכ"ל הכספים, לבין המנמ"ר וסמנכ"ל הטכנולוגיות".

איתי ברזילי, סמנכ"ל הכספים של אלמנטור. צילום: אייל גזיאל
בן דוד ציינה כי "התמחור צריך להיות הגיוני לערך שהמערכת נותנת ולאימפקט שלה על הארגון. זה תלוי במשקל הסגולי של המערכת, האם זו מערכת ליבה או לא".
לסיכום החלק הזה של הפאנל, המשתתפים הסכימו כי מה שה-CFO צריך לבקש מה-CTO הוא להפוך את החיים שלו לפשוטים ולא לסבך אותם, להראות לו את הערך שהטכנולוגיה שהוא רוצה להטמיע נותנת ולהיות מפוקסים על זה.
איך מודדים את ה-ROI?
לאחר מכן עלתה השאלה: איך מודדים את החזר ההשקעה? התשובה של ז'אן היא: "כאנשי כספים, הדבר הראשון שאנחנו מחפשים הוא איך זה נכנס באקסל. יש כיום הרבה משתנים שאינם מדידים תמיד, כמו לרצות שהעובדים ישתמשו במוצר על הצד הטוב ביותר, שהוא יביא יעילות וישמש לצמיחה עתידית.
לדברי ברזילי, "כסמנכ"ל כספים אני אומר שהחזר ההשקעה הוא ערך בפני עצמו, והוא קריטי, כי יש לי אחריות כלפי בעלי המניות שכל דולר שאני מוציא משפר את הערך של החברה". אלא שגם הוא הסכים שלא תמיד קל למדוד את החזר ההשקעה, וגם אם כן, לא תמיד קל לעשות את זה.

מירי בן דוד, סמנכ"לית הפיננסים של היי-בוב. צילום: אייל גזיאל
בן דוד הסכימה גם היא לקביעה הזאת והוסיפה: "החוויה של העובד והיכולת שלו לעבוד בצורה יעילה עם המערכת הם שיקול מאוד חשוב, אבל הוא לאו דווקא מתורגם להחזר השקעה. דבר נוסף שבו ה-ROI פחות מדיד הוא העלות של לעשות כלום. למשל, לא לשדרג תשתיות. מה יקרה בעוד שנתיים, כשהארגון יגדל והתשתיות הקיימות לא יעברו שדרוג? לפעמים לא לעשות משהו מביא לכישלון של הארגון".
ז'אן ציינה כי "כשבונים תהליך נכון לחברה, כל אחד ידע לעשות את העבודה שלו על הצד הטוב ביותר. הרעיון הוא לרתום את כולם ולתת להם להבין שהמטרה היא משותפת. כשיוצרים תהליך עם קונפליקטים בריאים, אפשר להביא לתוצאות טובות".











תגובות
(0)