פודקאסט: האם השוק הסיני ימשיך להיות אטרקטיבי לישראלים?

אמיר גל אור, שעוסק מזה 20 שנה בהשקעות ישראליות בסין, מדבר על האתגרים שיש כעת בשוק הזה - מה צריך לדעת כדי להשקיע בסין, והאם המשבר בהיי-טק אמיתי?

אמיר גל אור, יו"ר קרן אינפיניטי, ונשיא לשכת המסחר הישראלית בסין.

סין היא אחד מיעדי ההשקעה של חברות ישראליות מזה יותר משני עשורים. כיצד המשבר העולמי משפיע על שוק זה? מה חברות ישראליות צריכות לדעת לפני שהן מחליטות להיכנס לסין? וגם – האם ענף ההיי-טק נכנס למשבר אמיתי?

על נושאים אלו שוחחנו בפודקאסט אנשים ומחשבים, עם אמיר גל אור, יו"ר קרן אינפיניטי, ונשיא לשכת המסחר הישראלית בסין.

גל אור פועל שנים רבות בענף, בעבר היה מנכ"ל מט"י, זרוע ההשקעות של משרד הכלכלה, ובתפקידו הצבאי היה טייס קרבי. הוא מנהל ומנחה פודקאסט בשם "זמן סין".

מהי קרן אינפיניטי?
"זוהי קרן שהוקמה ב-1993, במסגרת קרן יוזמה, ובמהלך השנים עשתה שינוי לכיוון השקעות בשוק הסיני, בתחומים שונים".

מה הם יעדי ההשקעות?
"מספר מוקדים, כמו למשל תחום הבריאות, בינה מלאכותית ואנרגיה. ספציפית אנו מתמחים בתחום הבריאות, ועד היום ביצענו השקעות בשבע חברות ישראליות שפועלות בסין, והן מצליחות מאוד".

מה משקיע ישראלי צריך לדעת לגבי השקעה בסין?
"סין עובדת על מערכת הפעלה אחרת, לפעמים הפוכה מכל מה שאנו יודעים. ולכן יש עדיין אחוז יחסית גבוה של כישלונות של חברות ישראליות, הנובע מבעיות בשני הצדדים. בסין יש גם מערכת חוקים שונה. כללי ההתנהגות בנויים על תקשורת מסוג אחר וזה משתנה כל הזמן.

אנחנו פיתחנו מודלים עסקיים שמתאימים לסביבות השונות. לדוגמה, אם ממנים גוף משותף לנו ולהם, צריך להגדיר מצבים של שינוי שליטה בהתאם להתפתחויות. אני מגדיר את האתגר הזה שצריך לדעת לבחור מי שרוצה את המיץ ומי רוצה את הקליפה.

חברות ישראליות צריכות להכיר את המציאו הכוללת את הסוגיות הממשלתיות, לא תמיד מה שהם מבקשים זה כלכלי, ולכן מי שרוצה לעבוד בסין, חייב להכיר את כל הנושאים, לראות את החלופות במקומות אחרים, כולל בישראל".

יש מעין סטיגמה של מי שעובד בסין כמסתכן בהעתקות. זה עדיין קיים?
"בכל עסקה יש סיכון ואם זה קורה לא צריך לפחד. לפעמים אנחנו מעדיפים לחבור לאותם גורמים שהעתיקו או לקחו את ה-IP, כי אפשר יחד איתם לעשות הרבה דברים. כי מי שרוצה להעתיק, שום דבר לא יעזור, אבל לפעמים הם מחפשים דרך ללמוד משהו, ועדיף שנעשה את זה ביחד. כללית התופעה של גניבת IP בירידה, כי החוקים השתנו. הסינים רוצים לפתח בעצם, והם מאוד רוצים ללמוד".

כיצד המשבר הכלכלי העולמי משפיע על סין?|
"משבר הקורונה פגע הכי קשה בסין מבחינה כלכלית. גם כעת יש שם גלי קורונה עם סגרים קשים, שגורמים לשיבושי אספקה ובעיות אחרות. לצד זה יש בעיות גיאופוליטיות, המאבק מול ארה"ב, המלחמה באוקראינה שבוודאי לא היטיבה עימם. צריך להמתין ולראות מה יקרה".

מה זה אומר לגבי הישראלים?
"באופן טבעי גם אנחנו מושפעים, אבל להערכתי המצב כיום הוא זמני, והוא עשוי להשתנות באוקטובר-נובמבר, אז יחליטו לגבי זהות הנשיא והצמרת הפוליטית שמשפיעה כמובן על הכל".

כמי שנמצא שנים רבות בענף כיצד אתה רואה את המשבר הנוכחי?
"זה המשבר השלישי שאני עובר, יש קצת הגזמה כרגיל בדרך שהוא מוצג, אבל לדעתי הוא קיים. אני רואה בזה תיקון שהיה צריך לקרות עוד לפני הקורונה ובסך הכל הוא יעשה טוב. השאלה היא כמה זמן הוא יימשך, ופה אני לא אופטימי, זה עלול להימשך קצת יותר מכמה חודשים. הרבה תלוי במצב הכללי, בכלכלה העולמית, במצב ביטחוני, הכל קשור בהכל, כולל בישראל. אם אתה שואל אותי האם נראה מובטלי היי-טק ברחובות, התשובה היא לא, לדעתי התמהיל משתנה וזה בסדר גמור".

להאזנה להסכת המלא לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים