האם MIT ומכון ויצמן עומדים לפטור אתכם ממשקפי תלת-מימד בקולנוע?

מדענים משני מכוני המחקר שיתפו פעולה ופיתחו אמצעי לצפייה בסרטי תלת-מימד באולמות, בלי צורך במשקפיים המרגיזים ● הדרך אמנם עוד ארוכה אך הפיתוח מעורר תקווה לייעול הטכנולוגיה בעתיד הנראה לעין

לשימוש באור יום בלבד. אילוסטרציה: BigStock

סרטי תלת-מימד (3D) בבתי קולנוע עלולים ממש לעייף אותנו כצופים ואת העיניים שלנו שנאבקות במשקפיים המרגיזים (מי שהוא בעל משקפי ראייה משל עצמו, בכלל בצרה). אפשר היה לנחש שהטכנולוגיה הנוכחית היא רק שלב ביניים לפני פיתוחים חכמים ונוחים יותר, ועכשיו נראה כי יש פתח לתקווה.

צוות מהמעבדות של MIT למדעי המחשב ובינה מלאכותית (ר"ת CSAIL) בשיתוף עם מכון ויצמן למדע, חשף כעת תצוגה המאפשרת לקהל לצפות בסרטי תלת-מימד בבתי הקולנוע בלי צורך במשקפיים המיוחדים.

נכון, רבים מאיתנו כבר התנסו בצפייה בטכנולוגיית תלת-מימד ללא משקפיים, למשל בשימוש ב-Nintendo 3DS. אבל זהו כלי המיועד למשתמש יחיד, שבעצם מסתכל על הצג בזווית ספציפית יחסית, ואין זאת שיטה שיכולה לעבוד בתוך אולם שבו יש כ-100 מושבים או יותר, שמכל אחד מהם מתקיימת זווית צפייה שונה, מן הסתם.

מענה לכל זווית צפייה באולם

ה-CSAIL וצוות המפתחים ממכון ויצמן כיוונו את מאמציהם בכדי ליצור תצוגה המאפשרת לאנשים לראות את אפקט התלת-מימד באולם קולנוע, מכל מושב שהוא, וללא עזרתם (המפוקפקת) של המשקפיים או שעל עזרים חיצוניים אחרים.

הם הצליחו להרכיב אבטיפוס המכונה Cinema 3D המשתמש בסדר מורכב של עדשות ומראות בכדי ליצור מספר קבוע של מחסומים פרלקסה (כמו מעין תריסים ונציאניים המראים קבוצה שונה של פיקסלים לכל אחת מן העיניים של הצופה לצורך יצירת עומק). הפתרון יכול לתת מענה, המבוסס על מיקום המושבים, לכל זווית צפייה באולם.

החוקרים הבינו שניתן ליישם את השיטה בבתי קולנוע, משום שבניגוד לבית – באולמות אפשר פחות או יותר לדעת בוודאות איפה הקהל עומד להיות ממוקם: המושבים קבועים ואנשים נוטים שלא לנוע או לשנות את מקום מושבם, או לשנות בכל דרך מהותית אחרת את זווית הצפייה שלהם, במהלך הקרנת הסרט.

הפיתוח מוכיח מעשיות אפשרית בעתיד

"גישות קיימות אחרות לצפייה ללא משקפי תלת-מימד דורשות מסכים ברזולוציות כל כך עצומות שהן לא מעשיות בכלל", אומר פרופסור וויצ'ך מאתוסיק מ-MIT, אחד מהמחברים השותפים של מסמך המחקר שהמחברת הראשית שלו היא ד"ר נטע לי מלכה אפרת ממכון ויצמן. מאתוסיק הוסיף והסביר כי "זוהי הגישה הטכנית הראשונה המאפשר תלת-מימד ללא משקפים בקנה מידה גדול".

האבטיפוס עדיין אינו מוכן לשוק – הוא בערך בגודל של בלוק כתיבה למכתבים, והוא צריך 50 סטים של מראות ועדשות – אבל הפיתוח מוכיח את המעשיות של העיצוב, והחוקרים מקווים שיוכלו להגיע למוצר מסחרי בעתיד, מה שעשוי לאפשר שדרוג מהותי לאופן צריכתו של תוכן בתלת-מימד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים