פייסבוק, גוגל וטוויטר הסירו חשבונות שמקורם ברוסיה ואירן

ניסו להשפיע על הבחירות בארה"ב ● אנליסטים: ציינו המהלך המשותף הוא הניסיון האחרון של ענקיות האינטרנט והמדיה החברתית להגן מפני התערבות פוליטית בפלטפורמות שלהם

פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. צילום: BigStock

פייסבוק לא לבד: ענקית הרשת החברתית, במשותף עם טוויטר וגוגל הסירו בימים האחרונים באופן קולקטיבי מאות חשבונות שקשרו אותם לכאורה למבצע תעמולה אירני.

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, אמר כי החשבונות שזוהו על פלטפורמת החברה היו חלק משני קמפיינים נפרדים, הראשון מאירן עם כמה קשרים לתקשורת הממלכתית, והשני קשור למקורות שוושינגטון כינתה בעבר "שירותי מודיעין רוסיים". גורמים רשמיים באירן לא הגיבו לדברים. מוסקבה הכחישה שוב ושוב כי ניסתה להשפיע על בחירות מחוץ לרוסיה באמצעות פריצה או זיוף מדיה חברתית.

אנליסטים ציינו כי המהלך המשותף הוא הניסיון האחרון של ענקיות האינטרנט והמדיה החברתית להגן מפני התערבות פוליטית בפלטפורמות שלהם.

"לא רק רוסיה"

כזכור, מוקדם יותר השנה ארצות הברית האשימה 13 רוסים בניסיונות להתערב בפוליטיקה האמריקנית, אך מהפעילות האירנית האחרונה, שנחשפה על ידי פייראי, עלה כי הבעיה עשויה להיות נפוצה יותר. "זה באמת מראה שזה לא רק רוסיה העוסקת בסוג זה של פעילות", אמר לי פוסטר, אנליסט ניתוח מידע בפייראיי.

על פי ענקית האבטחה, הקמפיין האירני השתמש ברשת של אתרי חדשות ואנשי תקשורת חברתית מזויפים הפזורים ברחבי פייסבוק, אינסטגרם, גוגל פלוס ויוטיוב, כדי לדחוף נרטיבים בהתאם לאינטרסים של טהראן. המשלחת האירנית באו"ם לא הגיבה לטענות.
מפייראיי נמסר כי הפעילות כוונה נגד משתמשים בארצות הברית, בריטניה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון וכללה נושאים אנטי-סורים, אנטי-ישראליים ופרו-פלסטינים, כמו גם תמיכה במדיניות חיובית לאירן בסוגיית הסכם הגרעין שלה עם ארצות הברית.

נראה כי הפעילות האירנית אינה מוקדשת להשפעה על הבחירות הקרובות, אם כי חלק מהפוסטים המיועדים למשתמשים בארצות הברית "אימצו" לעצמם זהויות "שמאליות" ועמדות נגד הנשיא דונלד טראמפ. "פעילות זו יכולה להצביע על ניסיון פעיל יותר להשפיע על השיח הפוליטי בארצות הברית", אמר פוסטר, "אבל עדיין לא ראינו את זה".

"מסעות פרסום מובחנים"

מפייסבוק נמסר כי החשבונות הרוסיים עסקו ב"התנהגות לא אותנטית" הקשורה לפוליטיקה בין סוריה לבין אוקראינה. לדבריה, נראה כי הפעילות אינה קשורה למערכה האירנית.

"אלה היו קמפיינים נפרדים ולא זיהינו כל קשר או תיאום ביניהם, אבל הם השתמשו בטקטיקות דומות, על ידי יצירת רשתות של חשבונות כדי להטעות אחרים על מי הם ומה הם עושים", נמסר מענקית המדיה החברתית.

בחודש שעבר פייסבוק הסירה 32 עמודים וחשבונות הקשורים למידע שגוי נוסף, מבלי לתאר את מקורותיו, אך לדברי מחוקקים אמריקנים, הם קושרו למעורבות רוסית.

בין השאר, גוגל נקבה בגוף השידור האירני IRBI, כמי שעמד מאחורי 39 ערוצים ביו-טיוב – אשר הוסרו. זאת לצד שישה חשבונות של בלוגרים ו-13 חשבונות בגוגל פלוס.

ובתוך כך, מיקרוסופט אמרה כי האקרים שקשורים לממשלת רוסיה ביקשו לגנוב את אישורי הכניסה של פוליטיקאים ואנשי צוות אמריקנים. בתגובה לכך, משרד החוץ הרוסי תיאר את הטענות כ"ציד מכשפות".

עוד נמסר מפייראיי כי הפעילות האירנית, הממוקדת בארצות הברית, עלתה מדרגה בשנה שעברה חודשים ספורים לאחר כניסתו של טראמפ לתפקידו, עם אתרי אינטרנט וחשבונות חברתיים המפרסמים ממים ומאמרים, שחלקם הועתקו ככל הנראה מעיתונות הישראלית.

כך, במקרים מסוימים, התחומים של אתרי האינטרנט המזויפים, כמו "US Journal" ו-"Liberty Free Press" נרשמו במקור לפני הבחירות ב-2016, בשנים 2014 ו-2013, אך רובם נותרו בלא פעילות עד אשתקד. נראה כי אתרי אינטרנט בשפה הערבית, הממוקדים במזרח התיכון, מהווים חלק מאותו מסע פרסום.

חברות הטכנולוגיה טענו כי הן מקשרות בין החשבונות ובין אירן, בהתבסס על מספרי טלפון של משתמשים, כתובות דוא"ל, רישומי רישום באתר ועיתוי הפעילות בחשבון, בהתאם לשעות הפעילות האירניות. פייראיי אמרה כי הצליחה לקשר את החשבונות המזויפים למקורות אירניים, אך לא הצליחה לקשור אותם לארגון מסוים או ליחידים.

מפייסבוק נמסר כי מאות אלפי אנשים עקבו אחר דף אחד או יותר מהדפים שהיו מעורבים במסע הפרסום המזויף. כך, בין הדפים שהוסרו היו כאלה שכללו קריקטורה המתארת חייל ישראלי המוציא להורג פלסטיני וכרזה מזויפת של הנשיא טראמפ, המאמץ את קים ג'ונג-און, המנהיג הצפון קוריאני.

על פי ענקית האבטחה, הפרסומים הביעו שבחים לפוליטיקאים אמריקנים ולמשתמשים אחרים בטוויטר, אשר מתחו ביקורת על החלטת ממשל טראמפ בחודש מאי לנטוש את הסכם הגרעין האיראני. כמה חשבונות טוויטר ופייסבוק נועדו להיראות כאילו הם אנשים אמיתיים בארה"ב, בריטניה וקנדה. על פי פייראיי, החשבונות השתמשו בשילוב של האשטאגים שונים כדי לעסוק בתרבות האמריקאית, כולל "#lockhimup", "#impeachtrump" ו "notmypresident".

טוויטר, שקראה למאמץ "מניפולציה מתואמת", אמרה כי היא הסירה 284 חשבונות. פייסבוק מסרה כי היא הסירה 254 עמודים ו-392 חשבונות ברחבי פלטפורמת הדגל שלה, כמו גם שירות אינסטגרם. בחלק מהחשבונות היו אירועים וקבוצות הקשורות אליהם.

החשבונות המזויפים שהשתתפו במסע הפרסום, השקיעו 12,000 דולר כדי לפרסם על פלטפורמות פייסבוק ואינסטגרם. זאת, תוך שימוש במגוון מטבעות. פייסבוק מסרה כי היא הודיעה לאוצר ולמחלקות המדינה על הרכישות, שכן הדבר עלול להיחשב כהפרה של הסנקציות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים