"הממשלה חרתה על דגלה להוביל דיגיטלית בעולם"

"לא מדובר על להיות חלוצה טכנולוגית - המטרה היא להוביל בעולם בכל הקשור לדיגיטל ולשירות מקוון לאזרח", כך אמר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

"ממשלת ישראל לא חרתה על דגלה להיות חלוצה טכנולוגית. אבל הממשלה שמה לה למטרה להיות מובילה בעולם בכל הקשור לדיגיטל ולשירות מקוון לאזרח", כך אמר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי.

20 בעלי תפקידים בענף ה-ICT הישראלי קיבלו היום (ה') אותות הערכה והצטיינות על פועלם בשנת 2017, במסגרת כנס KickOff 2018, שנערך לציון פתיחת שנת הפעילות העסקית 2018. פראנק היה אחד מהמצטיינים.

לדברי פראנק, "מערך התקשוב הממשלתי מונה 4,300 עובדים. הם אמונים על הזרקת חדשנות בממשלה. אנו מאמינים גדולים שהתפקיד שלנו הוא לייצר תשתית כך שיהיה קל יותר לחיות במדינה".

על פי פראנק, "אנו מקבלים גיבוי עצום מהממשלה, וזה בא לידי ביטוי בקבלת התקציבים ובכך שהם גדלים משנה שנה – ובאחוזים בלתי צפויים. הממשלה מבינה את העוצמה, את היכולת לעשות שימוש בדיגיטל לטובת עשיית הדברים הכי טובים עבור האזרחים, עבור שיפור השירות".

משנים את כללי המשחק

"אנו משנים את כללי המשחק", אמר פראנק. "אנו משנים את המיקוד. המסר שלנו הוא כפול. האחד, בפנייה בכלל הערוצים של האזרח, עומדת מולכם ועובדת מולם ממשלה אחת. המסר השני הוא שיש להביט על האזרח במרכז. כמובן שכשאמרנו זאת קיבלנו תגובות ציניות בכמויות רבות. למרות זאת, הכנסנו את המסרים הללו לתוכנית העבודה. זה שנתיים השירות הממשלתי פועל תחת הרעיונות הללו, איך לתת שירות משופר. בנינו אתר אחוד לכל משרדי הממשלה. יש לו 2.2 מיליון כניסות מדי חודש, ואנו מקווים להגיע לנתוני כניסות גדולים יותר".

אנו מבינים, אמר פראנק, "שצריך לחשוב אחרת – מנקודת מבטו של האזרח. הממשלה הפכה את הראש: היא חושבת על אזרח, ועושה זאת כל הזמן. המנמ"רים חושבים איך לעשות את השירות טוב יותר". לדבריו, "כממשלה, אנו רוצים להעביר אתכם לעולם הדיגיטל, אולם כרבע מאוכלוסיית המדינה אינו זמין לעולם הדיגיטל, מסיבות רבות".

עוד דגל שהתקשוב הממשלתי נושא, אמר פראנק, "הוא מובייל תחילה. אנו מתכוונים לתת לאזרחים את כל השירותים, על גבי יישומים במכשירים הניידים – זה קורה, אבל ייקח זמן". השלב הבא, אמר, "הוא לתת אזור אישי לכל אזרח, כך שהוא יהיה מזוהה בממשלה. נעלה עם זה בהשקה שקטה עוד השנה".

פראנק ציין כי "אנו מעבירים את הממשלה לענן". כפי שפורסם באנשים ומחשבים ביולי האחרון, רשות התקשוב הממשלתי הולכת לענן הציבורי.

הרשות פרסמה אז מכרז לרכישת שירותי ענן ציבורי עבורה. היקפם של השירותים שיסופקו במסגרת הענן הציבורי לא פורסם, אולם גורמים בשוק העריכו אותם בעשרות רבות של מיליוני שקלים – עד מאות מיליונים בודדים.

על פי המכרז, השירות יינתן בהתאם לתיחור פרטני, שייערך על ידי רשות התקשוב, עבור כל משרד ממשלתי. העבודה של רשות התקשוב לא תהיה מול ספקיות הענן, אלא מול אינטגרטורים מקומיים, להם יש הסכם התקשרות עם ספקית ענן בינלאומית, אחת לפחות. "נעשה זאת עם כל הזהירות הנדרשת", ציין פראנק. "כיום, לכל משרד יש דטה סנטר פרטי – אנו רוצים ענן ממשלתי פרטי".

פראנק סיים בציינו כי "הממשלה עוברת לעידוד קוד פתוח. סיכמנו עם החשב הכללי כי ממשלת ישראל מוותרת על הבעלות של נכסי התוכנה שלה באופן מדורג. התוכנה הממשלתית תהיה ברשת, וכל אחד, לרבות חברות סטארט-אפ – יוכל לעשות בה שימוש".

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים