אומת הסטארט-אפ: גיוסי החברות זינקו ב-54%

144 חברות גייסו ברבעון השלישי בסכום כולל של 1.4 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים של IVC ו-ZAG ● ההיקף הממוצע של הגיוסים עלה גם הוא, לסכום שיא בחמש השנים האחרונות

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברות ההיי-טק הישראליות גייסו במהלך הרבעון השלישי של השנה 1.4 מיליארד דולר, ב-144 עסקות – זינוק של 54% לעומת הגיוסים ברבעון המקביל ב-2016 ועלייה של 14% בהשוואה לרבעון השני השנה. הדברים עולים מנתונים שפרסמו IVC ו-ZAG.

חלק נכבד בעלייה נובע מעסקת ענק, בהיקף של רבע מיליארד דולר, שבמסגרתה השקיעה Via האמריקנית בחברות הבת שלה בישראל. ככלל, שליש מההון הכולל שגויס ברבעון השלישי זרם לחמש עסקות גדולות – של מעל 50 מיליון דולר כל אחת.

עוד עולה מהנתונים כי היקף הגיוס הממוצע עלה בחדות ל-10 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. לשם השוואה, ברבעון הקודם עמד הסכום על שמונה מיליון דולר וברבעון המקביל אשתקד – על 6.7 מיליון. גם כאן, הזינוק החד נובע מעסקת Via.

יצוין כי במספר העסקות חלה ברבעון השלישי ירידה מ-158 ברבעון השני, אולם לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז עמד מספרן על 140, נרשמה עלייה קלה.

בתשעת חודשים הראשונים של 2017 גייסו הסטארט-אפים הישראליים סכום שיא של 3.8 מיליארד דולר – נתון זהה לזה שנרשם בתקופה המקבילה ב-2016. עם זאת, בתקופה זו נרשמה ירידה במספר העסקות עד לשיעור הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות. כמו כן, סכום הגיוס הממוצע עלה ביציבות מ-3.3 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2013 והתייצב על 8.2 מיליון בתקופה המקבילה השנה.

"נחוץ תיקון – לטובת עתידו של ההיי-טק הישראלי"

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר במעבדת המחקר של IVC, אמרה כי "לפי הממצאים שלנו, נצפתה ירידה ניכרת במספר העסקות שבוצעו בתשעה חודשים הראשונים של 2017. הניתוח גילה שמקור הירידה הוא בשיעור נמוך של עסקות בחברות בשלבי Seed ובשלבים המוקדמים – צמצום של 17% בהשוואה לממוצע של חמש השנים האחרונות. נחוץ תיקון או מהפך ברבעון האחרון של השנה, לטובתם של היזמים והמיזמים החדשים ולטובת עתידו של שוק הטכנולוגיה הישראלי".

לדברי עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל בזיסמן אהרוני גייר ושות' (ZAG/S&W), "אנחנו עדים לדו"ח נוסף המאשש את המעמד והאמון להם זוכה ההיי-טק הישראלי בעולם. ההשפעה של עסקת מובילאיי (Mobileye) עדיין לא פגה, והיא ממשיכה לייצר גלי עניין".

הוא ציין כי "קרנות הון-הסיכון הישראליות הפגינו דומיננטיות ברבעון זה, בהשקעתן בהיי-טק הישראלי. גידול נרשם גם בהשקעות של הקרנות הזרות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההיי-טק הישראלי ממשיך להוות קטר הצמיחה של המשק, והמשקל שלו בתוצר הגולמי הולך ותופס מקום גדול יותר. זאת ועוד, באוגוסט האחרון פורסמה הנחיה רגולטורית חדשה על ידי הרשויות בסין, המתירה תחומים להשקעות מחוץ לסין ובהם טכנולוגיה, מה שלהערכתי יגביר את העניין בחברות ישראליות ויבוא לידי ביטוי ברבעונים הבאים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים