אלדד הרשטיג: "הבורסה עברה ממיינפריים ל-Linux כדי להקטין סיכונים"

לדברי הרשטיג, מנכ''ל H-E Consulting ועד לאחרונה מנמ''ר הבורסה לניירות ערך, "היה לנו רצון לייעל ולשפר את הניהול, מה שקשה לעשות בסביבת המיינפריים"

אלדד הרשטיג, לשעבר מנמ"ר הבורסה. צילום: יוסי קריכלי

"העברנו את מערכות הליבה שלנו ממיינפריים ל-Linux מסיבות רבות, כאשר הראשונה שבהן היא הצורך להקטין סיכונים". כך אמר אלדד הרשטיג, מנכ"ל H-E Consulting ועד לאחרונה מנמ"ר הבורסה לניירות ערך.

הרשטיג דיבר בכנס שערך הסניף הישראלי של Software AG, תחת הכותרת Adabas & Natural in the DIGITAL WORLD. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ג') במרכז הכנסים אוניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מלקוחות החברה.

"מערכות ה-IT לניהול 'המשרד האחורי' בבורסה", אמר הרשטיג, "לרבות מערכות קריטיות – כמערכות סליקה ומעו"ף – התבססו במשך שלושה עשורים על פלטפורמות Adabas ו-Natural של Software AG על גבי תשתית מחשבי מיינפריים".

רצון לייעל ולשפר את הניהול

לדברי הרשטיג, "בתחילת 2015 התחלנו את פרויקט המעבר של המערכות שישבו על המיינפריים, אותו סגרנו, לסביבה פתוחה, מבוססת Linux. המניע לפרויקט נבע ממספר גורמים: אנשי הסיסטם והמיינפריים התקרבו לגיל פרישה לגימלאות. רצינו להפחית את הסיכון בשימוש בטכנולוגיות ישנות. בנוסף, רצינו לחסוך עלויות של רישוי ותחזוקה – לצד צמצום עלויות עקיפות, כגון הצורך במערכת קירור רצפתית, נפרדת – למחשב המיינפריים, וכן הצורך במערכת אחסון נפרדת וייעודית למיינפריים".

בנוסף, ציין הרשטיג, "היה לנו רצון לייעל ולשפר את הניהול, מה שקשה לעשות בסביבת המיינפריים. מאתגר 'לדבר' עם המיינפריים, מאתגר להגיע לנתונים שם, מאתגר לפתח אפליקציות".

מנגד, אמר הרשטיג, "יש לזכור כי בכל פרויקט IT יש שאיפה לביצוע עם רמת סיכון נמוכה, ואילו פרויקט הסבה הוא פרויקט בסיכון גבוה. המערכות מריצות יישומים קריטיים בארגון וכאשר נכנסים לפרויקט שכזה, צריך לחשוב מה רוצים ואיך להשיג זאת, בלי להיכנס להרפתקאות".

"הלוגיקה העסקית בבורסה", אמר הרשטיג, "כתובה ב-Natural. החלטנו לא לשנות, ולהמשיך ולפעול עם פלטפורמות Adabas ו-Natural במסגרת המעבר ל-Linux, כי הלוגיקה העסקית מבוססת על Natural, בסיס הנתונים מבוסס Adabas והמערכות עובדות בצורה טובה בסביבת ה-Linux הפתוחה".

מערכות שעובדות סביב השעון

הבורסה, אמר, "היא היחידה בישראל. המסחר בה לא נעשה על בסיס המיינפריים, אבל מעבר למסחר, הבורסה נותנת הרבה מאד שירותים לשווקים פיננסיים, ויש חשיבות רבה למערכות שעובדות סביב השעון, בלא הפסקת שירות".

"עברנו למחשב HPE סטנדרטי", אמר הרשטיג. "הפרויקט נמשך שנה וחצי, כאשר ההשקעה הרצינית הייתה בהדרכת המפתחים. עבדנו קשה עם הרבה צוותים. HPE הייתה בעלת אחריות כוללת לפרויקט, ההסבה נעשה על ידי הסניף הישראלי של חברה צרפתית בשם EBS. העבודה של צוות ה-IT בבורסה נעשתה בשיתוף צוות Software AG ישראל ואמת מחשוב, אשר סיפקו שירותי מיקור-חוץ לסביבת Linux. היה לנו חשוב כי כל הפרויקט יבוצע על פי כללים, חוקים ומתודולוגיה".

"עשינו את המעבר בפעימה מרכזית אחת, Big Bang", אמר הרשטיג, "כי המערכות הן אינטגרטיביות ולא רצינו לפרק אותן. עשינו כל מיני פעולות היערכות והתאמות, על מנת לצמצם את הסיכונים במעבר. המעבר התבצע בלילה אחד, בחלון זמנים בין תשע בערב לארבע בבוקר. היו לנו פרפורים, אבל בסופו של דבר, למעט תקלות קטנות – המעבר התבצע בשלום, בלא שהמשתמשים וההנהלה חשו כלל כי התרחש מעבר שכזה".

"השגנו את תוצאות החיסכון שרצינו", סיכם הרשטיג. "את החזר השקעה נשיג בתוך שלוש שנים. כל היעדים הושגו: גילינו כי הביצועים ב-Linux טובים יותר. אנשי Software AG הפגינו ידע מעמיק במעבר לפלטפורמה החדשה, וסייעו לנו במבצע ההסבה המסובך. המעבר היה חלק לחלוטין".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים