חיל הים יוצא לפרויקט מערכות שו"ב בעשרות מיליוני שקלים

המערכות יוטמעו בספינות הטילים ויהוו חלק ממערך השו"ב של החיל ● חלק ניכר מהפרויקט יהיה התאמה של המערכות לזירת הקרב הימית המודרני ● הפיתוח יבוצע ברובו בחיל עצמו עם סיוע מהתעשייה האזרחית

מידע עדכני לכל ספינה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מערך ה-IT של חיל הים יוצא בימים אלה לפיתוח מערכות שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) חדשות עבור ספינות הטילים שלו – כך נודע לאנשים ומחשבים. הן תחלפנה מערכות שו"ב קיימות מגרסאות קודמות. היקפו הכספי של פרויקט הפיתוח נאמד בעשרות בודדות של מיליוני שקלים והוא יארך כשלוש שנים.

מערכות השו"ב החדשות יתבססו בחלקן על מערכות שפותחו במחצית העשור הקודם, אותן הן יחליפו. הן יפותחו ברובן "בתוך הבית", על ידי מרכז התקשוב של חיל הים, גוף ה-IT המבצעי של החיל, עם סיוע מהתעשייה האזרחית, במודל מיקור-חוץ. חלק ניכר מהפרויקט הוא התאמת המערכת הקיימת לשינויים שחלו בזירת הלחימה הימית ובזירה הטכנולוגית.

אל"מ גיל בן עמי, מפקד מרכז התקשוב של חיל הים

אל"מ גיל בן עמי, מפקד מרכז התקשוב של חיל הים

תשתיות ה-IT לשו"ב תהיינה מבוססות תוכנת מדף אזרחית, שעל גביה יבוצעו התאמות – ובקרוב ייצא חיל הים למכרז בנושא. לדברי אל"מ גיל בן עמי, מפקד מרכז התקשוב של חיל הים, הדגש בפיתוח המערכות יהיה על גנריות, כדי לשלב כמה שיותר יכולות ואפליקציות מבצעיות – ובמהירות.

יכולות שו"ב בחיל הים – משנות ה-90'

עד תחילת שנות ה-90' היו לחיל הים מגוון מערכות IT שפותחו בחוסר אחידות, במקומות שונים וללא תפיסה מרכזית. השינוי בפרוטוקולים שלהן דרש מאמצים רבים והן נפלו לעתים בשל כך. אז החל החיל להשקיע בפיתוח יכולות שו"ב. מערכות השו"ב של חיל הים אוספות מידע מכל הסנסורים, שנמצאים במקומות שונים, ומציגות תמונת מצב משולבת, מבצעית ומודיעינית, שנותנת תמונה מלאה על הקורה בזירה. המידע זמין על הספינות, על מערכות השליטה בחוף, והוא משולב עם מערכות של חיל האוויר ושל גורמים נוספים.

בעבר הוטל על מרכז התקשוב של חיל הים לפתח מערכת שו"ב לספינות הטילים ולהוכיח את יכולתה על אחת הספינות של החיל. הפיתוח הורחב לכלל ספינות הטילים בחיל הים, ולאחר מכן למערך השליטה החופי ולכלל המערכים המוטסים והמושטים.

מאז השתנה אופי מערכות השו"ב – לא רק לאור איכות ואופי המידע שהתקבל מהחיישנים, אלא גם עם עליית חשיבות השו"ב והפיכתו למרכזי בתהליכי הלחימה. מערכות השו"ב הן כעת מערכות אינטגרטיביות לבניית תמונה, לשליטה ולסנכרון כלל מערכות הלחימה. מערך השו"ב תומך בהחלטות מבצעיות וביישום פעולות יעיל ומהיר יותר מהאויב.

השו"ב – יכולת הליבה של חיל הים

יצוין כי השו"ב מהווה יכולת הליבה של חיל הים ומהווה מכפיל כוח. זירת הקרב הימית שונה מאוד מזו היבשתית או האווירית, ומערכות השו"ב בונות עבור החיל תמונת עולם ימי מסובכת: בים יש מעט אויבים ולעומת זאת הרבה אוניות ניטרליות. לפיכך, נדרשת יצירת תמונת עולם ממוחשבת, שתספק למפקד את היכולת להתמודד עם כמות כה גדולה של מידע ולנפות חלק ממנו. מערכות השו"ב לוקחות מידע גולמי רב ומפיקות ממנו ידע, שמסייע למפקד בקבלת ההחלטות.

חיל הים הציב את מערכות השו"ב שלו בספינות ובצוללות, באוויר וביבשה. כל המערכות מתממשקות זו לאחרות – בסטי"לים, בחוף, במסוקים ובצוללות – והדבר עוזר לביצוע קרב משולב, לקיצור משך ייצור המטרה והפגיעה בה, Sensor2Shooter. בעבר אמר גורם צבאי לאנשים ומחשבים כי "יש לחיל הים יכולת ייחודית בתחום השו"ב – רמת שילוב בין המערכות שאין לכמעט אף צי בעולם, כולל האמריקני".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים