יו"ר ועדת המדע: "נפעל להעברת הצעות חוק לקידום המחשוב הממשלתי"

"אני לא מתכוון רק לשמוע על בעיות ואתגרים, אלא לעשות כל מאמץ לשינוי הדברים", אמר ח"כ מקלב בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו החדש

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: מתוך ויקיפדיה

"בכוונתי לנצל את עובדת היותנו בקואליציה לקידום חקיקה לטובת ענף ההיי-טק. אני לא מתכוון רק לשמוע על בעיות ואתגרים, אלא לעשות כל מאמץ לשינוי הדברים", כך אמר לאנשים ומחשבים ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), היו"ר החדש של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראיון ראשון לתקשורת מאז שנכנס לתפקידו.

ח"כ מקלב החליף את ח"כ משה גפני, גם הוא מיהדות התורה, שעבר להיות יו"ר ועדת הכספים. לדבריו, "על אף שבדרך כלל נהוג לתת ראשות ועדה כמו המדע והטכנולוגיה לאופוזיציה, ביקשנו להמשיך ולעמוד בראשה, כי בתקופה האחרונה היא צברה תאוצה. נושאי הטכנולוגיה הפכו להיות קריטיים בכמעט כל תחומי החיים ובכוונתי לטפל בהם".

הוא הצהיר שבין הנושאים המרכזיים שהוועדה עומדת לדון בהם נמצא התקשוב הממשלתי, ובכלל זה ממשל זמין וישראל דיגיטלית. "בכוונתי ליזום הצעות חוק שיקדמו את התקשוב הממשלתי ואעשה כל מאמץ להביא לוועדה נושאים בוערים שקשורים לשירות שמקבלים כלל האזרחים במדינה", אמר ח"כ מקלב.

"יש בישראל ממשל לא זמין"

בראיון הוא לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מהתקשוב הממשלתי ומממשל זמין ואמר: "בשנים האחרונות נוצרו פערים בין הטכנולוגיה המתקדמת לשירותי הממשל הלא זמין שיש במדינת ישראל. היייתי שותף לחלק מהפעילות של השר לשעבר מיכאל איתן, שניסה לקדם יוזמות בתחום הזה מתוך הממשלה, ונדהמתי לראות באילו קשיים הוא נתקל".

לדבריו, "המטרה היא שהשירותים של הממשלה יגיעו בצורה טובה ורחבה יותר לאזרח, בדומה לאספקת שירותים מהיצרן לצרכן. אני רוצה שישפטו אותי בסוף הקדנציה על הפעילות שלי לשיפור השירותים המקוונים של הממשלה, לקידום ישראל דיגיטלית ועוד. אינני מתכוון להרפות מנושא זה".

את הדיון הראשון של הוועדה, שהתקיים השבוע, הקדיש ח"כ מקלב לנגישות של האתרים לבעלי מוגבלויות. עלה בו כי רוב הארגונים לא ערוכים ליישם את התקנות המחייבות בנושא, שתכנסנה לתוקף בסוף השנה. "יש הטוענים כי התקנות לא מובנות או לא ישימות, אבל לא ניתן פטור גורף לכולם. נתחיל עם בקשות לפטור של הארגונים הגדולים ומשרדי הממשלה, ונדון בכל בקשה בנפרד. לא יעלה על הדעת שהמדינה מתקינה תקנות והן לא ייאכפו".

היו"ר החדש אמר כי הוא מתכוון לעסוק גם בחינוך הטכנולוגי ובהגדלת מספר המהנדסים, על ידי עידוד תלמידי תיכון להרחיב את בחינות הבגרות במקצועות ריאליים, ובמיוחד מתמטיקה. בעוד כמה שבועות תקיים הוועדה דיון מיוחד בנושא הזה בעקבות הצעה לסדר יום שהגישה ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, חברת הוועדה ואשת חינוך. בדיון צפוי להשתתף שר החינוך, נפתלי בנט, ויוצגו בו ממצאי סקר מקיף שערכה קבוצת אנשים ומחשבים בקרב כמה מאות מנהלי היי-טק, שבדק את עמדותיהם לגבי החינוך הטכנולוגי בישראל.

סוגיה אחרת שנדונה בהרחבה בוועדת המדע והטכנולוגיה היא המאגר הביומטרי ותעודות הזהות החכמות. ח"כ מקלב מבקש לא להביע עמדה חד משמעית בנושא. "רק נכנסתי לתפקיד", הוא אומר. "אני לומד את הנושא וקשוב לטיעונים שמגיעים משני הצדדים, המחייבים והשוללים. אין ספק שלאור הפריצות למאגרי מידע רגישים, בכל העולם, יש מקום לדאגה, אבל אגבש דעה אחרי שאלמד את כל הפרטים". בתשובה לשאלה האם הוא לא פוסל אפשרות שהוועדה תדרוש לבטל את החוק, השיב ח"כ מקלב: "הכול יכול להיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים