נתניהו מודה בהתבטאות נדירה בנושא: ישראל מצויה תחת מתקפות סייבר

"כמו שיש לנו 'כיפת ברזל' נגד טילים וגדר ביטחון נגד מסתננים וטרור - תהיה לנו הגנה דומה מפני מתקפות סייבר", אמר ראש הממשלה לאור דברי בכירים אמריקניים בנושא מתקפות הסייבר מצד איראן, שהסלימו באחרונה ● רוני בכר, מנהל תחום תקיפה וסייבר באבנת: "אנחנו נחשפים לפוטנציאל האמיתי והמפחיד למדי של התקפת סייבר אמיתית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר הבוקר (א') כי "במקביל למאמצים של הג'יהאד העולמי נגדנו, מתגברים הניסיונות לבצע מתקפות סייבר על תשתיות המחשבים במדינת ישראל. מדי יום נעשים ניסיונות, אפילו ניסיונות רבים, לחדור למערכות המחשב של ישראל".

בדרך כלל לא נהוג בישראל לדון בנושא בהקשרים ספציפיים של מתקפות. נתניהו אמר את הדברים בפתח ישיבתה השבועית של הממשלה. דבריו נאמרו בהקשר לדברי בכיר אמריקני לוול סטריט ז'ורנל (Wall Street Journal) בסוף השבוע ולדברי ליאון פנאטה, שר ההגנה האמריקני, שנאם בסוף השבוע בניו-יורק. שני הבכירים התייחסו למתקפות סייבר הנערכות לטענתם על ידי איראן כנגד אתרי מסחר וחברות אמריקניות.

"לשם כך הקמתי לפני שנה מטה סייבר לאומי, והוא פועל לבלום את הניסיונות הללו על ידי פיתוח מה שהייתי מכנה 'כיפת ברזל דיגיטלית' לישראל להגנה מפני טרור מחשבים", אמר ראש הממשלה. "כמו שיש לנו 'כיפת ברזל' נגד טילים וגדר ביטחון נגד מסתננים וטרור – תהיה לנו הגנה דומה מפני מתקפות סייבר. אבל כמו בבניית הגדר, דרוש זמן להשלים את זה, ואנחנו עובדים על כך במלוא הכוח, במלוא המרץ".

לדברי רוני בכר, מנהל תחום תקיפה וסייבר באבנת אבטחת מידע, "עלינו להודות לשר ההגנה האמריקני פנאטה שבחר להשתמש במילים כל כך חריפות וברורות לתיאור רצף המתקפות שמטרידות בימים האחרונים גופים פיננסיים בארה"ב. גם אנו באבנת, כמי שפועלים בקרב גופי פיננסים, תשתית וביטחון בישראל ובמדינות נוספות בעולם, בהחלט מרגישים את העלייה הרציפה והעקבית באירועי מתקפות סייבר שמקורן באיראן, רוסיה וסין".

רוני בכר, מנהל תחום תקיפה וסייבר באבנת אבטחת מידעעד כה, אמר בכר, "נחשפנו למונח סייבר בעיקר בהתקפות שמשנות עיצוב בעמודי בית של אתרי אינטרנט שונים, מעט גניבות של פרטי כרטיסי אשראי. אך לאט לאט, בין היתר הודות למערכה שמתרחשת על עיכובה של התקדמות פעילות הגרעין האיראנית, אנחנו נחשפים לפוטנציאל האמיתי והמפחיד למדי של התקפת סייבר אמיתית, מהותית, שמכוונת לפגוע באופן ממשי – לעומת סתם הצקות והטרדות שגרתיות".

"סוגי והיקפי התרחישים עצומים והם כלל מערכתיים", אמר בכר, "ומשום כך מחייבים מצד אחד יכולת תקיפה מורכבת, שמגובה לרוב על ידי מדינה בעלת אמצעים ותשתיות, ומצד שני היערכות רגולטורית שמבצעת בקרה יעילה בהתאם למיפוי פוטנציאל הסכנות". לדבריו, "ככלל, השבתה תשתיתית של מערכות תחבורה, חשמל ומים, כפי שגם ציין פאנטה, בהחלט אפשרית – אבל היא לא פשוטה לביצוע כמו מתקפת מניעת שירות מבוזרת, DDoS, על אתר אינטרנט".

"בהמשך לדברי ראש הממשלה נתניהו, אין כלל ספק שככל שיותר ויותר גופים יפעלו במשותף להגברת המודעות מפני איומי סייבר – כך ייטב. אך לצערי, מניסיון של 14 שנים בתחום, לא ניתן להתחייב למגר את תופעת הסייבר. בדיוק כפי שלא ניתן להתחייב למגר את תופעת הטרור. בסייבר מעורבים גורמים רבים, חלקם פיזיים וחלקם מיחשוביים, שמתוכנתים לפעול ככוח אחד גדול ומרוכז. בסופו של דבר, הצלחתה של פעולת סייבר תלויה במשאבים הכספיים ובסבלנות שעומדת לרשותו של התוקף", אמר.

בכר סיים בציינו, כי "הדרך היחידה לצמצם נזקים כתוצאה ממתקפות סייבר היא מודעות והבנה מעמיקה בתחום, רגולציה קפדנית על גופים מועדים ובעלי פוטנציאל תקיפה גבוה והרחבת הידע המקצועי של בעלי תפקידים יעודיים בארגונים השונים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    רק לאחרונה הקימו גוף פיקטיבי חדש ל"לוחמה בסייבר"... מעניין איך אפשר להשיג משרה כל כך נוחה על חשבון משלם הציבור...

אירועים קרובים