ט"ו באב: הרומן הצפוי שעתיד להסעיר את סצינת ההיי-טק העולמית

האדם והרובוטית סיפור אהבה: האם יגיע היום שבו הבינה המלאכותית תוכל לפתח רגשות של ממש ולאהוב בן או בת זוג? ● האם המחשב יוכל ללמוד מהאדם או ללמד את עצמו מה היא אהבה?

26/07/2018 16:32
צילום אילוסטרציה: BigStock

ביום שמש חמים ישבו על המחצלת בפארק שני זוגות חברים. צוחקים, נהנים, מפטפטים. משתפים בחוויות השבוע האחרון והתכניות לעתיד כשלפניהם פרוסים מטעמים מכל טוב שהביאו עימם לפיקניק.

זוג אחד משלב ידיים, מתלטף, מחליף מבטים מאוהב וניצוצות עפים סביבו, אלא שהזוג השני, מאוהב לא פחות, פשוט לא מסוגל לעשות זאת. הבחור וודאי היה רוצה ומשתוקק למגע עם אהובתו, אלא שלבחורה אין פנים. אין לה גם שיער, גוף או משפחה. הדבר היחידי שיש לה הוא "רק" נפש וקול- שכן היא רובוטית והיא נוכחת ברגע המתואר רק בנייד שלו.

הסיטואציה הזו, שלקוחה בהשראה מהסרט עטור השבחים "היא" (באנגלית Her), נראית כל כך מופרכת כשחושבים עליה, אלא שבעצם בימינו אנו היא הופכת ממשית יותר ויותר.

הטריילר הרשמי של הסרט "היא" מתוך יוטיוב. 

הסרט, שיצא לאקרנים עוד ב-2013, שנה שבהשוואה להיום נראית מפגרת במיוחד בבחינת פיתוחי הבינה המלאכותית הקיימים, מגולל את סיפורו של גבר בשנות הארבעים לחייו המפתח מערכת יחסים רומנטית ממושכת לכל דבר ועניין עם מערכת הפעלה רובוטית אינטליגנטית המגולמת בקולה של סקרלט ג'והנסון. הכל אותו דבר כמו אצל בני זוג נאהבים, פרט להיותה של מושא האהבה נטולת חזות. אם תשאלו את דמות הגבר בסרט, זהו פרט שולי לחלוטין והוא מאוהב עד הראש.

"מערכת אנושית ככל האפשר"

עד כמה מערכת יחסים שכזו היא ממשית? הבינה המלאכותית מתפתחת ומשתכללת ממש בעוד שורות אלו נכתבות. קחו למשל את המיצג שערכה יבמ לא מזמן ובו היא הציגה וויכוח בין מערכת שפיתחה למומחה בדיבייט. המערכת שיכללה את טענותיה בהתאם למה ששמעה והציגה יכולות מרשימות של הצגת טיעונים, סמול טוק ובדיחות קלילות שלא היו מביישות גם את אסי ורותם.

במהלך ההסברים ומופע הראווה של מפתחי יבמ נזרק לאוויר גם כי אחת המטרות של החברה היא לעשות את המערכת כך שתהייה "הכי אנושית שאפשר". כמדומני, נאמר שאפילו יש לכך צוות שלם בחברה. מה עושה צוות כזה, אני תוהה. אולי מנסה ליצור מישהי כמו בסרט שהזכרתי לעיל? מישהי כמו סירי או אלכסה אבל יותר חכמה, יותר אנושית, יותר מבינה עניין, עצמאית ודעתנית?

בשלב הראשון לבטח הכוונה היא לשכלל את טיעוניה של המערכת-הרובוטית, אבל מה לגבי השלב שאחרי? לפתח לה סט של רגשות? טון דיבור משתנה בהתאם למצבים של צחוק, בכי, כעס או שמחה שיגדירו המפתחים? גם על השאלה האחרונה אמרו ביבמ שהיא בטיפול….

אומרים אהבה יש בעולם, מה זאת אהבה?

האם יבוא היום שרובוטים יפתחו רגשות רומנטיים וידליקו באש האהבה ש"מים רבים לא יוכלו לכבות" ממש כמונו בני האדם? או אולי הם ימציאו אהבה מסוג חדש, כזאת שתחדש את מאגר סיפורי ושירי האהבה שלנו בני האדם. כמו שיש מגוון סוגי אהבה בין בני אדם, בין ילדים והורים, בין בני זוג או בין חברים? ואולי נגלה בעתיד גם אהבה מסוג חדש שקיימת אצל מערכות ההפעלה הממוחשבות בינן לבין עצמן או אלו שכמותן, ובינן לבין בני אדם?

האם המחשב יוכל ללמוד מהאדם או ללמד את עצמו מה היא אהבה? האם ניתן להעלות על הדעת שבו המחשב יוכל לדמות שינויים הורמונליים-ביולוגיים המתקיימים בגוף האדם בעת קיום של רגשות התאהבות?

"אומרים אהבה יש בעולם, מה זאת אהבה?" התשובה לשאלה אלמותית זאת כמה שהיא מסובכת כיום, עתידה להסתבך עוד יותר בעתיד אם מערכות ההפעלה הממוחשבות יצרפו אל האדם למעגל האוהבים. הרבה שאלות ותשובות עדיין אין.

אבל אם אילון מאסק משוכנע שבסופו של דבר הבינה המלאכותית עשוייה להביא לפריצתה של מלחמת עולם שלישית ומארק צוקרברג משוכנע שבינת-על היא רק עניין של זמן, רגשות אהבה ישולבו במוקדם או במאוחר בבינה מלאכותית.(ועוד לא דיברנו על הסידרה ווסטוורלד).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים