האם המהפכה הבאה של אמזון תהיה בתעשיית ביטוחי הבריאות?

אמזון, ברקשייר האת'ווי ו-ג'יי פי מורגן הכריזו על שותפות בהקמת ארגון חדש שיציע לאמריקנים ביטוח בריאות, ושאמור לקצץ בעלויות ולשפר את שירותי הבריאות לעובדים

אמזון. צילום: BigStock

אמזון (Amazon) משתפת פעולה עם ענקית האחזקות ברקשייר האת'ווי (Berkshire Hathaway) ועם התאגיד הבנקאי ג'יי פי מורגן צ'ייס (J.P. Morgan Chase) במיזם שמטרתו לקצץ בעלויות הבריאות לעובדים, וסביר להניח שבהמשך – לציבור האמריקני בכללותו.

לנוכח העלויות ההולכות ותופחות של שירותי הבריאות בארצות הברית, חברות שונות עשו בשנים האחרונות מהלכים קיצוניים בכדי לאפשר ולשפר את איכות ה-"מצרך" החיוני הזה. מספר חברות גדולות, כולל הול פודס (Whole Foods) – שאותה ניכסה לעצמה אמזון לפני מספר חודשים ברכישת ענקבואינג (Boeing), וולמארט (Walmart) ואחרות, ביטלו לחלוטין את הצורך בשירותי חברות הביטוח החיצוניות ומתקשרות ישירות עם ספקיות שירותי הבריאות, בכדי להציע חלק מהשירותים הרפואיים לעובדיהן.

הפרטים על החברה החדשה שורטטו בקווים כלליים, כשמנהלי אמזון, ברקשייר וג'יי.פי. מורגן ציינו שנצטרך להמתין ולראות כיצד יעבוד השירות. החברות מקוות כי גודלן העצום יסייע לספק שירות בקנה המידה הנדרש ומשאבים כדי להתמודד עם הנושא בכללותו. וכש-"שילוש קדוש", כמו זה שמספקים המנהלים העסקיים החזקים כל כך – ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון והאיש העשיר בעולם, וורן באפט, מנכ"ל ברקשייר והממוקם שלישי כיום בטבלת עושי ההון הגדולים בתבל, יחד עם מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, ג'יימי דימון – הציפיות גבוהות במיוחד.

אמנם לכאורה אין למיזם חיבור ישיר לעולמה של אמזון, אבל לפי הדיווחים, מטרתה של החברה החדשה היא למקד פתרונות טכנולוגיים, בכדי לפשט את מערכת הבריאות. כאן אולי תנוצל גם החוזקה של אמזון – שליטתה בתחום הטכנולוגי והידע הרב שלה ביישום חדשנות היי-טק באופן נרחב ומושכל. בהודעה המשותפת לעיתונות נאמר כי מטרת המיזם היא "לפתח פתרונות טכנולוגיים שיספקו לעובדי ארצות הברית ולמשפחותיהם שירותי בריאות פשוטים, איכותיים ושקופים במחיר סביר".

שירות לעובדי שלושת החברות בלבד?

בהודעה אמרו גם המייסדים כי המיזם שלהם ישרת רק את העובדים של שלוש החברות – הענקיות מעסיקות יחד יותר מ-1.1 מיליון עובדים. הגוף שיוקם אמור להיות עצמאי וחופשי מתמריצי רווח. אמנם מדובר בשירות שלפחות בהתחלה יענה לצורכיהם של פחות מאחוז מכלל עובדי בארצות הברית שיש להם ביטוח בריאות מסחרי, אבל במקרה של היזמים העוצמתיים הללו, קשה להאמין שהשירות יעצור שם.

"לשלוש החברות שלנו יש משאבים יוצאי דופן, והמטרה שלנו היא ליצור פתרונות שיועילו לעובדי ארצות הברית, למשפחותיהם, ובאופן פוטנציאלי לכל האמריקנים", אמר דימון.

"ההוצאות המנופחות על שירותי הבריאות פועלות כמו תולעת רעבה על הכלכלה האמריקנית", צוטט באפט בהצהרה. "הקבוצה שלנו לא מגיעה לבעיה הזאת עם תשובות. אבל אנחנו גם לא מקבלים את זה כבלתי נמנע. במקום, אנחנו שותפים לאמונה ששימת המשאבים הקולקטיביים שלנו מאחורי הכישרונות הטובים ביותר של המדינה יכולה, עם הזמן, לרסן את העלייה בעלויות הבריאות, ובמקביל לשפר את שביעות הרצון של המטופל ואת התוצאות".

אנליסטים ומומחים הביעו ספקנות בנוגע ליכולות של המיזם החדש לטלטל ולשנות לחלוטין את מפת שירותי הרפואה ברחבי אמריקה. עם זאת היו מי שכן תולים בבשורה תקווה.

"אם זה יסתכם בהפחתת העלות כדי להפוך את הביטוח לזול יותר ברמת המעסיק, זה יכול בסופו של דבר להיות מתחרה ממש משבש לתעשייה, שלא ראתה שחקנים חדשים מזה שנים/עשורים", אמר האנליסט ג'ארד הולץ מ-ג'פריס (Jefferies) ל-CNBC.

"לא אקרא לזה בינתיים אירוע 'ברבור שחור' (Black swan – אירוע נדיר בעל השפעה רבה, שלכאורה לא ניתן לניבוי, אך ניתן להעריך שיתרחש בזמן כלשהו), כי עדיין יש מעט פרטים ואעשה יותר מדי הנחות – אבל יש לו פוטנציאל", סיכם הולץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים