אמזון מתרחבת אופליין: רוכשת את הול פודס מרקט ב-13.7 מיליארד דולר

ענקית הקמעונות ברשת רוכשת את רשת הסופרמרקטים הפיזית, שמתמחה במוצרי בריאות וטבע ובמצרכים אורגניים ● המניות של חברות אחרות רבות בשוק הגיבו בירידה, מתוך חשש שאמזון, בעלת היכולות הפיננסיות הרבות, תוריד מחירים

עכשיו היא של אמזון. סניף של הול פודס מרקט בניו-יורק. צילום: NorthfotoBP, BigStock

אמזון (Amazon) הודיעה בסוף השבוע כי היא רוכשת את רשת הסופרמרקטים הענקית הול פודס מרקט (Whole Foods Market) תמורת הסכום העצום של 13.7 מיליארד דולר. הרשת מתמחה במוצרי בריאות וטבע ובמצרכים אורגניים ולה 456 חנויות בארצות הברית.

במסגרת העסקה, תמשיך הול פודס להפעיל חנויות תחת שמה והמנכ"ל והמייסד של החברה, ג'ון מאקי, יישאר בתפקידו.

"מיליוני אנשים אוהבים את הול פודס מרקט מכיוון שהיא מציעה את האוכל האורגני והטבעי הטוב ביותר", אמר מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס. הוא הוסיף ש-"הול פודס יצרה סיטואציה שבה כיף לצרוך אוכל בריא".

רכישת רשת הסופרים היוקרתית, והמאוד לא וירטואלית, תאפשר לענקית המסחר אונליין להגדיל את העוצמה שלה ולהפגין נוכחות בשטח בשוק צרכנות המזון האמריקני. העסקה מייצגת תפנית דרמטית באסטרטגיה של אמזון, שהציעה לצרכנים האמריקנים בעשור האחרון אספקת מצרכים מהסופר באמצעות שירות Fresh שלה, אך לא גרמה עד היום לשינוי משמעותי בשוק המזון האמריקני, המוערך בכ-750 מיליארד דולר.

האם אמזון תהפוך את המרכולים לנטולי קופאיות?

כאמור, אמזון מפעילה כבר שירותי הזמנת מזון אונליין בארצות הברית ואף בבריטניה, אבל הפעם היא בוחרת להתרחב לרכישה של נכס פיזי בתחום. בשלהי 2016 הקימה הענקית בעיר המטה שלה, סיאטל, סופר חדשני, שמספק ללקוחותיו שירות ללא קופאיות כלל, ומכונה Amazon Go.

מדובר בסופר בגודל של כ-1,800 מ"ר, שמאפשר לקונים פשוט ללקט מהמקררים ומהמדפים את הפריטים שבאו לקנות ולעזוב את החנות, כשרק חיישנים שמפוזרים ברחבי החנות מזהים מה קנו ועל מה לחייב אותם. רכישתה הקרובה ובאה של הול פודס עשויה לבשר על התרחבות השירות הזה גם לחנויות הרשת.

לגעת בסחורה

בכלל, מומחים טוענים שאמזון יכולה לעשות הרבה עם הרכש החדש הזה, ולמצוא דרכים לספק ללקוחות אפשרויות רכישה חדשות וחדשניות, או נוספות, כמו הזמנות של רשימת הקניות באינטרנט ואספקתן דרך החנויות הפיזיות. כוונותיה של אמזון עדיין לא ברורות.

כך או כך, החלק הפיזי הוא נושא המפתח: הרוב המכריע של לקוחות הסופרמרקטים עדיין רוצה לראות, לגעת ולהריח את הסחורה שהוא קונה. מחקר שערכה קבוצת NPD מצא שגם אנשים שקונים מצרכים באינטרנט מבצעים 74% מרכישות המזון שלהם בחנויות פיזיות – ולא וירטואליות.

מסתמן: הורדת מחירים ותחרות קשה עוד יותר מתמיד

"סופרמרקטים יצטרכו להתמודד עכשיו עם התחרות לא רק עם המרכולים המסורתיים כמו וולמארט (WalMart) וטארגט (Target), אלא גם עם קמעונית כמו אמזון, שיש לה את היכולת הפיננסית לתמחר באופן אגרסיבי", אמר מיקי צ'הדה, סגן נשיא ומנהל אשראי בכיר ב-Moody's Investors Service – ספקית דירוג אשראי, מחקר וניתוח סיכונים.

ביום ו', לאחר ההודעה על הרכישה, איבדו מניותיהם של עשרות סופרמרקטים, יצרניות מזון וקניונים לפחות 35 מיליארד דולר בשווי השוק, ומניות וולמארט ירדו ב-4.7%. לעומת זאת, אלה של חברת המרכולים קרוגר (Kroger) זינקו ב-9.2%. הדבר מעיד על חששות בשוק שאמזון תרחיב את מגוון המוצרים של הול פודס ותוריד מחירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים