עקב תקלה ב-Google Docs: קבצי משתמשים ננעלו ולא היו נגישים

כלי עריכת המסמכים ושמירתם בענן של הענקית ממאונטיין וויו נעל קבצים ולא אפשר לערוך או לראות אותם ● במקום קיבלו המשתמשים הודעת שגיאה המציינת שהפרו את התנאים וההגבלות של גוגל ● מה זה בעצם אומר?

הכל חסום. Google Docs

אתמול (ג') דיווחו מספר משתמשי Google Docs על נעילת מסמכים שלהם ועל כך שנתקלו בהודעה שצצה כאשר ניסו לגשת למסמך המושפע, שבה נטען כי הם ביצעו הפרה של התנאים וההגבלות של גוגל (Google) ולכן נחסמו.

לפי ציוצים בטוויטר (Twitter), של אנשים שהביעו חששות ותרעומות בשל הנעילה, החלקים הנעולים נסובו סביב מגוון נושאים, למשל הוזכר מסמך בנושא פשעים בשדה הקרב במזרח אירופה הפוסט-סוציאליסטית, או מסמך תגובה לביקורת על הגשה אקדמית.

תלונות על הנעילה ברשתות החברתיות

בעבור לקוחות פרטיים, ועל אחת כמה וכמה בעבור מי שמאחסן את מסמכי העבודה שלו בענן, הרעיון שלפתע פתאום תיחסם הגישה לנתונים – במיוחד בשל הפרת תנאי שירות – נשמע מפחיד. ועל פי הדיווחים ברשתות החברתיות, היו אכן מי שנכנסו ללחץ.

רייצ'ל בייל, כתבת של הנשיונל ג'יאוגרפיק (National Geographic), צייצה וסיפרה כי טיוטת כתבה שלה "הוקפאה" על ידי גוגל. "האם לעוד מישהו ננעלו ה-Google Docs בעבר? הטיוטה שלי של כתבה על פשע חיות בר הוקפאה רק בשל הפרת TOS (ר"ת Terms of service) שלהם", היא פירטה.

משתמש המכנה את עצמו לייטון פמפקין צייץ כי בעוד שהחברה שלו מעודדת אחרים להשתמש ב-Google Docs לצורך עבודה משותפת על מענקים ועבודות אקדמיות, התקלה של היום היא "דיל ברייקר". המשתמש כתב כי "אני לא יכול לסמוך על googledocs@ יותר. אם זה היה יום לפני הגשת הבקשה למענק, זה יכול היה ממש לעלות לנו 100 אלף פאונד".

גם בפייסבוק (Facebook) הופיעו פוסטים מתקוממים ומודאגים, כמו למשל זה של המורה אלן מייסטר שכתבה: "אל תשתמשו ב-Google Docs. אתם יכולים להינעל מחוץ לעבודה שלכם בכל עת מכל סיבה שהיא או שום סיבה בכלל. השתמשתי בזה כי רק כי אני בפרויקט קבוצתי, אבל כל התלמידים שלי משתמשים בתכנית כמעבד התמלילים שלהם ואני צריכה להזהיר כנגד זה".

בתגובה לחלק מהדיווחים הללו צייץ עובד גוגל שהצוות המטפל ב-Google Docs בוחן את העניין. מאוחר יותר אתמול הוציאה גוגל הצהרה ובה אמרה כי "ביצעה דחיפה של קוד, שסימנה בצורה לא נכונה אחוז קטן מהתכנים ב-Google Docs כפוגעניים, מה שגרם לחסימה אוטומטית של מסמכים אלה". החברה ציינה כי בוצע תיקון ושכעת אמורים כל המשתמשים לקבל גישה מלאה אל המסמכים שלהם.

ענקית החיטוט?

למרות שמדובר בשגיאה שנבעה כנראה מתקלה טכנית, עצם העובדה שגוגל מסוגלת לזהות מסמכים ב-Docs ולאפיין אותם כ"רעים", מהווה תזכורת לכך שחלק נכבד ממה שאנחנו מעלים, מקבלים או מקלידים ל-Google Docs נמצא בפיקוח של גוגל.

אמנם יכולנו להבין כבר שה-Gmail סורק את הודעות האימייל שלנו כדי, למשל, שתכונת התשובה החכמה שלו תוכל להבין אילו תגובות להציע, אבל כעת מתברר שהמדיניות הזו חלה גם על מוצרים אחרים שמספקת ענקית החיפוש.

"המערכות האוטומטיות שלנו מנתחות את התוכן שלך כדי לספק לך תכונות מוצר רלוונטיות באופן אישי, כגון תוצאות חיפוש מותאמות אישית, וזיהוי ספאם ותוכנות זדוניות", נכתב ב-TOS של ה-Google Drive, שה-Google Docs הוא חלק ממנו. עוד צוין כי "מדיניות הפרטיות של גוגל מסבירה כיצד אנו מטפלים בנתונים האישיים שלך ומגינים על פרטיותך בעת השימוש ב-Google Drive".

מי שיקרא את מדיניות הפרטיות של גוגל יגלה שהענקית מכוסה כבר גם שם לגבי מדיניות איסוף הנתונים שלה. "אנו אוספים מידע על השירותים שבהם אתה משתמש וכיצד אתה משתמש בהם, כמו בעת צפייה בסרטון ביוטיוב (YouTube), ביקור באתר המשתמש בשירותי הפרסום שלנו, או צפייה במודעות ובתוכן שלנו ובאינטראקציה איתם", כתבה גוגל והבהירה, כי "מידע זה כולל נתוני שימוש והעדפות, הודעות Gmail, פרופיל G +, תמונות, סרטונים, היסטוריית גלישה, חיפושים במפות, מסמכים או תוכן אחר המתארח בגוגל. המערכות האוטומטיות שלנו מנתחות את המידע הזה כפי שהוא שנשלח והתקבל וכאשר הוא מאוחסן".

כשנחקר עוד בנושא ענה דובר החברה כי גוגל לא "קוראת" מבחינה טכנית קבצים, אבל במקום זאת משתמשת במערכת אוטומטית בכדי לסרוק אינדיקטורים לשימוש לרעה. כך היא יכולה לזהות נתונים שעלולים להצביע על הפרה של המדיניות שלה מבלי שהמערכת מתייחסת למשמעות השלמה של התוכן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים