על מהפכת המחשבים המוקשחים בצה"ל והקושי להתחרות בחברות הגדולות

ראיון עם תא"ל (מיל') יהוא אבן זהב, ממקימי והמפקד הראשון של יחידת לוטם, על משמעות השילוב של מערכות מחשוב מוקשחות בצה"ל, הקושי להתחרות בחברות הביטחוניות הגדולות, התקשוב בכלל בצה"ל ועל הקשר בין האגף למורשת חיל הקשר

תא"ל (מיל') יהוא אבן זהב

תא"ל (מיל) יהוא אבן זהב סיים לא מכבר את תפקידו כמנכ"ל CTI, שמתמחה בפתרונות מחשוב מוקשחים לגופים ביטחוניים וממשלתיים. החברה מייצגת יצרנים מובילים בתחום והיא משמשת ספקית פתרונות מחשוב מתקדמים וייחודיים לסביבות עבודה צבאיות, בהן נדרשת עמידה בתנאי סביבה קיצוניים כגון חום גבוה, הלם ורעידות.

אבן זהב היה ממקימי יחידת לוטם שבאגף התקשוב של צה"ל, שהוקם ב-2003, והיה מפקדה הראשון. לפני כן הוא שימש במגוון תפקידים במערך השדה בצבא, לרבות קצין הקשר של פיקוד הצפון וראש חטיבת התקשוב במטה הכללי. את מקומו של אבן זהב כמנכ"ל CTI תפס אודי קאוף, שהיה סגנו. הקשר של אבן זהב עם CTI החל עוד ב-2008, כשהיה בארצות הברית, ומ-2011 המשיך את פעילותה מישראל.

בשיחה עם אנשים ומחשבים דיבר אבן זהב על משמעות השילוב של מערכות מחשוב מוקשחות בצה"ל, על הקושי להתחרות בחברות הביטחוניות הגדולות, על התקשוב בכלל בצה"ל ועל הקשר בין האגף למורשת חיל הקשר.

מה השינוי שחוללתם בהכנסת מחשבים מוקשחים?
"אני יכול לומר, בסיפוק רב, שבדיעבד היינו בין מחוללי השינוי בזרוע היבשה – למעבר מחומרות מחשוב שפותחו ייעודית על ידי חברות ביטחוניות לסביבה הטקטית למחשבים אזרחיים מוקשחים, שפותחו על ידי חברות אזרחיות לעמידה בתנאי סביבה קשים.

שינוי זה הובל בראש ובראשונה על ידי זרוע היבשה, ותרמו לו רבות ההתקדמות הטכנולוגית באזרחות וההיצע, שאפשרו להעמיד אלטרנטיבות ראויות אל מול חומרות שפותחו ייעודית עבור הצבא.

הבשורה שהבאנו לצמרת המפקדים היא שאפשר להשתמש במוצרי מדף קיימים, בעלי איכות גבוהה ועם התאמות נדרשות, ואין צורך להיצמד למערכות יקרות שפותחו מההתחלה בחברות הביטחוניות הגדולות. זהו הערך המוסף שהבאנו לצה"ל".

כיצד בעידן הנוכחי חברה קטנה יכולה להתמודד מול התעשיות הביטחוניות הגדולות?
"אין ספק שזה אתגר מורכב, במיוחד בתחום החומרה. אנחנו מדברים על שוק קטן ועל מספר תעשיות ביטחוניות שחולשות על תחומי פעילות בזרועות השונות. במסגרת זאת יש מרחב פעילות מוגבל מאוד לחברות קטנות לעבודה ישירה מול מערכת הביטחון.

במקרים רבים מצאנו עצמנו מתחרים או מציגים פתרונות חומרה אלטרנטיביים לתעשיות הביטחוניות. במקרים רבים השתמשו בנו כדי להתמקח עם החברות הגדולות ולשחוק את רווחיהן, אבל לקח הרבה זמן לשכנע את מקבלי ההחלטות לבחון את האלטרנטיבה שלנו, ולו רק מאחר שהיא חוסכת הרבה מאוד כסף. אבל המציאות היא עדיין שחברות קטנות מתקשות להתחרות בחברות הגדולות וזה חבל ואפילו תמוה, כי מדובר פה על פערים כספיים בהיקפים גדולים מאוד".

איך אתה מסביר את זה בעיניים של מפקדים בצה"ל? הם לא רואים את החיסכון?מדוע הם נצמדים רק לתעשיות הביטחוניות?
"יש כמה סיבות לדעתי: ראשית, לעתים זה נובע מחוסר בכוח אדם מקצועי בצה״ל, שיכול להבין באמת את המשמעות של האלטרנטיבה, או, לחילופין, הרצון ללכת למהלכים ׳קלים׳ ופשוטים יותר. זה קשור גם להתקשרויות ארוכות טווח שקיימות בין משרד הביטחון והחברות גדולות. התקשרויות אלה כוללות תכולה של פרויקטים גדולים. מהלכים כאלה מייקרים למערכת הביטחון את עלויות הפרויקטים במיליונים רבים. אני גם בספק אם מציגים למקבלי ההחלטות את המשמעויות והאופציות הנכונות כאשר מבצעים התקשרויות ספק יחיד עם אחת מהתעשיות הביטחוניות הגדולות".

כאחד ממקימי אגף התקשוב, מה דעתך על אתגרי האגף כיום?
"מיום הקמתו, האגף מתמודד עם אתגרים מורכבים בתחום מדיניות התקשוב המטכ״לית ובתחום בניין הכוח.

יש לזכור שהאגף הוקם לאחר מספר עשורים שבהם האגפים והזרועות פעלו בצורה אוטונומית ובלתי מתואמת, בתחומי המחשוב במיוחד וגם בתחומי התקשורת. מציאות זו העמידה ומעמידה עד היום אתגרים מורכבים בפני האגף ובפני הזרועות השונות. היכולת לקשר בין מערכות שפותחו על בסיס טכנולוגיות שונות ובתפיסות שונות הינה אתגר מורכב.

השינויים הארגוניים שמלווים את האגף מיום הקמתו אמנם מהווים אמצעי ולא מטרה למימוש אחריותו על פני ציר הזמן, אבל חשוב להבין שהם מהווים אתגר עצום".

הקמת את לוטם. מה זכור לך מתקופה זו?
"זכיתי להוביל שינוי ארגוני רחב ומורכב במהלך הקמת לוטם. מחליפי, תא״ל (מיל׳) אופיר שוהם, עסק מספר שנים בהטמעה והתאמות נדרשות לשינוי זה – תהליך לא פחות , אם לא יותר, מורכב מעצם השינוי עצמו.

כיום נכנס לאגף מימד נוסף, והוא תחום הסייבר. לא שלא עסקו בו בעבר, אבל אין ספק שהוא מקבל כיום את רמת הקשב הנכונה ואין ספק שהוא הולך להשפיע מהותית על המבנה, תחומי האחריות והמיקוד של אגף התקשוב- יותר מאי פעם".

בזמנו אמרת שחיל הקשר מהווה משקולת על האגף. למה התכוונת?
"נכון שאמרתי, אבל התייחסתי בעיקר למימד של המורשת, שמקרין על כל ראשי האגף. טעות גדולה היא לעכב שינויים ארגוניים או לעוות את אופן המימוש שלהם לאור ההיסטוריה של החיל, תהא (והיא אכן) מפוארת וחשובה ככל שתהא. אני רוצה להדגיש: אני מכבד את המורשת של האגף וחושב שאסור לשכוח אותה, אבל ישנן דרכים רבות להנציח את המורשת של החיל והן מבוצעות על ידי עמותה הראויה להערכה רבה, אבל אסור שההיסטוריה תשפיע בדרך כלשהי על מה שנכון וצריך להיעשות כאן ועכשיו למימוש יעדיו הנוכחיים של האגף".

ולסיום, מה תוכניותיך להמשך?
"כרגע אין לי תוכניות ממוקדות. אני לוקח פסק זמן, שבמהלכו אבחן כיווני פעולה חדשים. אני מבקש לאחל הצלחה למחליפי, סא"ל (מיל') אודי קאוף, אותו אני מכיר שנים רבות. אני בטוח שהוא ימשיך להצעיד את CTI לקראת אתגריה הבאים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים