שעה היסטורית-משפטית: כל הצעות החוק מקום המדינה – ברשת

לאחר השדרוג, מאפשר מאגר החקיקה הלאומי לדעת מה עלה בגורלן של יותר מ-35 אלף הצעות החוק שהונחו על שולחן הכנסת מהקמתה ועד היום ● כך, ניתן לברר האם הן עברו, מה הן כללו במקור ובמקרה של הצעות מהכנסת הנוכחית, באיזה שלב הן נמצאות

האם גם המליאה תאשר את החוק? צילום: BigStock

מאגר החקיקה הלאומי השלים את ההעלאה לאתר הכנסת של יותר מ-35 אלף הצעות חוק שהוגשו מאז קום המדינה ועד היום, כולל הצעות שנפלו. המאגר מאפשר לאזרחים לראות מה עבר על כל אחת מהצעות החוק והיכן בדרך היא נפלה, במידה שזה קרה. בנוסף, יתעדכן המאגר במידע על הצעות חוק שנמצאות בימים אלה, בכנסת הנוכחית, בהליכי חקיקה.

בכנסת טוענים כי המאגר המשודרג הופך את הליך החקיקה – מרגע הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת עד להפיכתה לחוק רשמי או לנפילתה – להליך שקוף ונגיש לציבור הרחב.

מאגר החקיקה הלאומי עלה לאתר הכנסת לפני כשנתיים ובמשכן אומרים שמאז המשיך צוות המאגר, בראשות עו"ד גלי בן-אור, לפתח ולקדם אותו. מהלך זה התאפשר לאחר עבודה מורכבת של ניתוח המידע והנתונים, והסבתם למערכת הפתוחה לציבור הרחב. לדבריהם, המערכת מציגה בצורה בהירה ומובנת – גם בזמן אמת – את הדרך שעוברות הצעות החוק עד להפיכתן לחוק.

שני חלקי המאגר

המאגר מתחלק לשני חתכים: הצעות חוק מהכנסת הנוכחית ואלה שהוגשו בכנסות הקודמות. לכל הצעת חוק מהכנסת הנוכחית דף משלה, שמפרט את שלב החקיקה שהיא נמצאת בו ואת הסטטוס הנוכחי שלה; את נתוניה – סוג ההצעה (ממשלתית, פרטית או של ועדה); איזו ועדה מטפלת בה; מיהם הח"כים מציעי ההצעה, כשמדובר בהצעות חוק פרטיות; ותאריכי השלבים שעברה מאז הנחתה על שולחן הכנסת ועד לשלב שאליו הגיעה. כן מוצגים המסמכים הקשורים להצעת החוק: דברי הכנסת והפרוטוקולים של דיוני הוועדות בה, כשלצד כל אחד מהם יש קישור לשידור הדיונים בוועדות, לפרוטוקול המסונכרן של ישיבות המליאה ולנוסחי הצעת החוק כפי שהוגשו לקריאות השונות. עוד מוצגים נתונים על אירועים ב-"חיי ההצעה", כגון פיצול, מיזוג והחלת דין רציפות.

לעומת זאת, המידע הנוגע להצעות חוק מהכנסת הראשונה ועד לזו ה-17, מציינים במשכן, כולל עשרות אלפי נתונים ומסמכים ומצוי עדיין בהליכי טיוב והכנה. לדבריהם, בדפי הצעות החוק מכנסות אלה עשויים להיות חסרים מסמכים ונתונים. בארכיון הכנסת, באגף המחשוב והטכנולוגיה שלה ובמערכת המאגר פועלים להשלמת הנתונים והמסמכים, ומקבלים בברכה הפניות לכל טעות או חוסר.

עוד נמסר מהכנסת כי העלאת מאגר הצעות החוק באופן האמור היא ייחודית, גם מול פרלמנטים בעולם, שכן היא מציגה את הליך החקיקה מתחילתו ועד סופו, וקושרת את החוקים להיסטוריה החקיקתית שלהם ולמעטפת הפרלמנטרית המלווה אותם. בגרסה הנוכחית נוספו כלים המאפשרים למערכת מאגר החקיקה להציג מידע נוסף ורב ערך על החוקים שהתקבלו ועל חוקי המדינה שנוצרו מהם. כך, למשל, מוצגים שמות קודמים של חוקי המדינה, ואפשר לערוך חיפוש במאגר הן לפי השם הנוכחי של החוק והן לפי שמו הקודם. כלים אלה מאפשרים לאתר חוק בשמו הנוכחי גם לפי אזכור שמו הקודם בפסיקה. כמו כן, נוסף כלי המאפשר למערכת המאגר להציג את המידע על חוקים המחליפים חוקים שאינם עוד בתוקף.

תוכניות לעתיד

מאגר החקיקה אמור להמשיך ולהתפתח, ולהציג לציבור את הנוסח המלא והעדכני של החוקים, וישולבו בו כל התיקונים שנעשו בחוקי המדינה. הכנסת פועלת להשלמת התשתית ליצירת נוסחים אלה, כשבמוקד נמצאת השלמת כלל המסמכים והחומרים הדרושים לצורך כך, בעיקר חקיקת המשנה הרלוונטית ובניית מסד הנתונים הנדרש.

אלברט סחרוביץ', מנכ"ל הכנסת, אמר כי "מאגר החקיקה הלאומי מאפשר לציבור הרחב להתרשם בזמן אמת מעבודתם של כלל עובדי הכנסת – במזכירות, בוועדות, במחלקת הפרוטוקולים ובמערכת דברי הכנסת".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ציין ש-"מאגר החקיקה הלאומי הפך כלי מרכזי בהשגת השקיפות של עבודת הכנסת. המאגר ישמש כלי רב עוצמה, המאפשר לאזרח לבקר בקו הייצור של החקיקה במדינת ישראל. הוא עומד כעת בשורה אחת עם פרלמנטים אחרים בעולם שמציגים מידע על הליך החקיקה, והוא עושה זאת בדרך ייחודית ומרשימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים